Skocz do zawartości

Akumulator do przyczepy - jak zapewnić autonomie prądu w przyczepie? LED i inne HELP


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie

Wczoraj zakupiłem przyczepę Hobby 420 z 1987 roku i dodam, że jest to moja pierwsza przyczepka. W przyczepie mam prąd tylko i wyłącznie w momencie podłączenia przyczepy do zasilania - gniazdka 220V.

W przyczepie nic mi sie nie świeci podczas gdy jest podpięta do haka - nie wiem czy powinna wtedy mieć zasilanie z aku z samochodu?

 

Opisze co mam lub co wiem co mam (dodam że jestem laikiem w tej dziedzinie) :

- małe trafo (co udało mi sie wyczytać u nas na forum) pod zlewem w kuchni

- 4 źródła światła (1 sypialnia 1 szt., w 2 sypialni 1 szt, kuchnia 1 szt (dodatkowo przy lampie mam gniazdko) ale wieksza, łazienka 1 szt. (dodatkowo przy lampie mam gniazdko)

- główną puszke z bezpiecznikami w szafie

- rozdzielacz antenowy w szafie

- mam też dołożony 1 przedłużacz w sypialni (przez poprzedniego właściciela)

- wiatraczek za lodówką

- pompkę do wody w zbiorniku

 

Nie wiem do konca czy to co wymieniłem ma znaczenie w tym temacie, ale dla znawców pewnie to coś znaczy, lub można wywnioskować na tej podstawie co już jest ewentualnie zrobione w przyczepie ;)

 

Zastanawiam się nad wymianą wszystkich świateł w przyczepie na LEDowe i zamontować akumulator, aby zapewnić sobie prąd na 2-3 nocki w terenie i poszukuje pomocy w tej dziedzinie. Chodzi o normalne użytkowanie posiedzenie i pogranie w karty czy scrable wieczorem, pompka do wody czy naładować laptopa...

 

1. Czy ktoś jest w stanie podpowiedzieć jakiej pojemności akumulator żelowy kupić? Na ile starcza Wam 100ah czy 200ah?

2. Co zrobić aby ten akumulator ładował się podczas jazdy? Jeśli jest to możliwe?

3. Aby nie rozładowywał mi sie akumulator w samochodzie? Czy są potrzebne dodatkowe zabezpieczenia?

4. Czy takie rozwiązania są drogie? może macie jakieś doświadczenie i chcecie pochwalić się kto ile wydał na swoją cepkę ;)

5. Może macie jeszcze jakieś sugestie, o czym warto pomyśleć a ja tego nie wymieniłem...

 

Proszę o odpowiedzi/podpowiedzi  "łopatologiczne" gdyż tak jak pisałem wcześniej jestem laikiem w tej dziedzinie i proszę o propozycje budżetowe (w granicach rozsądku), gdyżnie interesuje mnie opcja agregatu za 3000 zł ;)

 

 

Będę wdzięczny za pomoc ;)

 

Ahhaa zapomniałbym!!!! CZEŚĆ wszystkim - bo to mój pierwszy post ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście całe oświetlenie wymień na ledy. Kup 5m samoprzylepnej taśmy led i wypełnij nią wszystkie lampy. Z pojemnością akumulatora nie szalej, szkoda wozić ciężarstwo i przepłacać. Przy ledach i pompce nawet 60Ah wystarczy na tydzień grania w karty. Laptopa zastąp iPadem będziesz ładował go w samochodzie, a bateria wystarczy na kilka dni. Najprościej akumulator ładować solarem zamontowanym na dachu. Ok 100w solar to ok 600 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

1. wystarczy Ci akumulator do 60 Ah. myślę że żelowy byłby wskazany - nie gazuje.

2. Możesz ładować akumulator przyczepowy w czasie jazdy ale musisz mieć gniazdo i wtyczkę 13 pin i wykonać odpowiednią instalację w samochodzie i przyczepie

3. Akumulator należy wpiąć do instalacji przyczepy przez bezpiecznik tak aby działało oświetlenie i pompki.

4. Oczywiście w tym przypadku tylko oświetlenie ledowe.

5. Rozłączając przyczepę z samochodem zapobiegniesz rozładowaniu akumulatora w samochodzie.

I na koniec po tym co napisałeś poszukaj elektryka lub kogoś z Poznania  z Forum kto na tym się zna i takie przeróbki Ci wykona. Jeżeli na "elektryce" jak piszesz się nie znasz to przepraszam ale nawet łopatologia pisana na nic się nie zda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za szybką reakcje ;)

Ja tu się nastawiałem na aku rzędu 200Ah, ale to dobrze przynajmniej byłem przygotowany na wyższą kwotę więc teraz te 500 zł zapłace z usmiechem na twarzy hahhaha

 

Powiedzcie mi koledzy  ED/ WITUS czy możecie podać godzinowy przelicznik np. palenia światła w przyczepie?

 

Na czym mi zależy aby móc pojechać przyczepą np. na ryby na 2-3-4 noce. i móc korzystać np. 2 lampy po 5h dziennie (chodzi tutaj też o światło w przedsionku jakie planuje zamontować - LED) + ładowanie telefonów (1 na wyjazd) + naładowanie laptopa (4 razy na wyjazd). 

 

Myślicie że 60Ah mi starczy? 

 

A co z ładowaniem? Możecie mi przybliżyć model tej instalacji lub też wymieńcie nazwy niezbędnych urządzeń to odszukam w necie. Głupi nie jestem a chciałbym jak najwięcej prac wykonać sam, oczywiście jeśli będzie bardzo pod górke to nie będę brnął, jednak chce to zrobić dla swojej własnej przyjemności ;)

 

Jeśli chodzi o Solar, to czy w Polsce on się sprawdza przy zachmurzonym niebie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Mam przerobione oświetlenie na ledy, na dachu panel 60W i do tego akumulator 20 Ah. Od dwóch sezonów nie podłączam się do prądu NIGDZIE i  jeszcze nigdy mi nie zabrakowało . Nie używam żadnych pożeraczy typu laptop, telewizor czy radio (tego posłucham czasami w samochodzie). Wieczorami w przedsionku świeci się do bardzo późna, bo sąsiedzi przychodzą na karty. Do przeróbki zmobilizowała mnie cena podłączenia prądu na polu kempingowym, bo płacić 11zł za to że lodówka się chłodzi to trochę dużo.

Pozdrawiam.

Grzesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opcja z solarami brzmi bardzo rozsadnie, tylko pojemność aku też ma znaczenie na długość korzystania z niego w nocy. 

 

http://allegro.pl/bateria-sloneczna-panel-sloneczny-mono-100w-reg10a-i4193947375.html

 

http://allegro.pl/akumulator-megalight-agm-100ah-zelowy-do-lodzi-i4176362475.html

 

 

takie coś starczy? Jest to kompletny zestaw? A jak to sie zachowuje w pochmurne dni też ładuje? 

 

Takie podejście do tematu pozwala mi podzielić inwestycje na 2 etapy, kupie 100Ah i zobacze jak mi starcza, jak bedzie problem i będzie konieczność doładowania aku podczas wyjazdu to zaczne mysleć o solarze ;)

 

Może okaże się, że 100Ah wystarczy ;) Chyba, że koszty instalacji niezbędnej do ładowania aku przyczepy podczas jazdy okażą sie podobne, to wtedy chyba warto się nad tym zastanowić. Zna ktoś z Was koszty takiej instalacji do ładowania podczas jazdy?

 

Czy takie panele są sciągane, demontowalne? Pytam gdyż podczas rozmowy z gosciem od zamków do przyczep, zasugerował mi nie zabezpieczać jej za bardzo bo zniszczenia jakie dokonują złodzieje są strasznie wysokie. Także lepiej żeby weszli do przyczepy niż niszczyli i i tak weszli bo to trudne nie jest. Więc takie panele pewnie warto zabrac ze sobą do domu jak parkujesz przyczepe lub chować do auta.... Czy to jest aż tak pospolite? Nie chodzi tu o pola kampingowe, tylko o regularne drogi, działki itp. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Solar elastyczny przyklej do dachu jest zupełnie niewidoczny. Aku kup 60 Ah wystarczy na cały weekend po 5h i łatwiej go solary doładują niż 100tkę. O solarach są artykuły na forum nawet od jednego z kolegów dostaniesz duży rabat na kompletną instalację, którą sam założysz. Wrzuć na początek akumulator, zaisntaluj ledy i jedź na tygodniowe testy. Prądu wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie przelicznik cazsu używania danego akumulator jest prosty. Jeżeli jak piszesz zakładasz akumulator 100 Ah to przy poborze 2 A (co przy diodach jest z naddatkiem i to sporym) możesz świecić teoretycznie 50 godzin, praktycznie trzeba liczyć 30-35 godzin.Świecąc po 5 godz dziennie masz ok 7 dni. Do kosztów musisz doliczyć jeszcze ładowarkę mikroprocesorową do akumulatora - nie kupuj badziewia - za dobrą trzeba zapłacić 150 - 200 zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulator który zalinkowałeś jest akumulatorem AGM a nie żelowym więc tego też raczej w środku nie używaj - on też potrafi gazować - musiałbyś postarać się o jego przewietrzanie. Ja ostatnio kupowałem akumulator żelowy w tej firmie http://www.akumulatory-zelowe.pl/akumulatory-zelowe-ev-electric-vehicle-gel-seria-hzy-ev-c-4_6.html#.U2lJHFfyJDQ. Nie mogę ich na razie polecić bo akumulator jest za młody, żeby określić, czy jest ok, czy nie (opinii nie szukałem) - po prostu podaje link gdzie możesz zobaczyć jak wyglądają. Powiem tylko, że wysyłają błyskawicznie i kontakt jest bezproblemowy.

Instalacja ładowania akumulatora żelowego z instalacji samochodowej musi opierać się na odpowiednim regulatorze ładowania. Nie możesz ładować akumulatora żelowego bezpośrednio z alternatora samochodowego - w krótkim czasie uszkodzisz akumulator. Można to osiągnąć tak jak to gdzieś na forum zapodał Pasjonat za pomocą regulatora solara, gdzie zamiast solara wpinasz zasilanie z samochodu.

Z doborem wielkości akumulatora, to dobrze przemyśl i spróbuj ogarnąć ten poradnik zalinkowany przez Witusa (http://forum.karawaning.pl/topic/16435-poradniczek-o-solarach/). Musisz się rozeznać co tak na prawdę chcesz zasilać z tego akumulatora - teraz wydaje Ci się, że to tylko 5 żarówek a w praktyce może się okazać, że jeszcze dojdzie wentylator pieca, pisałeś coś o wentylatorze lodówki (na jakie one są napięcia? :niewiem: ) - jak się okaże, że całe oświetlenie i wspomniane wentylatory masz na 230V, to być może najlepszym (najprostszym) rozwiązaniem będzie wpięcie przetwornicy 12V DC/230V AC - ona też pobiera prąd - nawet jak nic nie zasila. Mi akumulator o pojemności 75Ah rozładował się na przykład w dwa zimne dni nad Morzem Śródziemnym - mimo solara na dachu - na okrągło chodził wentylator nagrzewnicy.

Jak widzisz ciężko Ci doradzić co masz zrobić przy tak nikłych informacjach. Może na początek pogrzeb na forum, przejrzyj na przykład ten wątek http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przer%C3%B3bka-12v-pod-akumulator/, porób zdjęcia urządzeń, które masz (zasilacz). Napisz jaką masz wtyczkę/gniazdo - najprawdopodobniej 7pin, więc może w którymś momencie będzie dobrze przejść na 13 pin - ale to musisz zrobić tak w przyczepie jak i w samochodzie.

Kwestii jest dużo. Jeśli w miarę rozeznania będziesz miał pytania to pytaj - na pewno na konkretne pytania dostaniesz konkretne odpowiedzi. Sam widzisz, że ile forumowiczów tyle opinii co do akumulatora potrzebnej pojemności akumulatora - to zależy kto i do czego go potrzebuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podpowiem parę spraw z własnego doświadczenia. też jeżdżę na ryby i też miałem podobny problem. odkąd zamontowałem na dachu panel 120W aku 100Ah żel głębokiego rozładowania, oświetlenie led i właściwie można powiedzieć że jestem samo wystarczalny nawet wieczorami TV-led pójdzie 4-5h. światła nie żałuję kto widział to wie że elektrownia od frontu świeci mocno

mam jeszcze małe aku 45Ah jako dodatkowe (awaryjne) zasilanie gdyby okazało się że jest słaba pogoda i panel nie do końca naładuje aku. 

takie rozwiązanie polecam bo jest optymalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

Poniżej zamieszczam fotorelacje z mojego przeglądu mojej przyczepki pod kątem instalacji elektrycznej.

 

Dodatkowo mam jeszcze pompkę do wody i gniazdka w lapie w łazience i kuchni.

 

Jednak skłaniam się ku opcji zakupu większego aku ok 150 Ah + instalacja urządeń do łądowania podczas jazdy samochodem. Zawsze mogę odpalić sobie autko na 2 h i naładować akumulator w przyczepie. Solar raczej odpada......

 

Proszę jeśli ktoś wie jak co i gdzie mam kupić, przykręcić, połączyć to chętnie posłucham i zastosuje to rozwiązanie. Może jest tu jakiś fan tego typu rozwiązania autonomii elektrycznej w swojej przyczepce.

 

Dziś w przyczepie po podłączeniu prądu odkurzyłem ją, a odkurzacz wpiąłem w lampę w kuchni. Czy to oznacza, że moja przyczepa ma przetwornice? i będzie można ją wykorzystać w instalacji z akumulatorem, czy to inny obwód?

 

Czy do wymiany i instalacji taśm LED czy żarówek potrzebuje transformator? Jeśli tak to jaki?

 

Jesli to 2 obwody to trzeba zamontować jakiś przełącznik?

 

Poniżej foty :

 

1c1323efef63.jpg

 

5ac30b664825.jpg

 

0203c6470cd3.jpg

 

263adfc79956.jpg

 

72dea16b3597.jpg

 

fc213d3a575d.jpg

 

29aa6cf047a5.jpg

 

9833ceb1ff35.jpg

 

5583de5f4a9a.jpg

 

169ef3d3e64a.jpg

 

f48d8c96e407.jpg

 

2a359c59014f.jpg

 

c44e09909375.jpg

 

 

z góry dzięki za pomoc ;)

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem całą instalację, z tego co pokazałeś masz na 230V AC, a tylko na potrzeby instalacji wodnej masz zamontowany ten mały energoblok pod zlewem - nie wiem czy można go tak nazwać ale spełnia podobną funkcję jak normalny energoblok - znaczy przełącza zasilanie 12V z wewnętrznego zasilacza (działa jeśli masz podłączoną przyczepkę pod 230V) na jakieś (pewnie z samochodu jak masz podpięty) zasilanie 12 V DC zewnętrzne.

Dalej nie wiem jakie masz oświetlenie - znaczy na jakie napięcie - ale podejrzewam, że większość masz też na 230 V, a może pojedyncze jakieś żarówki jedną nad kuchnią i jedną w łazience masz na 12 V.

Wydaje mi się, że instalacje masz przygotowaną, żeby działała instalacja wodna (a może i te ze dwie wspomniane wcześniej żarówki - jeśli istnieją) przy podłączonym samochodzie. Dlaczego to nie działa? Jeśli masz wtyczkę do podpięcia przyczepy do samochodu typu 7 pin, to spróbuj ją podłączyć do samochodu i włączyć w samochodzie światło przeciwmgielne z tyłu, po czym sprawdź pompkę wody (odkręć kran - powinieneś usłyszeć pompkę - stawiam, że w bakiście z przodu masz zbiornik, a w nim pompkę) lub zmierz woltomierzem napięcie na zaciskach eingang tego małego energobloku.

 

Jeśli wszystko masz tak jak opisuję, to następną kwestią będzie przerobienie tego na instalację pod akumulator ale to już większa i trudniejsza zabawa.

Można by było zamontować akumulator, podpiąć do niego przetwornicę 12V DC/230V AC i wpiąć to w instalację 230V przez jakiś przekaźnik - tak najprościej (praktycznie żadnych przeróbek, tylko montaż przekaźnika) ale nie najefektywniej (przetwornica nawet jak nic nie zasila, to pobiera energię elektryczną). Jak będziesz chciał mieć zasilanie w przyczepce, to włączasz przetwornice i jest tak, jakbyś podłączył przyczepkę pod 230V.

 

Można też oddzielić obwody, które mają być zasilane 12V (oświetlenie, które zamierzasz przerobić na LED, instalacja pompki wody) od tych, które mają pozostać na zasilaniu 230V (gniazda 230V, lodówka) - zupełnie je odseparować (najlepiej pomontować osobne puszki) i wtedy wpiąć w ta odseparowaną instancję 12V akumulator, jego ładowanie załatwić poprzez ładowarkę (musi być spora, bo jeśli podepniesz przyczepkę pod 230V to musi ona lądować akumulator a jednocześnie zasilić wszystkie urządzenia działające w tym czasie na 12V) albo z samochodu - ale to już większa kombinacja i jak masz taką instalację w samochodzie jak podejrzewam, że masz to odradzam.

 

W obu tych przypadkach lodówka musi chodzić na gazie, no chyba, że podłączysz się do 230V, to wtedy możesz używać jej na 230V.

 

Mam nadzieję, że nie zagmatwałem za bardzo - jakby co, to pytaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

Poniżej zamieszczam fotorelacje z mojego przeglądu mojej przyczepki pod kątem instalacji elektrycznej.

Dodatkowo mam jeszcze pompkę do wody i gniazdka w lapie w łazience i kuchni.

Jednak skłaniam się ku opcji zakupu większego aku ok 150 Ah + instalacja urządeń do łądowania podczas jazdy samochodem. Zawsze mogę odpalić sobie autko na 2 h i naładować akumulator w przyczepie. Solar raczej odpada......

Proszę jeśli ktoś wie jak co i gdzie mam kupić, przykręcić, połączyć to chętnie posłucham i zastosuje to rozwiązanie. Może jest tu jakiś fan tego typu rozwiązania autonomii elektrycznej w swojej przyczepce.

Dziś w przyczepie po podłączeniu prądu odkurzyłem ją, a odkurzacz wpiąłem w lampę w kuchni. Czy to oznacza, że moja przyczepa ma przetwornice? i będzie można ją wykorzystać w instalacji z akumulatorem, czy to inny obwód?

Czy do wymiany i instalacji taśm LED czy żarówek potrzebuje transformator? Jeśli tak to jaki?

Jesli to 2 obwody to trzeba zamontować jakiś przełącznik?

z góry dzięki za pomoc ;)

 

Witam !

Przeróbki, przeróbkami, ale widzę ważniejsze sprawy, którymi warto się zainteresować (mokra ściana i podłoga) :hmm:

Np.:

 

post-8228-0-93363900-1399591544_thumb.jpg

Linkowany akumulator jest akumulatorem wykonanym jako AGM, a więc elektrolit "zamknięto" w płytach z włókna szklanego, umieszczonych z kolei między poszczególnymi płytami ołowiowymi akumulatora.

Tego typu akumulatory posiadają dodatkowo wewnętrzną rekombinację gazów, czyli posiadają jednokierunkowe zawory ciśnieniowe (technologia VRLA).

 

W przeciwieństwie do standardowych akumulatorów kwasowych (tzw. rozruchowych) z płynnym elektrolitem (nawet tych bezobsługowych), wszystkie inne akumulatory, które są wykonane w technologii VRLA (żelowe i AGM) można umieszczać bez dodatkowych obudów w przestrzeni mieszkalnej przyczep, przynajmniej teoretycznie i nie spotkałem się nigdzie z przeciwwskazaniami dla takiej ich lokalizacji.

W związku z powyższym, wspomniany akumulator może być umieszczony wewnątrz przestrzeni mieszkalnej przyczepy.

 

W przypadku tego accu mam innego rodzaju wątpliwości.

Sprzedawca, producent lub naklejki mijają się z rzeczywistością  :hmm:

 

Renomowani producenci podają zawsze znamionową pojemność akumulatorów dla tzw. pracy 20-sto godzinnej (C20).

W tym przypadku sprzedawca podaje, co następuje:

akumulator z serii Megalight

wymiary 353 x 175 x 190

Pojemność (C100)  100 Ah

Nie podano jednak modelu akumulatora (oznaczenie w/g producenta)

 

Teraz przechodzę do sedna sprawy i co ciekawe, jest to ostatnio częste zjawisko w przypadku "mniej firmowych" akumulatorów.

Albo ktoś zrobił bardzo optymistyczną naklejkę na akumulator na nasz rynek, albo ... :hmm:

 

Jedynym akumulatorem z tej serii, pasującym w/g katalogu producenta (wymiary) jest accu o oznaczeniu producenta "ML81090" i ma on pojemność znamionową (dla C100) 83 Ah, a nie 100 Ah.

 

post-8228-0-03742500-1399592098_thumb.jpg

 

post-8228-0-76579900-1399592096_thumb.jpg

 

W przypadku "normalnego" podawania znamionowej pojemności, czyli dla C20, ten accu ma nie 100, a ok. 78 Ah.

Jak widzimy, różnica dosyć duża, ale jak to mówią: papier przyjmie wszystko  ;)

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.