Skocz do zawartości

Prośba o wypowiedz w sprawie uszczelnienia listw


Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, 

To ja mam pytanie odnośnie uszczelniania. Gdzieś na forum znalazłem informacje, że bardzo dobrze do uszczelniania przy np. wstawianiu świetlików, gniazd itd. nadaje się SikaFlex bodajże 221.  Prawda li to, czy fałsz??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 79
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ja bym tego preparatu w omawianych celach z całą pewnością nie zastosował.
Moim zdaniem, różne wyroby Siki są często mylone, ponieważ w większości wyrobów tego producenta, nazwy zaczynają się od słowa Sika.
"Sikaflex 221", to jednak nie jest masa butylowa, a poliuretan. Efekt zastosowania tego preparatu będzie bardzo podobny do wspomnianego wcześniej kleju.
Typowym wyrobem Siki dla uszczelnień, o których tutaj piszemy jest natomiast "Sikalastomer 710".

 

post-8228-0-58746100-1399486215_thumb.jpg

Osobiście nie stosowałem tego preparatu do uszczelnień. Choć przypuszczam, że jego właściwości są podobne do mas butylowych "Dekalin" i "Terostat", to jednak uważam, że przy tak ważnych pracach, jak uszczelnianie przyczepy i jej elementów, nie należy czynić pozornych oszczędności, więc trzeba stosować przede wszystkim masy używane lub zalecane przez producentów przyczep. Właśnie takimi najczęściej stosowanymi są preparaty "Dekalin" i "Terostat". Nie są one tanie, a cena ma na pewno jakieś uzasadnienie w cechach fizyko chemicznych tych preparatów i to nie koniecznie w porównaniu do podobnych wyrobów w chwili ich użycia, ale np. po wielu latach eksploatacji w różnych, często skrajnych warunkach atmosferycznych. To wyłącznie mój własny pogląd na tą kwestię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adrewa, odpuść mnie i silikonowi. Nie proponowałam go przecież pod listwy, tylko wzdłuż krawędzi, a moja opinia na temat uszczelniania jest już w tym temacie. kończę - mam ograniczony dostęp do internetu. Pozdrawiam ze słonecznej, choć nieco chłodnej Grecji.

post-12190-0-47068000-1399531875_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym tego preparatu w omawianych celach z całą pewnością nie zastosował.

Moim zdaniem, różne wyroby Siki są często mylone, ponieważ w większości wyrobów tego producenta, nazwy zaczynają się od słowa Sika.

"Sikaflex 221", to jednak nie jest masa butylowa, a poliuretan. Efekt zastosowania tego preparatu będzie bardzo podobny do wspomnianego wcześniej kleju.

Typowym wyrobem Siki dla uszczelnień, o których tutaj piszemy jest natomiast "Sikalastomer 710".

 

attachicon.gifSikaLastomer_710 butyl.jpg

Osobiście nie stosowałem tego preparatu do uszczelnień. Choć przypuszczam, że jego właściwości są podobne do mas butylowych "Dekalin" i "Terostat", to jednak uważam, że przy tak ważnych pracach, jak uszczelnianie przyczepy i jej elementów, nie należy czynić pozornych oszczędności, więc trzeba stosować przede wszystkim masy używane lub zalecane przez producentów przyczep. Właśnie takimi najczęściej stosowanymi są preparaty "Dekalin" i "Terostat". Nie są one tanie, a cena ma na pewno jakieś uzasadnienie w cechach fizyko chemicznych tych preparatów i to nie koniecznie w porównaniu do podobnych wyrobów w chwili ich użycia, ale np. po wielu latach eksploatacji w różnych, często skrajnych warunkach atmosferycznych. To wyłącznie mój własny pogląd na tą kwestię.

OK. Cena około 2 razy większa za Terostat, ale w końcu to nie idą ilości rzędu 10-tek kartuszy, więc warto. Powiedz jeszcze tylko który "Terostat", bo oznaczeń znalazłem sporo. Co więcej. Przeglądnąłem stronę producenta( Henkel Loctite) i znalazłem co najmniej 10-15 produktów, które bądź poprzednio nosiły nazwę Terostat( a teraz TEROSON), albo nadal występują pod nazwą Terostat. Natomiast nie zauważyłem, żeby którykolwiek z nich był na bazie butylu. Może się nie wczytywałem, jak należy. Natomiast po wrzuceniu w wyszukiwarkę "Terostat butyl"  Wyrzuciło  Terostat 2759. To ten??? Znalazłem kartę produktu w necie, ale nie znalazłem np na liście uszczelniaczy na stronie ani Loctite, ani Teroson( mimo, że na wspomnianej karcie produktowej Teroson występuje jako producent-dostawca). A w ogóle może może warto by ten temat podwiesić, albo po prostu zrobić jakiś powieszony temat w tym dziale o uszczelnianiu. Wchodzisz do działu i na pierwszym miejscu BUM  rzuca się w oczy: CZYM USZCZELNIAĆ PRZYCZEPĘ??. Może wielu forumowiczów uniknęło by pytań wątpliwości oraz nie mielibyśmy takich mitów, że np Sikaflex 221 nadaje się do uszczelniania. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do uszczelnień przyczep i ich wyposażenia, o których tu piszemy, to z Terostatów oczywiście ten, który podałeś "2759".

 

post-8228-0-69802900-1399569723_thumb.jpg

Jest jeszcze "4006", tyle że stosuje się go bardziej do uszczelnień, które "nie pracują mechanicznie" i nie są mocniej obciążane. Generalnie, "Terostat 2759" jest bardziej uniwersalny.

W swoim czasie kupiłem do podobnych prac kilka różnych uszczelniaczy, różnych firm m.in. tych wymienianych w tym temacie.
Z moich dotychczasowych doświadczeń z nimi, wybrałem swojego faworyta.

Moim zdaniem jest najlepiej dopracowanym produktem, nie zmieniającym swojego zachowania po wielu długich latach, bez względu na warunki atmosferyczne i działanie różnych preparatów (np. tych bardziej agresywnych, stosowanych czasem do usuwania zanieczyszczeń z nadwozi przyczep).
Na myśli mam "Dekalin 8936". W porównaniu z podobnymi, to dosyć drogi uszczelniacz, ale jak wspomniałem, cena ma swoje uzasadnienie w jakości i cechach tego produktu.

 

post-8228-0-18951800-1399569722_thumb.jpg

Kupuję z autoryzowanych źródeł (Movera, Frankana), które mają dużą rotację towarów i dzięki temu mam zawsze produkt ze świeżej partii (można to poznać po trochę większej miękkości uszczelniacza, zaraz po otwarciu kartusza).  
Ponieważ każdego sezonu wymieniam sukcesywnie uszczelnienia w swojej przyczepie w coraz to innych elementach, to do owych prac stosuję właśnie ten uszczelniacz.

Moim zdaniem najbardziej sprawdzony i chyba najlepszy do tego typu prac.

 

post-8228-0-14217500-1399569725_thumb.jpg

 

post-8228-0-23143800-1399569726_thumb.jpg

 

post-8228-0-59904700-1399569720_thumb.jpg


Przykładowe tematy do przeczytania:
http://forum.karawaning.pl/topic/16608-zasady-konserwacji-uszczelnienia-przyczepy/
http://forum.karawaning.pl/topic/11604-uszczelniacz-wurth-czy-sikalastomer/?hl=butylowy
http://forum.karawaning.pl/topic/12867-kupno-przyczepy-pe%C5%82noletnej/
 


A w ogóle może może warto by ten temat podwiesić, albo po prostu zrobić jakiś powieszony temat w tym dziale o uszczelnianiu. Wchodzisz do działu i na pierwszym miejscu BUM  rzuca się w oczy: CZYM USZCZELNIAĆ PRZYCZEPĘ??. Może wielu forumowiczów uniknęło by pytań wątpliwości oraz nie mielibyśmy takich mitów, że np Sikaflex 221 nadaje się do uszczelniania. 

 

To już prośba do moderatorów.

 

Sikaflex 221 jest uszczelniaczem klejącym. Dobrze nadaje się np. do uszczelnienia pęknięć brodzików w łazienkach.

 

post-8228-0-09089900-1399570469_thumb.jpg

 

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja właśnie kupiłem Dekaseal 8936 firmy Dekalin. post-14267-0-36007100-1399572017_thumb.jpg

Teraz mam pytanie jak go użyć? Pierwotnie zamierzałem nanieść go tylko na listwy, gdyż tak jak napisałem wyżej jest tu ryzyko że mogłem coś wypłukać myjką parową (wiem że to była głupota). W związku z tym wydłubałem trochę starego uszczelnienia i zacząłem nanosić ale to chyba nie będzie dobrze w ten sposów post-14267-0-88066500-1399572147_thumb.jpg,

A gdybym to przytarł palcem, tylko tak ładnie, a nie jak na zdjęciu post-14267-0-53984700-1399572311_thumb.jpg

Ogólnie chyba to źle robię?

Edytowane przez stokrotek51 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ogólnie chyba to źle robię?

 

Oczywiście - źle !

Ten uszczelniacz jest mega dobry, ale aby spełnił swoją rolę, to element uszczelniany musi być wcześniej zdemontowany.

Powierzchnię tego elementu oraz tą, do której będzie przylegał należy dokładnie oczyścić ze starego uszczelnienia, odtłuścić np. benzyną ekstrakcyjną i jeśli to jest np. listwa, to na nią nakłada się potrzebny pas (pasy) uszczelniacza z kartusza.

Podczas nakładania koniecznie trzeba zadbać, aby odpowiednio większa jego ilość pokryła otwory, w które wkręcane są wkręty montażowe listwy !!!

Podczas wkręcania wkręta, pewna ilość uszczelniacza samoistnie owija się wokół gwintu i tym samym solidnie zabezpiecza przed podciekaniem wody w tych właśnie miejscach. W przypadku listwy, ważną rzeczą jest też nałożenie nowego klina (ten z taśmy PCV), aby dodatkowo uszczelnić listwę od strony zewnętrznej.

 

Takie powierzchniowe "smarkanie" uszczelniaczem po listwie nie sprawdzi się, a efekty estetyczne będą fatalne.

Narobiłeś sobie sam wiele pracy.  Na szczęście chyba nie doszło jeszcze do przecieków, więc masz szansę ustrzec się przed zniszczeniem przyczepy przez wodę. Jest jednak jeden warunek: musisz zrobić to dobrze i zgodnie ze sztuką. Nie są to prace trudne, raczej żmudne i wymagające cierpliwości, czystości i precyzji, jeśli efekt pracy ma być prawidłowy (również estetyczny).

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uszczelniacze są białe, szare i czarne.
Dekalin jest akurat szary. Moim zdaniem to najbardziej optymalny kolor. Dużo zależy od kolorów łączonych elementów i umiejętności osoby, która uszczelnienie robi (staranność, dbałość, estetyka, czystość wykonania).
Pod tym względem nie mam dobrego zdania o firmach zajmujących się tym niby profesjonalnie.
Często efekty estetyczne są wyjątkowo miernej jakości lub wręcz nie do przyjęcia.
Z tych m.in. powodów, wszelkie prace postanowiłem robić sam.
Przy dobrze wykonanej pracy, uszczelnienie praktycznie nie wystaje ponad krawędzie uszczelnianych elementów (jest na równi z krawędziami), ewentualnie po pewnym czasie może odrobinę "wypłynąć" na ok. 1 mm.
Białe uszczelniacze w krótkim czasie się brudzą i już po miesiącu nie wyglądają zbyt estetycznie.
Czarne często zbyt kontrastują z pozostałymi krawędziami łączonych elementów (chyba, że owe elementy są czarne, jak np. niektóre ramy lub uszczelki okien). Z tych powodów, szary jest najbardziej uniwersalny i najmniej rzuca się w oczy, nawet jeśli jest go odrobinę więcej, niż powinno.
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja do uszczelnien np;w moim przypadku drzwi serwisowych akusia i toalety robilem tym

Uszczelniacz jednoskładnikowy
- trwale elastyczny
- odporny na warunki atmosferyczne
- odporny na promieniowanie UV
- odporny na wodę słoną, słodką.

Sika Sikaflex 290 DC to odporny na warunki atmosferyczne uszczelniacz pokładu. Jednoskładnikowy odporny na promieniowanie UV. Jest masą uszczelniającą na bazie poliuretanu, specjalnie stworzona do uszczelnienia tradycyjnych pokładów drewnianych. Utwardza się pod wpływem wilgoci z otoczenia. Uszczelniacz Sika Sikaflex 290 DC jest jednoskładnikowy, trwale elastyczny, odporny na warunki atmosferyczne, na promienie UV, wodę słodką i słoną, niepowodujący zjawisk korozji, może być piaskowany. Stosuje się go wyłącznie do uszczelniania szczelin na tradycyjnych pokładach drewnianych na łodziach i jachtach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja do uszczelnien np;w moim przypadku drzwi serwisowych akusia i toalety robilem tym

Sika Sikaflex 290 DC

 

Poważny błąd, podobnie jak w przypadku uszczelnień przy pomocy preparatu, o który pytał Kolega Madbar post #31, również post #19

 

Wspomniany Sikaflex 290 DC jest klejącym uszczelniaczem poliuretanowym, po utwardzeniu zamienia się w trwały elastomer.

 

Cytat z katalogu producenta:

"Areas of Application: Sikaflex®-290DC is used for joint caulking in traditional timber decking for boat, yacht and ship construction".

czyli

używać wyłącznie do uszczelniania szczelin tradycyjnych pokładów drewnianych na łodziach i jachtach !

Stosuje się go wyłącznie do uszczelniania szczelin na tradycyjnych pokładach drewnianych na łodziach i jachtach.

 

Sam to zresztą wyczytałeś ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na myśli mam "Dekalin 8936". W porównaniu z podobnymi, to dosyć drogi uszczelniacz, ale jak wspomniałem, cena ma swoje uzasadnienie w jakości i cechach tego produktu.

 

 

Kristofer, dałeś powyżej odnośnik do Dekalinu do Lwa z Z trójmiasta. Nie wiem czy to przypadek, czy nie, ale ja zauważyłem, że oni chyba mają dość wysokie marże i w związku z tym ich ceny są bardzo wysokie, częstokroć wyższe niż gdzie indziej.  Przykładowo Sikaflex 221 u nich to jest około 47 PLN + przesyłka, a ja u siebie lokalnie mam to po 28 PLN. Różnica co najmniej znacząca. Zapewne tez więc Dekalin da się dostać taniej niż za 63 PLN za kartusz. 

A propos zakupu we Frankanie i Moverze. Kupujesz bezpośrednio z Niemieckich sklepów internetowych Frankana.de i Movera.de?? Jak klikałem na Movera.pl  i Frankana.pl to przekierowywało mnie na GoMarket.pl a tam już nie ma tego wszystkiego co jest w katalogach..... Jeśli kupujesz z niemieckich stron, to powiedz jak wyglądają kwestie płatności? działa karta kredytowa np? i jakie są koszta przesyłki??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, odnośnik do uszczelniacza był zupełny przypadkowy.
Ceny w tym sezonie kształtują się od ok. 50 do 60 zł. i myślę, że to jest typowy ich zakres.
Każdy jest w stanie wyszukać najbardziej odpowiednią dla siebie ofertę.

To są też przypadkowe oferty:

http://sklep.kena.pl/product_info.php?cPath=28_41&products_id=127

http://www.reimo.com/en/50030-dekaseal_dichtmasse_8936_310_ml_dunkelgrau/

http://www.movera.com/en/shop/search/backPID/suche/products/dekaseal-8936-abtupfbare-dichtungsmasse/download//f49b43f7cc7b8cceaba369c85537b35c.html?tt_products[sword]=dekalin&tt_products[sortby]=price&tt_products[ascdesc]=asc

Zdarzają się czasem okazje zakupu (np. na serwisach aukcyjnych) poniżej wspomnianej kwoty, ale osobiście nie korzystam z takiej możliwości w przypadku uszczelniacza, ponieważ nie mam pewności, czy nie otrzymam jakiegoś już zleżałego.
Oszczędność ok. 10 zł. jest marginalna przy takim podejściu ;)
Pozostałe info poszło na PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O silikonie i butylu z moich doświadczeń nieprofesjonalnych  na podst. cieknącego kominka po zakupie przyczepy.

 

Kołnierz kominka z płaszczyzną dachu poprzedni właściciel uszczelnił silikonem (jakim ? nie wiem) nakładając go pomiędzy dach a kołnierz kominka i  skręcił ściskając poprzez wkręcenie wkrętów montażowych.  Być może też nie została dokładnie oczyszczona/odkurzona/odtłuszczona  powierzchnia.

Po latach ( ilu ? nie wiem) silikon zmienił się w dość twardą uszczelkę podobną jakby ją z gumy wyciął.

"Uszczelka" ta  odwarstwiła się zarówno od pow. dachu jak i od kołnierza kominka, zapewne wkręty poluzowały z czasem nieco, spowodowało to przeciek.

 

Moje wnioski są takie że owa uszczelka uformowana z silikonu trzymałaby dalej jeśli byłaby bardzo mocno ściśnięta, tak czasem się robi właśnie uszczelki w maszynach i mechanizmach przy połączeniach ściskanych pomiędzy kołnierzami.

Butyl nie twardnieje i lepiej przykleja się do uszczelnianych powierzchni, zatem jest mało wrażliwy na poluzowanie ściśnięcia.

Mój kominek złożony na butylu ma 6lat i nic go nie boli.

 

Silikon - to często używane mało precyzyjne określenie tej masy, to trochę tak jak popularne żargonowo nazywanie wszystkich szlifierek kątowych Bosch'em, słyszał ktoś podaj mi  Skila, AEG albo podobnie a podaj Boscha, Boschkę i wsio jasne :)

Silikony (a właściwie masy na jego bazie) są różne, są i sanitarne i na gorąco i odporne na czynniki chemiczne i wiele innych, dlatego wydaje mi się że trzeba by rozmawiać o konkretnej odmianie uszczelniacza popularnie nazywanego "silikon"

Spotkałem się też z nazewnictwem "silikon" dla mas uszczelniających o zupełnie innym skłądzie - pewnie przez podobieństwo kartusza to tak jak z wyżej wspomnianą Bosch'ką :)

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.