Skocz do zawartości

Przeróbka instalacji Sprite Euroland 380 EK


BiA

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 56
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam!
Możesz podać, w którym temacie znalazłeś ten rysunek?

Na rysunku zostawiłem opis w ramce do innego schematu połączeń.
Z rysunku wyraźnie wynika, że przekaźniki muszą mieć cewki na ~230 V, jednak jeśli ktoś nie pomyśli, to może zechcieć zastosować przekaźniki "samochodowe".

Poniżej poprawiona wersja:

 

post-8228-0-44575100-1427987152_thumb.jpg

 

Ad.1
W zasadzie nie, ale różne rzeczy ludzie czasem robią, więc trudno przewidzieć wszelkie możliwości.
Jeśli zasilaczem będzie np. ten model, który oznaczyłem na rysunku, to możesz być całkowicie spokojny.

Ad.2
Jeśli będzie zamontowany accu w przyczepie, zwłaszcza żelowy, oraz instalacja solarna, to trzeba odpiąć we wtyku

przyczepy przewody z pin 9 i 13. Zostawiasz 11 i 10 (plus po zapłonie) dla zasilania lodówki, oczywiście, jeśli

masz tak zrealizowane podłączenie w gnieździe samochodu.

 

post-8228-0-86733400-1427987207_thumb.jpg

 

Gdyby Ci zależało na ładowaniu akumulatora przyczepy

również z alternatora, to aby wszystko odbywało się prawidłowo, należałoby zastosować tzw. izolator akumulatorów.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Możesz podać, w którym temacie znalazłeś ten rysunek?

Na rysunku zostawiłem opis w ramce do innego schematu połączeń.

Z rysunku wyraźnie wynika, że przekaźniki muszą mieć cewki na ~230 V, jednak jeśli ktoś nie pomyśli, to może zechcieć zastosować przekaźniki "samochodowe".

Znalazłem :]

http://forum.karawaning.pl/topic/17611-przetwornica-i-jej-funkcje-pro%C5%9Bba-o-opinie/?hl=waeco&do=findComment&comment=390860

 

Ad.1

W zasadzie nie, ale różne rzeczy ludzie czasem robią, więc trudno przewidzieć wszelkie możliwości.

Jeśli zasilaczem będzie np. ten model, który oznaczyłem na rysunku, to możesz być całkowicie spokojny.

OK :skromny:

 

Ad.2

Jeśli będzie zamontowany accu w przyczepie, zwłaszcza żelowy, oraz instalacja solarna, to trzeba odpiąć we wtyku

przyczepy przewody z pin 9 i 13. Zostawiasz 11 i 10 (plus po zapłonie) dla zasilania lodówki, oczywiście, jeśli

masz tak zrealizowane podłączenie w gnieździe samochodu.

Na początku instalacji przyczepy, zaraz za wtyczką powinny być jakieś bezpieczniki ? Może odpiąć to wyciągając jeden z nich ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Przepraszam że wchodzę w dyskusję, ale mam pytanie do kol. Kristofera. Dlaczego w poście 32 napisałeś aby w przypadku zamontowania w przyczepce accu i solara , we wtyczce przyczepy odłączyć przewody od pin 9 i 13?Co by się stało gdyby tego nie zrobić?Pytam bo jestem laik, obecnie mam tylko gniazdo 7 pin w samochodzie ale za twoją sugestią mam zamiar założyć wiązkę i gniazdo 13 pin.Montuję właśnie instalację solarną z accu ale mój zasilacz 230 na 12 V w przyczepce nie jest już połączony z instalacją w samochodzie / po odłączeniu styku APDC w zasilaczu który chyba był połączony właśnie z pin 9/ Ale moje pytanie dotyczy ściśle tego schematu i przypadku z postu 32-co by się stało gdyby tego nie zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Przepraszam że wchodzę w dyskusję, ale mam pytanie do kol. Kristofera. Dlaczego w poście 32 napisałeś aby w przypadku zamontowania w przyczepce accu i solara , we wtyczce przyczepy odłączyć przewody od pin 9 i 13?Co by się stało gdyby tego nie zrobić?Pytam bo jestem laik, obecnie mam tylko gniazdo 7 pin w samochodzie ale za twoją sugestią mam zamiar założyć wiązkę i gniazdo 13 pin.Montuję właśnie instalację solarną z accu ale mój zasilacz 230 na 12 V w przyczepce nie jest już połączony z instalacją w samochodzie / po odłączeniu styku APDC w zasilaczu który chyba był połączony właśnie z pin 9/ Ale moje pytanie dotyczy ściśle tego schematu i przypadku z postu 32-co by się stało gdyby tego nie zrobić?

 

Czy podczas spięcia przyczepy z samochodem (mam instalację 13 PIN) nie będzie problemów z prądem z aku samochodowego ? Czy podczas jazdy prąd z alternatora nie rozwali mi (np przez ładowanie) aku w przyczepie ?

 

Jeśli będzie zamontowany accu w przyczepie, zwłaszcza żelowy, oraz instalacja solarna, to trzeba odpiąć we wtyku

przyczepy przewody z pin 9 i 13. Zostawiasz 11 i 10 (plus po zapłonie) dla zasilania lodówki, oczywiście, jeśli

masz tak zrealizowane podłączenie w gnieździe samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Czas odgrzać kotleta :-)

 

Czy wymienione wcześniej przekaźniki samochodowe są 4-ro czy 5-cio nóżkowe? Bo dzisiaj w sklepie widziałem takie i takie...

Czy dysponuje ktoś schematem jak je podłączyć, żeby z automatu przełączały źródło zasilania (bazowo prąd z aku, a po podłączeniu 230V prąd z zasilacza)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
Przekaźniki generalnie występują w różnych wersjach. Należy kierować się oznaczeniami na obudowie. Jeśli są tylko cztery wyprowadzenia, to z reguły przekaźnik posiada tylko dwa zestyki robocze (zwierne lub rozwierne - zależnie od typu). Przy pięciu wyprowadzeniach mogą być już zestyki przełączne, choć nie zawsze, dlatego kluczową jest informacja i ewentualny rysunek na obudowie przekaźnika. Do Twoich potrzeb musisz zastosować przekaźniki z możliwością przełączania.

Przykład instalacji masz chociażby w tym temacie (post #25, drugi rysunek):
http://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?p=397110

 

Typowe oznaczenia zestyków standardowego przekaźnika samochodowego:

post-8228-0-20908900-1454636981_thumb.jpg

Zajrzyj też np. do tych tematów:
http://forum.karawaning.pl/topic/17795-prośba-o-rozszyfrowanie-schematu/?p=398375
http://forum.karawaning.pl/topic/17795-prośba-o-rozszyfrowanie-schematu/?p=400827
http://forum.karawaning.pl/topic/17038-solar-dla-początkującego/?p=398806

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej zdjęcie schematów na przekaźnikach: 24ymv84.jpg

Jeśli to nie problem to proszę rozpisz Kristofer dokładnie jak je podłączyć np:

87 - plus z zasilacza

Itp. Itd.

Z góry dziękuję za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://forum.karawaning.pl/uploads/monthly_12_2014/post-8228-0-31887000-1419109236.jpg

rozpiska do powyższego schematu:

schemat - przekaźnik

A2          -    85

A1          -    86

11           -    30

12           -    87a

14           -    87

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej zdjęcie schematów na przekaźnikach: Jeśli to nie problem to proszę rozpisz Kristofer dokładnie jak je podłączyć np:

87 - plus z zasilacza

Itp. Itd.

Z góry dziękuję za pomoc!

 

Kol. Tec udzielił już prawidłowej odpowiedzi :ok:

Oczywiście wybierasz przekaźniki takie, jak ten po lewej stronie na Twojej fotce i o obciążalności zestyków dostosowanej do Twoich potrzeb, czyli trochę większej, niż max prąd w inst. przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tec, Kristofer dziękuję za pomoc :-)

 

OK zamontuję ten z lewej strony - 30A - jak tylko zrozumiem jak to podłączyć. Mimo spisu PIN'ów podanych przez Tec'a jest to dla mnie nadal czarna magia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łopatologicznie  :]

Plus z akumulatora podłączasz do nóżki 87a przekaźnika nr1.

Minus z akumulatora podłączasz do nóżki 87a przekaźnika nr2

Plus z zasilacza podłączasz do 87 i 85 przekaźnika nr1 i styk 85 przekaźnika nr2.

Minus z zasilacza podłączasz do 87 i 86 przekaźnika nr2 i styku 86 przekaźnika nr1

Styk 30 przekaźnika nr1 to plus na odbiorniki.

Styk 30 przekaźnika nr2 to minus na odbiorniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.