Skocz do zawartości

Poradniczek o solarach


tarapukuara

Rekomendowane odpowiedzi

Jak mają wątpliwości to pytają, Tarapukuara nie nerwuj się, przynajmniej wiesz, że jest zainteresowanie Twoim wpisem i Kolegom się to przydaje. Ty szczegóły znasz, ale inni nie, więc ciesz się zainteresowaniem. Może ja też Ciebie o coś zapytam, chociaż teraz to już się boję. :wacko:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strawnie napisane - dobra robota - dzięki.

Szczerze - wszystkich wątpliwości mi nie rozwiał ale jeśli chodzi o mnie to zredukował pytania które miałem Ci zadać o 50-60% a myślę że jak jeszcze raz przegryzę to ilość moich pytań zejdzie do ilości "strawnej telefonicznie" a na pewno pozwoli też na dużo konkretniejsze rzeczowe pytania :).

 

...   Jestem strasznym  .....

I wielu zapewne tak ma :)   stąd pewnie pytania się nie kończą po opublikowani poradniczka - myślę że może z czasem ludzie zrozumieją że duża ilość mało konkretnych pytań może być mocno up......wa.       No cóż Bartek dałeś się lubić ludziom to Cię lubią.  :)

A podpiąć - to zdecydowanie dobry pomysł, popieram jak najbardziej.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Ja mam jeszcze taki temat, może w tym poradniczku by była taka możliwość pokombinowania? Chodzi o to, że pokazałeś właściwie możliwości podłączenia energobloku ze sterownikiem. Nie ma możliwości w Twoim opisie podłączenia prądu w taki sposób, żeby równocześnie ładowało akumulator i z energobloku  i z panela. Tak sobie pomyślałem - gdyby podłączyć energoblok zarówno z akumulatorem, jak i ze sterownikiem, ale obydwa podłączenia poprowadzić przez diodę prostowniczą - ze sterownikiem w kierunku energobloku, zaś z akumulatorem - w kierunku akumulatora, to całość powinna zagrać, prawda? Jeśli ładujemy z solara bez prądu - energoblok dostaje prąd i zasila resztę przyczepy. Jeśli podłączymy 230, energoblok zaczyna dostawać prąd z 2 źródeł - z solara, ale i z przetwornicy. Równocześnie zaczyna ładować akumulator, który równocześnie jest ładowany z solara. Z tego, co się orientuję, zarówno energoblok, jak i solar mają kontrolę prądu ładowania. Kiedy zabraknie prądu, akumulator ma zaporę w kierunku energobloku (dioda), więc nie rezygnujemy z kontroli rozładowania przez sterownik. Pozostaje jeszcze pytanie (o ile dobrze rozumuję i to jest możliwe), jakie powinny być te diody prostownicze, bo ja tak tylko teoretyzuję, a na praktyce to nie do końca się znam. Więc i narysowanie tego przerasta moje możliwości. A powoli coraz poważniej myślę o solarze, przy czym nie chciałbym zrezygnować z podłączania się do prądu (szczególnie na kempingach, gdzie prąd jest wliczony w cenę parceli).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej.

Równoczesne ładowanie i z solara i z energobloku zapewnia 4 rysunek. Nie wykorzystujesz wtedy funkcji zabezpieczenia akumulatora przed głębokim rozładowaniem w regulatorze. Jest to chyba najprostsze podłączenie w kamperze.

I tak energoblok ma przynajmniej jakiś wskaźnik napięcia, z którego pomocą dbasz o akumulator teraz i tak też może zostać nadal.

Wadą tego rozwiązania może być czasem za duży prąd ładowania, ale to już trzeba sprawdzać dla każdego typu energobloku indywidualnie.

A jeśli chodzi o twój pomysł to nie bardzo mogę się w tym połapać :( Facet to jednak wzrokowiec ;) Maluj kwadraciki z opisami na kartce i wyślij na pw fotkę ;)

Edytowane przez tarapukuara (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej!

Możesz jeszcze coś dodać o uziemieniu solara? Często czytam w ofertach/instrukcjach, że panel należy uziemić chociażby ze względu na przyśpieszoną korozję ogniw.

Jeżeli już faktycznie trzeba, to jak to zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej!

Możesz jeszcze coś dodać o uziemieniu solara? Często czytam w ofertach/instrukcjach, że panel należy uziemić chociażby ze względu na przyśpieszoną korozję ogniw.

Jeżeli już faktycznie trzeba, to jak to zrobić?

 

Witam !

Pytanie do Bartka, ale w międzyczasie napisze, co sam o tym sądzę.

Przypuszczam, ze na stronach www, gdzie jest mowa o uziemianiu, głównie chodzi o instalacje solarne budynkowe.

Uziemia się ramę w której zamontowany jest panel solarny. Rama nie posiada jakichkolwiek połączeń galwanicznych z panelem.

Moim zdaniem, w pełnowartościowych PV, a o takich przecież piszemy, nie ma miejsca na wymienione przez Ciebie zjawisko korozji, po prostu nie ma prawa wystąpić.

 

post-8228-0-19030600-1399590506_thumb.jpg

Panele klasy "A" muszą mieć zachowane wszystkie podstawowe parametry w procesie produkcji.

Oczywiście zdarzają się błędy i braki, ale weryfikowane są w procesie klasyfikacji. Pewne braki, które są czasem do zaakceptowania mogą skutkować zakwalifikowaniem panelu do klasy "B" i jako wyrób niepełnowartościowy, w obniżonej cenie może trafić na rynek.

W takim panelu może zachodzić korozja bez względu na uziemienie / lub nie.

Dodatkowo będzie to możliwe wyłącznie w przypadku, gdy braki zawiera spodnia warstwa izolacyjna ogniw lub warstwa antyrefleksyjna, co jest widoczne już na pierwszy rzut oka. Jest też jeszcze cała gama innych braków i zanieczyszczeń produkcyjnych, ale nie powodujących z kolei korozji, tylko np. ograniczenie mocy, "brzydki" wygląd czy np. przerwy w połączeniach między ogniwami.

Często na podstawie wyglądu podejrzewa się o korozję ogniwa polikrystaliczne, gdyż w porównaniu do monokrystalicznych mają bardziej nierównomierne kształty. Jest to jednak zupełnie normalne i wynika jedynie z cech danego "kawałka" krzemu, składającego się z dużej liczby kryształów rosnących w nieregularny sposób i z którego wycinano dany plaster.

Reasumując: moim zdaniem, uziemienie ramy solara w przypadku konstrukcji karawaningowych nie jest konieczne, a jego brak, w przypadku pełnosprawnych paneli nie spowoduje żadnych skutków ubocznych.

Gdyby jednak ktoś zechciał panel uziemić, co z pewnością nie zaszkodzi, to łączy się jego zewnętrzną ramę z tym samym punktem uziemienia, który jest dla instalacji 230 V, a który jest również połączony z ramą i nadwoziem całej przyczepy.

IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej.

Akcja z uziemieniem jest niejako podwójna ;)

W stacjonarnych instalacjach konstrukcję i ramy paneli uziemia się "odgromowo"

A przy zastosowaniu paneli cienkowarstwowych ( brak ramy i napięcie z panela ~100 V) z zastosowaniem przezroczystej warstwy przewodzącej zamiast pasków metalicznych występuje korozja tej (TCO) warstwy na styku ze szkłem i znaczna utrata sprawności takiego panela. Znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia tego zjawiska uziemienie ujemnego bieguna takiej baterii.

Pierwszy przypadek nas nie dotyczy z racji małej wysokości i braku możliwości uzyskania uziemienia o rezystancji poniżej 10 omów.

Drugi załatwiamy przez stosowanie prawie wyłącznie paneli niskonapięciowych 12-24V na bazie krzemu krystalicznego (brak warstwy TCO)

I generalnie jestem za łączeniem z przewodem ochronnym (PE- żółto-zielony) wszystkiego metalowego w przyczepie czy kamperze: rama, lodówka, zlew, kuchenka, ramy paneli, mikrofalówki .....

I koniecznie kabel przyłączeniowy z żyłą ochronną minimum 3x1,5mm2, a bezpiecznik PODWÓJNY-SPRZĘŻONY B-6 lub B-10. Można dodać też wyłącznik różnicowo-prądowy 30mA.

Edytowane przez tarapukuara (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.