Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

 

Drogi Krzysztofie dziekuje za obszerne wytłumaczenie tematu .

Mimo wszystko jednak bardziej ufam danym podanym przez producenta napędu (do czego Ty bardzo często zachęcasz, precież to on projektował i obliczał napęd) i własnym doświadczeniom i bede stosować bezpiecznik 80A(zalecany), niż Twoim przekonaniom opatrym tylko na domysłach (przecież nawet nie widziałeś tego napędu) i NIE zastosuje bezpiecznika 125A.

Tak jak napisałem wcześniej wolę spalić pięć razy bezpiecznik niz raz centralke albo i budę razem z nią. Z pewnością opiszę jak się napęd sprawuje na tym bezpieczniku. 

Oczywiście jest to tylko moja opinia i dotyczy mojego napędu i nikogo nie będę zachęcał do takiego działania, jeżeli ktoś chce może się opierac na danych z sieci i internetowych guru

 

 

Nie wiem, dlaczego krzyczysz, przecież do niczego Ciebie nie zmuszam, a że ufasz danym podawanym przez producenta, to i bardzo słusznie. :ok:

Twój napęd na bezpieczniku 80 A będzie pracował niemal tak samo, jak np. na 50, czy 100 A, więc wnioski są oczywiste.

Niestety, będzie tak tylko do chwili, w której jego obciążenie wzrośnie na tyle, że zechce pobierać maksymalny prąd, który podawałeś.

Mam tylko nadzieję, że nie spotkasz się z tym w trudnej sytuacji na drodze lub kempingu i dodatkowo w strugach ulewnego deszczu ... ;)

Oczywiście bezpiecznik 80 A w niczym nie zabezpieczy Twojej centralki, bo nie taka jest jego rola.

Zechciej zauważyć, że moje "domysły", jak to określiłeś, nie wzięły się znikąd, tylko z parametrów podanych przez Ciebie.

Pamiętasz może jeszcze swój post #969, który nie tak dawno napisałeś?

Nie zechciałeś w nim określić producenta, nazwy, czy modelu swojego napędu, więc bez szklanej kuli, można jedynie polegać na tym, co napisałeś, a napisałeś wyraźnie: "U mnie np. przy max. poborze napędu 100A bezpiecznik ma 80A"

 

Naprawdę nie dostrzegasz tu jakiejś sprzeczności?

 

Renomowani producenci stosują zależności w doborze zabezpieczeń właśnie takie, o których napisałem (prąd bezpiecznika 25% większy, niż maksymalny dla napędu, a w bardzo wyjątkowych przypadkach - równy i to jest fakt, a nie mój domysł.

Sam podawałeś konkretne wartości prądowe, na podstawie których wyraziłem jedynie własne zdanie. Zgadzać się ze mną przecież nie musisz, więc złośliwości, czy aluzje, zupełnie nie są do tego potrzebne. :hej:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Żeby pogodzić obie strony, a może to wyjaśni również inne wątpliwości dot. wskazań producentów, podpowiem coś, na co zwrócił moją uwagę elektryk, nie dalej niż trzy dni temu, przy okazji awarii właśnie bezpiecznika głównego w domu.

Bezpieczniki topikowe wszelkiej maści, mają dość długi czas zadziałania, nawet kilka sekund, zanim przepływający "nadmierny" (ponad amperaż bezpiecznika) prąd rozgrzeje i przepali włókno/drut/blaszkę. Czyli nawet przez kilka sekund pozwolą na przepływ prądu nawet sporo większego, aniżeli amperaż bezpiecznika. M.in. przez to (nie tylko dla wygody użytkowników) w instalacjach już od lat odchodzi się od "korków" tokpikowych, na rzecz wyłączników nadmiarowoprądowych, których czas reakcji liczy się w dziesiątych częściach sekundy, a obwody wrażliwe zabezpiecza się jeszcze szybszymi lub różnicówkami.

 

Spójrzcie w wikipedię do hasła "bezpiecznik topikowy":

"W bezpieczniku topikowym przerwanie obwodu elektrycznego następuje po określonym dla danego natężenia prądu czasie jego przepływu[1]. Główną częścią bezpiecznika jest element topikowy wbudowany we wkładkę topikową. Topik jest przewodnikiem elektrycznym, który nagrzewa się w wyniku płynięcia przez niego prądu. Gdy zbyt duże natężenie prądu trwa dłuższy czas, to wówczas topik nagrzewa się do temperatury, w której się topi. W momencie przepalenia topika następuje zapalenie łuku elektrycznego, gdy wartość natężenia płynącego prądu spadnie do zera łuk gaśnie i prąd przestaje płynąć. Czas palenia się łuku zależy od rozłączanego napięcia, natężenia prądu oraz środowiska w którym się pali.

 

Im większe natężenie prądu, tym szybciej dochodzi do nagrzania i stopienia topika. Bezpieczniki cechują się charakterystyką czasowo-prądową odwrotną, co oznacza, że im większy jest prąd, tym mniej czasu potrzeba na jego zadziałanie."

(https://pl.wikipedia.org/wiki/Bezpiecznik_topikowy)

 

Czyli przy bezpieczniku topikowym nie jest tak, że zadziała on natychmiast z chwilą przekroczenia amperażu bezpiecznika. Najszybciej zadziała przy zwarciu (niemal od razu), ale przekraczając prąd o 10, 20 czy 30% zadziałą ze sporą zwłoką.

 

W moverach zabezpieczeniem są bezpieczniki płytkowe (blaszki), i to na duże amperaże, więc ta blacha ma sporą tolerancję, zanim się przepali. Oczywiście, jak pójdzie spięcie, przepali się szybciej, jeśli zamiast np. 80A popłynie 90, 100 czy 110A a nawet 120A, zanim się spali upłynie pewien czas.

 

Zalecenia producentów przy poborze rzędu 120A aby zakładać 80-kę, traktowałbym również jako rodzaj zabezpieczenia przed zbyt długim czasem pracy movera przy maksymalnym poborze prądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzyłem na Go2, i do niego ostatecznie się przymierzam, ale zastanawia mnie to "by Truma", ale wg informacji na stronie sklepów, made in China. Jak oceniacie te go2 jakościowo?

No bo to produkt budżetowy Trumy. Mam taki u siebie. Działa :-)

 

 

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzyłem na Go2, i do niego ostatecznie się przymierzam, ale zastanawia mnie to "by Truma", ale wg informacji na stronie sklepów, made in China. Jak oceniacie te go2 jakościowo?

 

Dlatego ja mimo wszystko zdecydowałem się na Reicha, chociaż też niby budżetowy, ale nie robiony w Chinach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

, ale nie robiony w Chinach.

 

Żeby jeszcze miejsce montażu czy produkcji miało jakikolwiek wpływ na jakość produktu. Jakoś produktu będzie taka jak zadecyduje producent. Chińczyk zrobi Ci produkt byle jaki, i zrobi produkt bardzo dobry. Wszystko to kwestia tylko i wyłącznie założeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... i norm jakościowych producenta, który firmuje dany produkt, a które muszą być spełnione.
W Chinach produkowane są wyroby pod konkretne zamówienia przez różnego rodzaju firmy (jedne gorsze, drugie lepsze, a jeszcze inne, reprezentujące najwyższy poziom technologiczny), ale jest też tak,że znani, czołowi producenci mają tam ulokowane własne fabryki, a wtedy wyrób niczym nie różni się od np. europejskiego. Wystarczy popatrzeć na wiele produktów klasy "premium" z elektroniki użytkowej. Prawie wszystko jest "Made in China", a nikt już się na to nie krzywi, wszyscy się przyzwyczaili.
Co innego, gdyby ten napęd był "No name". Wtedy jego jakość zależna by była od tego, na jakim polu ryżowym był składany i czy Chińczyk robił to pierwszy raz w życiu. :]

 

PS

Nie przyglądałem się akurat tak wnikliwie ofertom sprzedaży, ale gdzie czytacie te informacje, o "Made in China", jeśli chodzi o napędy :hmm: 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Najlepiej, to patrzeć na to z daleka, jeśli chodzi o nasze przyczepy.Taki napęd dobrze zdaje egzamin wyłącznie w specyficznych zastosowaniach i najlepiej na utwardzonej powierzchni. Generalnie dla manewrowania przyczepami kempingowymi w różnych, często trudniejszych warunkach terenowych, najlepszy jest jednak podwieszony na stałe napęd autonomiczny.

 

"GO2" jest na rynku w dwóch wersjach:

https://www.ebay.de/itm/GO2-Rangierhilfe-ohne-Truma-Power-Set-Caravan-Wohnwagen-Trailer-Rangiersystem-/141850376471?clk_rvr_id=1412940204031&rmvSB=true

oraz najnowszej

https://www.obelink.pl/go2-mover-by-truma.html?gclid=EAIaIQobChMI2NDJydXN2AIVBmcZCh3mhQdUEAYYASABEgINafD_BwE

Enduro EM303 też jest w wersji standard:

https://www.atp-autoteile.de/de/product/989812-rangierhilfe-em303-bis-1800kg-2-motoren

oraz tej, której odnośnik zamieściłeś, czyli w wersji "plus"

https://www.ebay.de/itm/Rangierhilfe-ENDURO-EM303-11795-Softstart-Softstopp-Wohnwagen-Doppelachser-/142491446701?clk_rvr_id=1412646091650&rmvSB=true

Oczywiście jest jeszcze AL-KO Ranger:

https://www.ebay.de/itm/AL-KO-RANGER-Rangierhilfe-Wohnwagen-Caravan-Rangiersystem-ohne-Akku-/142126815563?clk_rvr_id=1412923509154&rmvSB=true

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej, to patrzeć na to z daleka, jeśli chodzi o nasze przyczepy.Taki napęd dobrze zdaje egzamin wyłącznie w specyficznych zastosowaniach i najlepiej na utwardzonej powierzchni. Generalnie dla manewrowania przyczepami kempingowymi w różnych, często trudniejszych warunkach terenowych, najlepszy jest jednak podwieszony na stałe napęd autonomiczny.

 

 

"GO2" jest na rynku w dwóch wersjach:

https://www.ebay.de/itm/GO2-Rangierhilfe-ohne-Truma-Power-Set-Caravan-Wohnwagen-Trailer-Rangiersystem-/141850376471?clk_rvr_id=1412940204031&rmvSB=true

oraz najnowszej

https://www.obelink.pl/go2-mover-by-truma.html?gclid=EAIaIQobChMI2NDJydXN2AIVBmcZCh3mhQdUEAYYASABEgINafD_BwE

Enduro EM303 też jest w wersji standard:

https://www.atp-autoteile.de/de/product/989812-rangierhilfe-em303-bis-1800kg-2-motoren

oraz tej, której odnośnik zamieściłeś, czyli w wersji "plus"

https://www.ebay.de/itm/Rangierhilfe-ENDURO-EM303-11795-Softstart-Softstopp-Wohnwagen-Doppelachser-/142491446701?clk_rvr_id=1412646091650&rmvSB=true

Oczywiście jest jeszcze AL-KO Ranger:

https://www.ebay.de/itm/AL-KO-RANGER-Rangierhilfe-Wohnwagen-Caravan-Rangiersystem-ohne-Akku-/142126815563?clk_rvr_id=1412923509154&rmvSB=true

Te modele znam, bardziej mnie ciekawi różnica między nimi czy np. Warto dopłacić do takiego EM303 względem np go2 lub EM203?

Fajną opcją może być miękki start stop Ale to chyba już mają wszystkie.

Edytowane przez Voku (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.