Skocz do zawartości

Strona używa cookies (ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    Nie pokazuj więcej tej informacji

Zdjęcie

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1000 odpowiedzi w tym temacie

#31 witus

witus

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3950 postów
  • SkądSosnowiec
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Eifelland Holiday 415 TM (5303)
  • Holownik:Hyundai i30

Napisano 13 marzec 2014 - 21:53

Siły jakie działają w tych zagniatarkach wystarczą, to lutowanie to chyba z przyzwyczajenia - nie będę nadgorliwy :)

Obiecuję, że dosłownie "na dniach" już napiszę.
Muszę znaleźć troszkę czasu, a że szanuję czytelników forumowych tekstów, nie może to być napisane w ciągu 5 minut, dlatego proszę o wybaczenie zwłoki i jeszcze o "chwilę" cierpliwości. Temat solarów jest bardziej rozległy, niż ten, w którym piszemy :hmm:


Super trzymam za słowo :) choć temat wydaje się prosty bo sprzedawcy przygotowali zestawy i nie trzeba wykorzystywać kluczy, którymi nie lubię się posługiwać ;)


#32 Heniekag

Heniekag

    Skandynawski Zuch

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 708 postów
  • SkądŚlask - obecnie Norwegia (Vestfold)
  • Sprzęt:Kamper

Napisano 13 marzec 2014 - 22:23

Co myślicie o zastosowaniu stycznika zamiast hebla do odłączania movera http://elar-tech.pl/...H-ET000151/915?

0_0_productGfx_780942739e4ce551d720d20d68c8d023.jpg

Oczywiście wiem, że jego cena trochę wyższa niż zwykłego hebla ale i wygoda większa (nie trzeba szukać kluczyka przy każdym użyciu movera), i wygląd może być znośniejszy - do sterowania stycznika można by zastosować zwykły przełącznik, choćby nawet podświetlany - więc i z daleka było by widać, że układ movera jest włączony a i umiejscowienie przycisku można prawie dowolnie dobrać.

Jest jeszcze opcja takiego wyłącznika bezpieczeństwa: http://elar-tech.pl/...8V-ET001025/452

0_0_productGfx_d2006be9048b382ca975cf1ab3b1853a.jpg

Tylko nie wiem, czy dało by się łatwo go zamontować gdzieś na ściance jakiejś bakisty - jest przystosowany do montażu raczej do blach.



#33 witus

witus

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3950 postów
  • SkądSosnowiec
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Eifelland Holiday 415 TM (5303)
  • Holownik:Hyundai i30

Napisano 13 marzec 2014 - 22:48

Jaka właściwie rola jest tego hebla ? Zauważyłem, że pilot i centralka przechodzi w standby po 7s, rolki są odsunięte od kół - więc jaka jest jego rola ? Żeby na zimę wyłaczyć ? Czy po każdym użyciu ?


#34 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 9097 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 13 marzec 2014 - 22:49

Siły jakie działają w tych zagniatarkach wystarczą, to lutowanie to chyba z przyzwyczajenia - nie będę nadgorliwy :)

 

Oczywiście, że z przyzwyczajenia - tak zresztą napisałem. Prawidłowo założona i zaciśnięta końcówka spełni swoją rolę.

 

Muszę jednak sprawiedliwie napisać, że biorąc pod uwagę zachowanie się takich połączeń w jednostce czasu, to Kol. Exen miał rację, że lutowanie jest dużo pewniejszą metodą, jest bardziej odporne na procesy starzenia, połączenie nie utlenia się i nie koroduje w taki sposób, jak to, które jest zaciskane..


Siły jakie działają w tych zagniatarkach wystarczą, to lutowanie to chyba z przyzwyczajenia - nie będę nadgorliwy :)

Super trzymam za słowo :) choć temat wydaje się prosty bo sprzedawcy przygotowali zestawy i nie trzeba wykorzystywać kluczy, którymi nie lubię się posługiwać ;)

 

Możesz rozwinąć myśl ? Chyba już śpiący jestem i nie załapuję związku :hmm:


Użytkownik Kristofer edytował ten post 13 marzec 2014 - 22:51

Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#35 witus

witus

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3950 postów
  • SkądSosnowiec
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Eifelland Holiday 415 TM (5303)
  • Holownik:Hyundai i30

Napisano 13 marzec 2014 - 22:57

Męczyłem się mechanicznie montując mover, nie lubię takich prac. Prace elektryczne uwielbiam od dziury w podłodze dla mnie zaczęła się zabawa ;) ! Napiszesz coś o heblu, zapytałem o to z ciekawości wyżej ?

Użytkownik witus edytował ten post 13 marzec 2014 - 22:57


#36 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 9097 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 13 marzec 2014 - 23:00

Jaka właściwie rola jest tego hebla ? Zauważyłem, że pilot i centralka przechodzi w standby po 7s, rolki są odsunięte od kół - więc jaka jest jego rola ? Żeby na zimę wyłaczyć ? Czy po każdym użyciu ?

 

Rolę pełni wieloraką i w zależności od wersji napędu.

Zastanów się, podam taki przykład: w obecnie produkowanym sprzęcie RTV, np. w telewizorze, bardzo często jest przycisk wyłącznika sieciowego, ale tak naprawdę, to po jego przyciśnięciu TV się wyłączy, ale część jego obwodów jest dalej pod napięciem, a instrukcja na ogół podaje "Aby całkowicie odłączyć odbiornik od sieci zasilającej, należy wyciągnąć wtyczkę zasilania z gniazdka".

 

Taka m. in. jest rola wyłącznika głównego. Poza tym, centralka napędu nie pobiera wtedy jakiegokolwiek prądu z akumulatora, a ten nawet gdy jest niewielki, to przez miesiąc czasu potrafi wyciągnąć z accu sporo energii.

 

Ważniejszą rolę pełni ten wyłącznik w przypadku napędów całkowicie automatycznych.

Chociaż awarie takie są bardzo mało prawdopodobne, to wykluczyć ich nie można.

Co by się stało, gdyby w wyniku takiej awarii, w czasie holowania przyczepy, nagle zaczęły się dosuwać rolki napędu do kół przyczepy ? :look:

 

Myślę, że istnieją też trudno przewidywalne kwestie bezpieczeństwa. Mogą pojawić się jakieś sytuacje, gdy natychmiastowe odcięcie zasilania od całego napędu może być niezbędne  :hmm: 


Użytkownik Kristofer edytował ten post 13 marzec 2014 - 23:06

Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#37 witus

witus

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3950 postów
  • SkądSosnowiec
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Eifelland Holiday 415 TM (5303)
  • Holownik:Hyundai i30

Napisano 13 marzec 2014 - 23:05

Rozumiem ale w przypadku jeżeli solar będzie mi ładował akumulator, a ja mam napęd ręczny użyję hebla tylko przy dłuższym postoju przyczepy - czyli zima albo jakieś miesięczne przerwy w wyjazdach. Czy robisz to regularnie ? Gdybam bo jeszcze nie założyłem hebla, chcę umieścić go w kanapie. Pytanie czy będę chciał tam zaglądać?

Użytkownik witus edytował ten post 13 marzec 2014 - 23:05


#38 vrs

vrs

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 818 postów
  • SkądWarszawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:TEC 510TK a niedługo...
  • Holownik:LR Discovery 3 i drugi też na F

Napisano 13 marzec 2014 - 23:14

Nie masz najgorzej, ja mam nawet psa sukę :(


Też mam psa sukę ;)
Do tego trzy córki i żonę... :)
Pozdrawiam Michał

#39 witus

witus

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3950 postów
  • SkądSosnowiec
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Eifelland Holiday 415 TM (5303)
  • Holownik:Hyundai i30

Napisano 13 marzec 2014 - 23:20

Też mam psa sukę ;)
Do tego trzy córki i żonę... :)


Masz gorzej o jedną córkę ;)


#40 vrs

vrs

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 818 postów
  • SkądWarszawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:TEC 510TK a niedługo...
  • Holownik:LR Discovery 3 i drugi też na F

Napisano 13 marzec 2014 - 23:26

Masz gorzej o jedną córkę ;)


Albo lepiej :) zależy jak na to patrzeć. Ja jestem optymistą.
Pozdrawiam Michał

#41 witus

witus

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3950 postów
  • SkądSosnowiec
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Eifelland Holiday 415 TM (5303)
  • Holownik:Hyundai i30

Napisano 13 marzec 2014 - 23:26

Żartowałem :)


#42 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 9097 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 13 marzec 2014 - 23:57

Rozumiem ale w przypadku jeżeli solar będzie mi ładował akumulator, a ja mam napęd ręczny użyję hebla tylko przy dłuższym postoju przyczepy - czyli zima albo jakieś miesięczne przerwy w wyjazdach. Czy robisz to regularnie ? Gdybam bo jeszcze nie założyłem hebla, chcę umieścić go w kanapie. Pytanie czy będę chciał tam zaglądać?

 

Nie przeceniaj znaczenia instalacji solarnej - bywa różnie (pogoda, pora roku, ilość urządzeń pobierających energię z accu i czas ich pracy, no i wreszcie pojemność, rodzaj i stan samego accu).

Twoja centralka wyciągnie z akumulatora 1Ah na dwa dni, niby niewiele, ale czasami gdy jest bezsłoneczna pogoda przez kilka dni i panele nie dają nic lub prawie nic, a z akku ciągną prąd też inne sprzęty, staramy się zaoszczędzić każdy mA :hmm:

W ciągu miesiąca jest to ok.15 Ah  :look:

 

"Hebel" najlepiej zamontować z dostępem na zewnątrz szafki.

Tak zrobiłem u siebie, a wyłączam natychmiast po każdym użyciu, mimo że mam nowy accu 130 Ah:

 

Wyłącznik napędu 2.JPG


Użytkownik Kristofer edytował ten post 14 marzec 2014 - 00:03

Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#43 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 9097 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 14 marzec 2014 - 00:38

Co myślicie o zastosowaniu stycznika zamiast hebla do odłączania movera http://elar-tech.pl/...H-ET000151/915?

Oczywiście wiem, że jego cena trochę wyższa niż zwykłego hebla ale i wygoda większa (nie trzeba szukać kluczyka przy każdym użyciu movera), i wygląd może być znośniejszy - do sterowania stycznika można by zastosować zwykły przełącznik, choćby nawet podświetlany - więc i z daleka było by widać, że układ movera jest włączony a i umiejscowienie przycisku można prawie dowolnie dobrać.

Jest jeszcze opcja takiego wyłącznika bezpieczeństwa: http://elar-tech.pl/...8V-ET001025/452

Tylko nie wiem, czy dało by się łatwo go zamontować gdzieś na ściance jakiejś bakisty - jest przystosowany do montażu raczej do blach.

 

Jeśli wytrzymałość prądowa zastosowanego odłącznika jest odpowiednia (najlepiej z zapasem), to można zastosować taki, który nam najbardziej odpowiada.

Pierwsza propozycja jest ciekawa, ale to kolejny element pobierający prąd z accu (niewiele i krótko, ale jednak) oraz mogący uszkadzać się elektrycznie, a sam niedawno w innym temacie pisałeś, że z uwagi na możliwość awarii, wolisz raczej minimalizować liczbę takich elementów, niż odwrotnie.

Nie zauważyłem, jaki jest rodzaj zestyków "NO" czy "NC" (może zależeć od przeznaczenia tego elementu). Jest to ważne, ponieważ gdyby się okazało, że "NC", to prąd z accu pobierany byłby cały czas, co z kolei dyskwalifikowało by ten odłącznik w omawianym zastosowaniu.

"Hebel" to jednak najprostszy, najtańszy i zarazem najpewniej działający odłącznik. Również jego zamontowanie jest trywialne.

 

 

Wyłączniki prądowe.JPG

 


Użytkownik Kristofer edytował ten post 14 marzec 2014 - 00:43

Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#44 Heniekag

Heniekag

    Skandynawski Zuch

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 708 postów
  • SkądŚlask - obecnie Norwegia (Vestfold)
  • Sprzęt:Kamper

Napisano 14 marzec 2014 - 07:28

Jeśli wytrzymałość prądowa zastosowanego odłącznika jest odpowiednia (najlepiej z zapasem), to można zastosować taki, który nam najbardziej odpowiada.

Pierwsza propozycja jest ciekawa, ale to kolejny element pobierający prąd z accu (niewiele i krótko, ale jednak) oraz mogący uszkadzać się elektrycznie, a sam niedawno w innym temacie pisałeś, że z uwagi na możliwość awarii, wolisz raczej minimalizować liczbę takich elementów, niż odwrotnie.

 

W tym przypadku mówimy o urządzeniu, które działa sporadycznie i przez stosunkowo krótki czas a w porównaniu do hebla układ z nim nie będzie aż tak szpecił (Twój jeszcze jakoś wygląda, ten który ja mam w komplecie jest tragiczny i jego wygląd pozostawia wiele do życzenia).

 

Nie zauważyłem, jaki jest rodzaj zestyków "NO" czy "NC" (może zależeć od przeznaczenia tego elementu). Jest to ważne, ponieważ gdyby się okazało, że "NC", to prąd z accu pobierany byłby cały czas, co z kolei dyskwalifikowało by ten odłącznik w omawianym zastosowaniu.

 

Biorę pod uwagę tylko NO. 

 

Tak sobie teraz myślę, że jest jeszcze jedna kwestia. Do jakiego poziomu może spaść napięcie na akumulatorze w momencie używania movera i czy to napięcie nie będzie zbyt niskie dla cewki stycznika? Było by bardzo nie wskazanym objawem gdyby podczas pracy movera stycznik zacząłby odpadać. 



#45 witus

witus

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3950 postów
  • SkądSosnowiec
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Eifelland Holiday 415 TM (5303)
  • Holownik:Hyundai i30

Napisano 14 marzec 2014 - 07:58

Kristofer zrobione zawodowo :) ... Ja jednak bałbym się montować w takim miejscu. Córka zrobiłaby z niego element do wspinania się na kanapę. Wrzucę do jednej z kanap przy acu, dostęp jest błyskawiczny bo blisko wejścia. Tak na marginesie to dużo masz w kanapach tych gadźetów, bezpieczników, przetwornic, ładowarek, zostało Wam miejsce na pościel i graty ? Ja najchętniej wszystko bym upchnął w szafie za piecem, nie wiem tylko czy tam nie robi się gorąco podczas grzania ?

W tym przypadku mówimy o urządzeniu, które działa sporadycznie i przez stosunkowo krótki czas a w porównaniu do hebla układ z nim nie będzie aż tak szpecił (Twój jeszcze jakoś wygląda, ten który ja mam w komplecie jest tragiczny i jego wygląd pozostawia wiele do życzenia). Biorę pod uwagę tylko NO. Tak sobie teraz myślę, że jest jeszcze jedna kwestia. Do jakiego poziomu może spaść napięcie na akumulatorze w momencie używania movera i czy to napięcie nie będzie zbyt niskie dla cewki stycznika? Było by bardzo nie wskazanym objawem gdyby podczas pracy movera stycznik zacząłby odpadać.
W norauto są 'ładne’ gdybyś szukał :) 29 zł.

Użytkownik witus edytował ten post 14 marzec 2014 - 07:58





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych