Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki - zima długa coś będe musiał wymyśleć.. :) w garażu też można popatrzeć jak śnieg spadnie. :D

Zrobie najpierw jak Krzysztof pisze, później spróbuje dowalić na fest dociągnąć jak zerwę gwint to coś będe myślał, a jak to niepomoże to kształtownik, ostatecznie spawanie. :)

Będzie info po wszystkiemu. :) Fajnie że jest temat i wymiana doświadczeń :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jeźeli moźesz to proszę napisz które punkty wymagają smarowania.

 

Punkty smarowania są typowe dla widocznych, ruchomych elementów (dźwigienki i zatrzask pozycji).

 

post-8228-0-77044800-1478459337_thumb.jpg

 

Mam nadzieję, ze fotki pokazują dobrze, o co chodzi.

Obecnie masz napęd jeszcze niezamontowany, więc dostęp do wszystkiego idealny.

Na Twoim miejscu, przed montażem na przyczepie, rozebrałbym wszystkie dźwigienki, oczyścił i pokrył nową warstewką smaru.

Najważniejsze jest "łożysko" ślizgowe (trzpień).

To dosyć nieprzemyślane rozwiązanie, ale gdy się o to miejsce dba, to trwałość jest wystarczająca (w nowszych modelach przekonstruowano ten szczegół i jest już łożysko kulkowe). Bardzo ważna jest trwałość tego "łożyska", a bezpośredni wpływ na to ma właśnie bdb. smarowanie i brak w smarze drobin piasku i zanieczyszczeń.

Rozbiórka w celu wymiany smaru "łożyska"/"trzpienia" rolki:

 

post-8228-0-52144500-1478459339_thumb.jpg

 

Zużycie tego "łożyska" (nawet tylko częściowe) prowadzi do nadmiernych luzów poprzecznych całej rolki i błyskawicznego zużycia teflonowych klocków oporowych (niebieska strzałka na foto. smarowania), a to z kolei prowadzi do zużycia miejsca zazębiania się rolki z przekładnią i powstawania kolejnych, nadmiernych luzów. Tak to wszystko się pogłębia, aż napęd przestaje działać właściwie lub coś w końcu się rozpada. Z tych powodów, zwracam wszystkim osobom mającym tego typu łożyskowanie w napędach, aby szczególnie o to miejsce dbały. Trzpień ("łożysko") jest oczywiście częścią zamienną, ale nie jest ona zbyt łatwo osiągalna. Dobry tokarz jest w stanie dorobić, ale należy pamiętać, aby materiał (stal nierdzewna) był o identycznej wytrzymałości i odporności na ścieranie, jak oryginał.

Jeszcze jedna uwaga: na zewnętrznej, widocznej stronie ramienia napędu jest widoczny otwór na klucz ampulowy. Nie kręcimy w tym miejscu, aby łożysko wymienić!

Otwór służy jedynie do przytrzymania nakrętki mocującej "łożysko" (trzpień) do ramienia! "Łożysko" odkręca się od strony wewnętrznej ramienia (dobry klucz płaski, ale rozstawu już nie pamiętam - "łożysko" ma odpowiedni "sześciokąt" na swoim obwodzie).

Nie wiem, czy napisałem to zrozumiale, jeśli nie, to pytajcie.

 

PS

Po zdemontowaniu ramienia i rolki, warto przesmarować na nowo jej przeciwległy koniec, czyli miejsce w którym "zazębia" się z ośką przekładni.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Punkty smarowania są typowe dla widocznych, ruchomych elementów (dźwigienki i zatrzask pozycji).

 

attachicon.gifmiejsca smarowania.jpg

 

Mam nadzieję, ze fotki pokazują dobrze, o co chodzi.

Obecnie masz napęd jeszcze niezamontowany, więc dostęp do wszystkiego idealny.

Na Twoim miejscu, przed montażem na przyczepie, rozebrałbym wszystkie dźwigienki, oczyścił i pokrył nową warstewką smaru.

Najważniejsze jest "łożysko" ślizgowe (trzpień).

To dosyć nieprzemyślane rozwiązanie, ale gdy się o to miejsce dba, to trwałość jest wystarczająca (w nowszych modelach przekonstruowano ten szczegół i jest już łożysko kulkowe). Bardzo ważna jest trwałość tego "łożyska", a bezpośredni wpływ na to ma właśnie bdb. smarowanie i brak w smarze drobin piasku i zanieczyszczeń.

Rozbiórka w celu wymiany smaru "łożyska"/"trzpienia" rolki:

 

attachicon.gifrozbiórka dla przesmarowania łożyska ślizgowego.jpg

 

Zużycie tego "łożyska" (nawet tylko częściowe) prowadzi do nadmiernych luzów poprzecznych całej rolki i błyskawicznego zużycia teflonowych klocków oporowych (niebieska strzałka na foto. smarowania), a to z kolei prowadzi do zużycia miejsca zazębiania się rolki z przekładnią i powstawania kolejnych, nadmiernych luzów. Tak to wszystko się pogłębia, aż napęd przestaje działać właściwie lub coś w końcu się rozpada. Z tych powodów, zwracam wszystkim osobom mającym tego typu łożyskowanie w napędach, aby szczególnie o to miejsce dbały. Trzpień ("łożysko") jest oczywiście częścią zamienną, ale nie jest ona zbyt łatwo osiągalna. Dobry tokarz jest w stanie dorobić, ale należy pamiętać, aby materiał (stal nierdzewna) był o identycznej wytrzymałości i odporności na ścieranie, jak oryginał.

Jeszcze jedna uwaga: na zewnętrznej, widocznej stronie ramienia napędu jest widoczny otwór na klucz ampulowy. Nie kręcimy w tym miejscu, aby łożysko wymienić!

Otwór służy jedynie do przytrzymania nakrętki mocującej "łożysko" (trzpień) do ramienia! "Łożysko" odkręca się od strony wewnętrznej ramienia (dobry klucz płaski, ale rozstawu już nie pamiętam - "łożysko" ma odpowiedni "sześciokąt" na swoim obwodzie).

Nie wiem, czy napisałem to zrozumiale, jeśli nie, to pytajcie.

 

PS

Po zdemontowaniu ramienia i rolki, warto przesmarować na nowo jej przeciwległy koniec, czyli miejsce w którym "zazębia" się z ośką przekładni.

Witam,zwracam się do Ciebie jako autorytetu forumowego w sprawach mechaniczno-elektryczno karawaningowych-jak to jest w przypadku nowego napędu enduro II,czy trzeba smarować a jak tak to wjakich miejscach i z jaką częstotliwością bo w instrukcji nic na ten temat nie ma?

                                                                                                                                          Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, i tak powinno być przekładnia ma być nasmarowana a nie tonąć w smarze .Tak wyglądała oryginalnie nasmarowana przekładnia od napędu mover, i taka ilość smaru wystarczy.

post-1979-0-95118900-1478622988_thumb.jpg

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy otrzymałem mover stan idealny .Jestem mile  zaskoczony. Mam dwa pytania :

1. Na prawej rolce przy teflonowej kostce z jednej strony jest obtarty lakier  czy może świadczyć o uszkodzeniu .Przy kręceniu widać lekkie bicie.

2. Czy ktoś może powiedzieć jak w tym akumulatorze który otrzymałem rok produkcji. Na górze na nalepce zakreślono rok 16 miesiąc 04 Czy to data sprzedaży czy produkcji.

Oto ten akumulator:

post-15699-0-45809100-1478623684.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poprzedniej stronie jest filmik tam widać dokładnie.Zdjęcia są również. Rachunku nie posiadam bo zakupiłem ,z moverem natomiast na naklejce zaznaczone długopisem . trudno mi uwierzyć ,że ktoś dał  nowy akumulator.

post-15699-0-81869800-1478626361_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poprzedniej stronie jest filmik tam widać dokładnie.Zdjęcia są również. Rachunku nie posiadam bo zakupiłem ,z moverem natomiast na naklejce zaznaczone długopisem . trudno mi uwierzyć ,że ktoś dał  nowy akumulator.

 

pewnie nie dowiesz się, gdzie leży prawda. Zestaw mover z aku, mógł :

- brać udział w wypadku, przyczepa skasowana, ktoś sprzedaje graty

- poprzedni aku padł i tuż przed nie planowanym demontażem ktoś dał nowy

- mało prawdopodobne ale może mover zmienił właściciela, kiedy ten o tym nie wiedział

- ktoś nie kumaty a z pieniędzmi, przesiadł się na kampera, handlarz sprzedaje

 

opcji jest kilka więcej, sprzęt pewnie zza zachodniej granicy. Ciesz się, montuj i korzystaj bo prawdy i tak nie dojdziesz.

 

P.S. Moje Enduro 2 domagało się smarowania i remontu po 4 latach intensywnego użytkowania. Nie wytrzymały łożyska i bieżnie. Całość zrobiona na nowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do osób znających temat. Czy na podstawie tych zdjęć da się ocenić stan napędu ?

post-8151-0-41510100-1479574707_thumb.jpg

post-8151-0-45471000-1479574720_thumb.jpg

post-8151-0-82144100-1479574729_thumb.jpg

post-8151-0-22851700-1479574742_thumb.jpg

post-8151-0-71879300-1479574752_thumb.jpg

post-8151-0-57647800-1479574764_thumb.jpg

post-8151-0-29108900-1479574776_thumb.jpg

Edytowane przez krystian186 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obiecałem to piszę... no i Krzysiek (Kristofer) znowu miał racje po kupieniu nowego klucza dynamometrycznego problem zniknął dociągnąłem wg zaleceń. Uwaga klucz z Lidla nie trzymał parametrów dociągowych.

Ten mover co wskazał Krystian jest mój i z czystym sumieniem mogę zapewnić że jest ok. 

Zachorowałem na automatyczny dociąg rolek (zmęczyło mnie kręcenie korbą)  :hmm:

Edytowane przez ufolz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obiecałem to piszę... no i Krzysiek (Kristofer) znowu miał racje po kupieniu nowego klucza dynamometrycznego problem zniknął dociągnąłem wg zaleceń. Uwaga klucz z Lidla nie trzymał parametrów dociągowych.

Ten mover co wskazał Krystian jest mój i z czystym sumieniem mogę zapewnić że jest ok. 

Zachorowałem na automatyczny dociąg rolek (zmęczyło mnie kręcenie korbą)  :hmm:

Automatyczny dociąg jest super. Mam go w przyczepie towarowej . Zapomnisz odłączyć pilotem, po włączeniu zapłonu w stacyjce w aucie, sam sie wycofuje. Bajka w porównaniu z recznym , który mam w kempingowej. Szczerze polecam. Pozdrawiam wszystkich.

post-18737-0-80686200-1479846924_thumb.jpg

post-18737-0-69455700-1479847006_thumb.jpg

post-18737-0-31610800-1479847076_thumb.jpg

post-18737-0-17647900-1479847150_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.