Skocz do zawartości

DMC przyczepy a wspólczynnik 1,33 - rozwiązanie


Wiadomość dodana przez Piotrek,

Przepisy uległy zmianie od 1 stycznia 2023. Informacje zawarte w tym wątku są nieaktualne. Dodatkowe informacje: https://forum.karawaning.pl/topic/41824-definitywny-koniec-z-przelicznikiem-133/ 

Rekomendowane odpowiedzi

Czyli majac hamulec najazdowy w mysl ze jest niby uruchamiany z miejsca kierowcy, kiedy stoje na parkingu, podniose cepke lewarkiem i wcisne hamulec w samochodzie to kolo cepki bedzie zablokowane pomimo ze przyczepa nie najechala na urzadzenie? No bo skoro jest uruchamiany z miejsca kierowcy to tak bedzie.

Chyba moj i nie tylko moj sie popsul bo tak nie dziala ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 336
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Mój VW Amarok ma w DR:   rodzaj pojadu - ciężarowy,     F1=F2=2820 kg      J - N1G ( jest to ciężarówka terenowa )    Q1=3200kg.

Dzięki lekturze tego wątku dowiedziałem się, że mogę ciągnąć p-pkę cięższą niż auto.

Pozdrawiam serdecznie wszystkich piszących w tym temacie. :yay:

AdamH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AdamH dokładnie tak jest.

Zadam jeszcze raz pytanie do wszystkich teoretyków: Ilu z Was widziało takie coś na własne oczy??? Bo ja nie widziałem, a sporo się kręcę po różnych miejscach. Dzisiejszy inspektor też specjalnie nie spotkał się z takimi rodzajami hamulca w "małych" przyczepach.

I teraz odsyłam Was do lektury: "KONWENCJI WIEDEŃSKIEJ" o spełnieniu warunków technicznych dopuszczenia do ruchu. Dzięki niej właśnie ITD nie egzekwuje naszych przepisów odnośnie 1.33.

 

Edit.

Gdyby ITD dziś dość rozsądnie mi tego nie wyjaśniło, albo w jedną stronę, albo w drugą, to miałem zamiar od poniedziałku kolędować po urzędach. Teraz już nie muszę.

Edytowane przez DOMINO7 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żona jeżdzi Koleosem. Też ma ciężarówkę.  J - N1,    F1=F2=2150 kg. Q1=2000kg.  Czyli współczynnik 1,33 ją nie obowiązuje.

Forumowicze - dziękuję.

AH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla Ciebie tak a dla innych(i dla mnie) układ hamulcowy jaki mamy w przyczepach jest sterowany z miejsca kierowcy.

 

Sprawa oczywista więc po co szukać dziury w całym.

No dobrze tłumaczysz to jak chcesz, ale fakt jest raczej inny.

Nie będziemy się już o to sprzeczać :piwo:

 

Czyli majac hamulec najazdowy w mysl ze jest niby uruchamiany z miejsca kierowcy, kiedy stoje na parkingu, podniose cepke lewarkiem i wcisne hamulec w samochodzie to kolo cepki bedzie zablokowane pomimo ze przyczepa nie najechala na urzadzenie? No bo skoro jest uruchamiany z miejsca kierowcy to tak bedzie.

Chyba moj i nie tylko moj sie popsul bo tak nie dziala ;).

I tak właśnie działa według mnie taki hamulec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dominiku, gratuluję wytrwałości :blagac: w dochodzeniu prawdy.

 

W DR mojej furmanki figurują wpisy: F1=F2= 2200kg; MW=1750kg; O1=2000kg; zaś w J=puste miejsce.

 

Zatem trzeba będzie diagnostę zagadnąć o wpis terenówki do rubryki J.

Akurat po niedzieli jadę na okresowy przegląd rejestracyjny, więc będzie okazja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli majac hamulec najazdowy w mysl ze jest niby uruchamiany z miejsca kierowcy, kiedy stoje na parkingu, podniose cepke lewarkiem i wcisne hamulec w samochodzie to kolo cepki bedzie zablokowane pomimo ze przyczepa nie najechala na urzadzenie? No bo skoro jest uruchamiany z miejsca kierowcy to tak bedzie.

Chyba moj i nie tylko moj sie popsul bo tak nie dziala ;).

Możemy brnąc dalej w tych banialukach:

 

Więc znajdź przepis który mówi że hamulec w przyczepie do 3.5t musi działać również w czasie gdy zestaw nie jest w ruchu;)

i tak możemy bez końca :))

 

 

Dla mnie temat jest wyczerpany i oczywisty. Potwierdzony przez ludzi którzy się naprawdę na tym znają i podparty aktami prawnymi. Ja zapinam do haka 3.5t i jadę zgodnie z prawem:)

Dominiku, gratuluję wytrwałości :blagac: w dochodzeniu prawdy.

 

W DR mojej furmanki figurują wpisy: F1=F2= 2200kg; MW=1750kg; O1=2000kg; zaś w J=puste miejsce.

 

Zatem trzeba będzie diagnostę zagadnąć o wpis terenówki do rubryki J.

Akurat po niedzieli jadę na okresowy przegląd rejestracyjny, więc będzie okazja.

Jest to badanie dodatkowe i dodatkowo płatne ;) Zakładając że Twoje auto spełnia wymaganie pojazdu G

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lucjan, wiedz tylko że w takim przypadku zmuszony będziesz do wymiany DR. A tak poza tym by się zgadzało. Wg ITD wpis nie jest potrzebny, gdy nasze O1>DMC auta. W Twoim przypadku wpis umożliwi Ci pociągnięcie 2t.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.W DR mojej furmanki figurują wpisy: F1=F2= 2200kg; MW=1750kg; O1=2000kg; zaś w J=puste miejsce.

Jeżeli można wiedzieć to jakie jest to auto? Bo u mnie wpisy są F1,F2= 2310kg G= 1760kg Q1= 2000kg

ale do aut terenowych to raczej się nie zalicza :hmm:  Pytam bo jak na auto terenowe to jest małe DMC :niewiem:

P.S

Też bym chciał ciągać  2t  :]

Edytowane przez TOM3653 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli można wiedzieć to jakie jest to auto? Bo u mnie wpisy są F1,F2= 2310kg G= 1760kg Q1= 2000kg

ale do aut terenowych to raczej się nie zalicza :hmm:  Pytam bo jak na auto terenowe to jest małe DMC :niewiem:

P.S

Też bym chciał ciągać  2t  :]

Hej. W moim poście popełniłem mały błąd w masie O1 i zanim się zorientowałem, to utraciłem mozliwość edytowania i poprawienia danych.

Prawidłowe masy, to: F1=F2=2250kg; MW=1750kg; O1=2200kg.

A furmanka to Hyundai Santa Fe AWD V6 w automacie.

 

Taki uciąg przydać mi się może na wszelki wypadek (jakby trzeba było kiedyś, coś pociągnąć większego).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. W moim poście popełniłem mały błąd w masie O1 i zanim się zorientowałem, to utraciłem mozliwość edytowania i poprawienia danych.

Prawidłowe masy, to: F1=F2=2250kg; MW=1750kg; O1=2200kg.

A furmanka to Hyundai Santa Fe AWD V6 w automacie.

 

Taki uciąg przydać mi się może na wszelki wypadek (jakby trzeba było kiedyś, coś pociągnąć większego).

To jak to takie duże auto i lżejsze od mojego :look:   :look:   :look:  chyba auto mam podbijane szynami kolejowymi :]   :]   :]

Czyli masz tak że jak załatwisz wpis to możesz więcej :yes:

 

Co do hamulca uruchamianego z miejsca kierowcy to znalazłem taki temat, też jest dyskusja podobna jak tutaj.

http://forum.autokacik.pl/showflat.php?Number=287156395

http://forum.autokacik.pl/showflat.php?Number=288083547

http://forum.autokacik.pl/showflat.php?Number=287729223

 

Jednak nigdy nie widziałem hamulca innego jak bezwładnościowy w przyczepach do 3,5t, pewnie dlatego że takich nie ma :hmm:

To zestaw na jakim robiłem prawko , i dla mnie taka przyczepa ma hamulce uruchamiane z miejsca kierowcy.

post-7306-0-34698700-1427279503_thumb.jpg

Edytowane przez TOM3653 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

(...)

I teraz odsyłam Was do lektury: "KONWENCJI WIEDEŃSKIEJ" o spełnieniu warunków technicznych dopuszczenia do ruchu. Dzięki niej właśnie ITD nie egzekwuje naszych przepisów odnośnie 1.33.

(...)

 

Czy mógłbyś rozwinąć tę myśl i wyjaśnić na jakiej podstawie? Konwencja Wiedeńska faktycznie jest w tym zakresie prostsza i przyjemniejsza:

Załącznik nr 5, Rozdział I, część B, pkt 14

"Hamulec roboczy powinien pozwalać na uruchomienie go przez przyrząd sterowania hamulca zasadniczego pojazdu ciągnionego; jeżeli jednak największa dopuszczalna masa przyczepy nie przekracza 3500 kg (7700 funtów), to hamulec może być tego rodzaju, że podczas ruchu jest wprawiany w działanie na skutek tylko samego zbliżenia przyczepy do pojazdu ciągnącego (hamowanie siłą bezwładności)."

 

Ale jednocześnie w punkcie 1 (ten sam załącznik) mówi także:

"Nie naruszając postanowień artykułu 3 ustępu 2 litera a) niniejszej konwencji, każda Umawiająca się Strona może poddać pojazdy samochodowe, które rejestruje, oraz przyczepy, które dopuszcza do ruchu zgodnie ze swoim ustawodawstwem wewnętrznym, przepisom uzupełniającym lub bardziej rygorystycznym niż postanowienia niniejszego załącznika. "

 

No i niestety polski ustawodawca był łaskaw właśnie z tego skorzystać i dowalić nam przepis, że przyczepy zarejestrowane w Polsce o DMC <3,5t mogą być wyposażone w hamulec typu bezwładnościowego, ale tylko pod warunkiem, gdy są przeznaczone do holowania przez pojazd, którego DMC jest o 33% więsze niż DMC tejże przyczepy.

W przeciwieństwie do wielu innych przepisów ten akurat zapis jest IMHO całkiem prosty i czytelny. Niestety...

 

 

Wracając natomiast do tematu tego wątku, czyli rozwiązania "problemu 1,33", to wg mnie jest ono tylko jedno. Zarejestrować przyczepę w kraju, gdzie przepisy nie są takie restrykcyjne jak u nas. I następnie taką przyczepę holować sobie do woli po naszym kraju (nawet holownikiem z rejestracją PL). Przed współczynnikiem 1,33 chroni nas wtedy Konwencja Wiedeńska na tej samej zasadzie jak np. przed obowiązkiem posiadania gaśnicy. Bowiem 1,33 obowiązuje tylko pojazdy (przyczepy) zarejestrowane w RP.

 

Emil

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi sie ze to holownik by musial byc zarejestrowany gdzies za miedza a nie cepka. Bo to ograniczenie holownika jest (to 1,33) a nie cepki ktorej jest obojetne co ja ciagnie. Wazne co holownik moze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Piotrek zablokował(a) ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.