Skocz do zawartości

Regeneracja osi euro delta


erdis

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Na wstępie pragnę się ze wszystkimi serdecznie przywitać.

Czy ktoś z szanownych forumowiczów regenerował oś al-ko euro delta? Lub może wie gdzie to robią?

Zrobiłem wstępne rozeznanie i niestety dowiedziałem się, że nie jest to prosta sprawa. Robi to fabryka al-ko w Niemczech i podobno ktoś w Polsce, ale pierwsza opcja droga, a w drugiej brak szczegółów.

Dzięki za info i pozdrawiam

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Z którego roku przyczepa, DMC, szerokość przyczepy, lub szerokość mocowania osi, piasta na ile śrub, z tabliczki znamionowej osi typ i waga, no i proponowana cena regeneracji. Te dane by się przydały. Co trzeba regenerować lub co jest zepsute.

Edytowane przez kmtaxi (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

DMC 1300kg, piasta na 5 śrub, resztę muszę sprawdzić. Robię rekonesans wiec teraz nie jestem przygotowany ze szczegółowymi danymi. Przyczepa siedzi na lewej stronie. Myślę, że wałki do wymiany. Układ wnętrza jest taki, że wszystkie ciężkie rzeczy są po lewej stronie (łózko, kuchnia, zbiornik na wodę itp).

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena za robocizne 400pln, za wałki około 100pln za stronę plus transport do i z warsztatu (w mojej gestii). Nie ma tragedii. Nową oś proponował mi serwis z wro za 1700, ale wyłacznie dlatego, że jakaś tam im została i do końca nie wiadomo czy pasowałaby do mojej cepki.

Jak zajmę się demontażem i naprawą dam znać co i jak w szczególe coby było dla innych.

Pozdrawiam

Ł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Ja zapytam tylko z ciekawości: czy ta firma zdaje sobie sprawę, że to oś "Delta" i czy ma już doświadczenie z regeneracją tego typu osi (oczywiście z dobrym skutkiem i zachowaniem zalet tej osi po procesie regeneracji) ?

To są chyba najlepsze osie do przyczep, ale przez to i bardziej skomplikowane konstrukcyjnie. Nie bez przyczyny, tak trudno znaleźć kogokolwiek, kto takie osie naprawia z zachowaniem parametrów pracy :hmm:

IMHO

P.S.

Moim zdaniem warto podczas demontażu, bardzo dokładnie oznaczyć z każdej strony miejsce pierwotnego zamocowania, aby zachować równoległe położenie kół w stosunku do ramy i po naprawie zamocować oś identycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Tak firma jest świadoma i już takie osie robiła. Trudność z nią jest taka, że trzeba specjalne mocowanie do prasy ponieważ oś jest wygięta. Poza tym zasada działania wahacza jest taka sama.

Nie jestem ekspertem od osi, ale wydaje mi się, że cała "skomplikowana konstrukcja" to właśnie jej unikalny kształt . Oś ugięcia wahacza nie jest prostopadła do osi osi (ot takie masło maślane), a jest przesunięta wobec niej o kąt wygięcia osi. Przez to znacznie poprawiona jest jej trakcja.

 

Patrz rysunki poniżej

 

Oś Delta

 

post-15990-0-62519900-1390509763.jpg

 

zwykła oś

 

post-15990-0-44463500-1390509784.jpg

 

 

Co do demontażu i montażu to czy można ją zamocować inaczej niż w punktach oryginalnych uchwytów montażowych oś-rama?

Zwrócę na no uwagę.

Servus

Edytowane przez erdis (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serwus

Nie mam pojęcia jak to robią, ale jak już ją zrobię to wszystko opiszę i dam zdjęcia w miarę możliwości.

Natenczas pogoda nie zachęca żeby się choćby schylić pod budkę....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam te osie i ich zalety, ponieważ mam taką w swojej przyczepie, tyle że większą.
Tak, jak piszesz - przy tej osi jest znacznie lepsza trakcja, ale jej główną zaletą jest trakcja na zakrętach lub w sytuacjach silnego podmuchu wiatru, czy np. podczas wyprzedzania (niwelowane jest zjawisko dla koła poruszającego się po wewnętrznym łuku, które przy standardowych osiach ma tendencję do unoszenia się od podłoża). Również dzięki takiemu rozwiązaniu, całe nadwozie przyczepy niemal się nie wychyla w stronę łuku zewnętrznego (to wychylenie jest minimalne).
 
Jak słyszę o regeneracji osi tego typu, zawsze się zastanawiam, czy firma, która to robi, jest w stanie zachować różne parametry, choćby np. konkretną w tym wypadku zbieżność kół :hmm:
Jeśli chodzi o demontaż i montaż, to teoretycznie wszystko powinno wejść na swoje miejsce, jednak w praktyce może być różnie. Zależy np. od tego, jak poradzisz sobie z podparciem całej ramy na czas demontażu osi.
Gdy oś jest zamontowana, to jej wsporniki są jednocześnie łącznikami i wzmocnieniem ramy w tym miejscu.

 

post-8228-0-85183000-1390627562_thumb.jpg

Gdy oś odkręcisz, a rama i podłoga nie będzie w odpowiednich miejscach i w prawidłowy sposób podparta, wypoziomowana, to powstałe naprężenia mogą mieć wpływ na ułożenie samej ramy, jak i położenie punktów mocowania.
Myślę, że wystarczy, gdy z jednej strony oś przesuniesz o kilka mm do tyłu, a z drugiej o kilka mm do przodu i stracisz prostopadłe położenie osi w stosunku do ramy. Taka sytuacja jest możliwa, więc warto przed rozkręceniem całości, ustabilizować odpowiednio ramę i na wszelki wypadek oznaczyć na niej położenie wsporników np. przyklejając paski taśmy klejącej na ramie tuż przy krawędziach każdego mocowania.
Całą operację demontażu należy wykonać na twardym, sztywnym podłożu (beton, kostka brukowa itp.), aby mieć pewność, że przez cały czas stania przyczepy bez osi, stabilność wszystkich punktów podparcia nie zmieni się.
IMHO
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.