Skocz do zawartości

Box dachowy - który wybrać


koszak

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

nie tyle co dachu...

 

Musisz zwracać uwagę na 3 rzeczy:

- nośność punktów montażowych lub relingów

- nośność belek poprzecznych

- nośność samego boxa...

 

a później pamiętać ze masz coś na dachu, że się zmienił środek ciężkości i auto staje sie bardziej nadsterowne ...

Zgadza się :-)

 

Od nośności punktów montażowych trzeba jeszcze odjąć wagę belek i wagę boksów. Warto o tym pamiętać przy ładowaniu boksa :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 120
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

 

Zgadza się :-)

 

Od nośności punktów montażowych trzeba jeszcze odjąć wagę belek i wagę boksów. Warto o tym pamiętać przy ładowaniu boksa :-)

 

 

Zgadza się. Ale współczesne boxy i tworzywa z których zostały wykonane są na szczęście lekkie więc nie wpływają aż tak mocno na masę całkowitą całego pakunku dachowego. Poza tym jeżeli mają służyć do przewozu nart, to przecież te ostatnie nie są ciężkie. Nie warto przesadzać z ciężarem, bo dach podczas jazdy jest jeszcze dodatkowo dociskany przez box (działa jak spojler). Na https://nocar.pl/blog/jak-dobrac-bagaznik-do-przewozu-nart/został ten temat poruszony we wpisie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Ale współczesne boxy i tworzywa z których zostały wykonane są na szczęście lekkie więc nie wpływają aż tak mocno na masę całkowitą całego pakunku dachowego. Poza tym jeżeli mają służyć do przewozu nart, to przecież te ostatnie nie są ciężkie. Nie warto przesadzać z ciężarem, bo dach podczas jazdy jest jeszcze dodatkowo dociskany przez box (działa jak spojler). Na https://nocar.pl/blog/jak-dobrac-bagaznik-do-przewozu-nart/został ten temat poruszony we wpisie.

Jeżeli przyjmiemy nośność dachu (zależna od auta) na poziomie 90 kg, to ciężar niewielkiego boksu oscylujący w granicach 22 kg nie jest wagą zaniedbywalną, jeżeli dołożymy zależnie od zasobności kieszeni belki stalowe, to ich waga w połączeniu z boxem może stanowić 1/3 nośności dachu. Myślę, że przed zakupem boxa warto przeanalizować czy faktycznie będą w nim wożone tylko narty, bo często się okazuje, że latem też się przyda, a wtedy to dobrze jest masę całej koństrukcji dachowej wziąć pod uwagę.    

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Belki stalowe nie są cięższe od alu. Oczywiście da się znaleźć dowód, że mogą być, ale zwykle ważą podobnie. Podobnie jest z felgami gdzie alu jest zwykle cięższy (tak miałem w Focusach, czy Fieście).

 

 

W boxie zwykle powinno się wozić lekkie przedmioty. Sposób rozłożenia bagaży opisywany jest na naklejkach. Najcięższe na środek, na brzegi lżejsze. Wówczas niewiele wpływa na prowadzenie taki balast.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do przepisów o gabaryt, są one zapisane w PoRD (w telefonie nie znajdę ale coś mi świta, że nie mogą wystawać więcej niż 50cm za rant górny przedniej szyby i chyba 100cm za auto przy czym powyżej 50cm musi byc to oznaczone w odpowiedni sposób.

Nie mniej długość nart 200cm nie przekroczy tych wartości, chyba że mówimy o Smarcie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorzucę coś od siebie: przeważnie nie trzeba się obawiać bagażników sprzedawanych pod markami własnymi dużych sieci lub dystrybutorów (oprócz jakichś ekstremalnie tanich woniejących ryżem). Z tym towarem jest tak, że od średniej półki cenowej jest kilku producentów, którzy produkują na zamówienie np. Norauto, i np. robi to dla nich Taurus itp. Te "sieciowe" są jak najbardziej ok, czasem wyraźnie tańsze od "oryginału" pod szyldem producenta, a przeważnie nie gorsze lub niewiele gorsze od modeli katalogowych producenta (mają np. starszy system mocowania).

 

Warto spojrzeć jeszcze, jakie będą belki, ze względu na mocowania boxa do belek. Jeżeli belki będą opływowe (płaskie, typu aero) a box montowany jest na klamry stalowe (pręty gięte w "C" wkładane od spodu) przeważnie mają one rozstaw mniejszy niż szerokość belki aero i będzie zonk, trzeba będzie zmienić mocowania na kształtki "T" i mocować w rowku, są gotowe zestawy, warto takowy mieć, jest to później b. uniwersalne.

 

Ze swojego doświadczenia - polecam box z lakierowaną pokrywą (nie z abs-u barwionego w masie i z "fakturką"). Co prawda trzeba o niego bardziej dbać (otarcia itp.), ale łatwiej się go myje czy to z zwłaszcza z robactwa (lato) czy zimą z błota i zacieków soli itp., i można bez problemu zawoskować, a i w przypadku konieczności naprawy, można bez problemu polakierować jak każdy element i łaty nie będzie widać.  Kolor - im jaśniejszy, tym lepiej, zwłaszcza gdy używa się latem, w czarnym (niektóre modele thulego) jest totalny piekarnik, a takie są ładne, amerykańskie... :) 

 

Mam od lat Norauto Bermude 430 szary lakierowany, nie za długi, ale pękaty, ten sam box był robiony dla wielu dystrybutorów pod ich brandami przez jednego z uznanych producentów (już nie pamiętam którego, ale przy zakupie sprawdzałem), otwierany na dwie strony, b. pakowny, można przewieźć słuszniejszy "gabaryt", mimo sporego przekroju niezły opływ powietrza (stosunkowo małe opory, jak miałem astrę kombi diesla, 1.3, do 120 km/h boxu nie czuło się na dachu prawie w ogóle, ani w oporach, ani w spalaniu, dopiero powyżej, ale i tak b. przyzwoicie, na passacie B7 większy opór dają same gołe belki). Bardzo ładnie, bez oporów i cicho jeździ się z tym przy nisko nad dachem poprowadzonych belkach, np. na relingach zintegrowanych.  Ma w podłodze zagłębienia do belek, także siedzi nisko. Byłem z niego na tyle zadowolony, że przez kilka lat nieużywany jednak został, postanowiłem się go nie pozbywać, zawsze daje możliwości, będzie woził część szpeju z cepy, bo pół bagażnika jest dla czworonoga. Polecam, bo te same skorupy są jeszcze dostępne, nowe, pod różnymi "szyldami", albo używki.

 

Przy szerszych boxach (takie preferuję, bo latem są bardziej pakowne i ustawne, ale długość tak min. 180 cm aby narty weszły) i bagażnikach fabrycznych lub akcesoryjnych nie mających standardowych belek, tylko profile ograniczone po bokach mocowaniami, warto sprawdzić, czy box będzie mieścił się na belce między mocowaniami - problemy bywają z tyłu (przody są wąskie, tyły szersze, a rozstawy relingów czy pkt. mocowania na większości dachów odwrotnie - tylne są węższe, przy tym typie bagażnika może być zonk).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Widzę że temat trochę przygasł to może odświeżę aby nie otwierać nowego, ktoś używa xtreme 400 lub stella 400 bo zastanawiam się nad tymi i nie wiem który wybrać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...

Powiem tak, zanim pojawila sie przyczepa, a wczesniej bus, na letnie wyjazdy wakacyjne sluzyla nam osobowka, namiot spiwory itd.  Box musial byc i sprawdzal sie b. dobrze. Jesli nie zamierzasz wozic na dachu rowerow czy innego sprzetu, najlepszym rozwiazaniem jest box na cala szerokosc dachu i na dlugosc taki aby z tylu mozna bylo swobodnie otworzyc bagaznik (bo pewnie rowery bedziesz mial na haku) i minimalny zwis nad przednia szyba. Boxy nie maja duzej nosnosci do ok 50kg wiec warto z plaskownika z nierdzewki  zrobic ramke, kratownice usztywniajaca do srodka na podloge boxa mocowana do uchwytow. Zas wysokosc - ja mialem taki ze od polowy jego dlugosci , wiadomo klin, mial ponad 40cm ale tez nie za wysoki zeby mozna bylo parkowac na parkingach podziemnych ,wielopoziomowych tzn 2.10- max 2.20m (auto plus box)

Dlaczego taki - bo miejsca nigdy za duzo, nam wchodzily styroboxy- pojemniki styropianowe do przewozu zywnosci w poprzek 4 szt spiwory namiot krzeselka i stolik - auto praktycznie bylo puste. To wazne bo zawsze jest miejsce na krotka drzemke przy dluzszym przelocie oraz jesli niewiele jest rzeczy widocznych - nie kusi tak zlodzieja !!! Pozdrawiam m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.03.2020 o 07:58, filipert napisał:

Trafiłem na fajną "przymierzalnię" boxów:

 

https://mr-box.com/fr/car/kia/sorento

przymierzalnia fajna, dla estetów, bo jeszcze trzeba uwzględnić jeden bardzo ważny czynnik , czyli hałas który generują belki bagażnika i box

a tego nie sprawdzi się inaczej jak w trasie

i jeszcze jedna uwaga, jak masz boxa i hałasuje to trzeba popróbować różne pozycje beleki i boksa względem dachu, często 5 cm w którąś stronę zmienia zdecydowanie akustykę zestawu na dachu

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Estetyka i przymierzanie są drugorzędne. Przymierzalnia jest trochę lipna, bo prezentuje boxy na różnych wysokościach nad samochodem (przeważnie za wysoko albo bardzo za wysoko, jeśli box ma podcięcia w dnie na belki) , i w położeniu idealnie poziomym, praktycznie nieosiągalnym na dachu. Można przeciągnąć bliżej, ale nie znika obraz oryginału, więc całość jest trochę myląca, i w realu różnie to może wyglądać.  

Jak zainwestujesz we własny box, to przeżyje 2, 3, 4 lub więcej samochody (naszemu zdarza się już na piątym? a to może dopiero połowa jego "żywota", o tym na czym jeździł "grzecznościowo", nie wspomnę). Gdybym miał teraz kupić coś "ekstra" dla siebie, to Hapro Trivor 440. Estetyka dyskusyjna, ale przez parę lat będzie pasował, tak samo, jak od 10 lat ten sam box który już mamy, ani nie razi, ani nie wygląda na zabytek. Ale z kolei nie odróżnisz, nie mając na bieżąco orientacji, naszego staruszka (Hapro pod innym brandem) od Hapro Traxer 5.6 Anthracite, chociaż ten ostatni to model łaaadnych parę lat nowszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, czyś napisał:

Przymierzalnia jest trochę lipna, bo prezentuje boxy na różnych wysokościach nad samochodem (przeważnie za wysoko albo bardzo za wysoko, jeśli box ma podcięcia w dnie na belki) , i w położeniu idealnie poziomym, praktycznie nieosiągalnym na dachu. Można przeciągnąć bliżej, ale nie znika obraz oryginału, więc całość jest trochę myląca, i w realu różnie to może wyglądać.  

Zgadza się i trzeba to traktować poglądowo. Ale np. ja kupiłem obecny box dość okazyjnie, bo poprzedni właściciel pozbywał się go ze względu na zakup auta które w zakresie regulacji belek nie pozwalało tak zamontować boxa aby otworzyć bagażnik bez kolizji z nim. Ta przymierzalnia pozwala z grubsza ocenić czy box aby nie jest za duży.

Odrębna sprawa to indywidualny zakres regulacji mocowania boxa łącznie z rozstawem belek i tu bez szczegółowych danych, których najczęściej nawet w sklepach z boxami nie znajdziemy, nie warto kupować bez przymiarki. 

Mój box na Galaxy wrzuciłem po prostu maksymalnie przesunięty do tylnej klapy i nawet nie sprawdzałem ile mam regulacji przód-tył.

Na Sorento które jest podobnych gabarytów musiałem ustawić prawie na maxa do przodu aby się zmieścić z otwieraniem kufra i na regulacje o których pisze @chris_66 bardzo niewiele zostało.

IMG_20190629_090105.jpg

IMG_20200324_165057.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym wysunięciem boxa do przodu miałem niezłą zagwozdkę w astrze. Wysunięty przed krawędź szyby stawiał najmniejszy opór, ale tam na kombiaku były b. nisko belki, żeby włożyć klamry mocujące, box trzeba było unieść (integralny reling). 

W tym sezonie box będzie znowu pracował pełną parą, doszedł ponton (pod warunkiem, że się zmieści, jakiś starzejący się głupek kupił 400-kę której powłokę ledwie jest w stanie unieść :)).

I nie będę więcej zaglądał do tego tematu, bo to przez to zobaczyłem tego hapro trivora. Chociaż box mam i nie zbrzydł mi bynajmniej, to jestem jak małe dziecko przed wystawą sklepu z zabawkami :) Mega kształt, jeśli chodzi o pakowanie (foremność), i ładny jako całość. To już jest sztuka, z grubsza ociosany klocek, i jeszcze oko cieszy.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.