Skocz do zawartości

Strona używa cookies (ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    Nie pokazuj więcej tej informacji

Zdjęcie

Solar do grzania wody


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
31 odpowiedzi w tym temacie

#1 konrad_b

konrad_b

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4143 postów
  • SkądKrk
  • Sprzęt:Przyczepa

Napisano 21 maj 2013 - 19:51

takie cudo trafiłem

http://allegro.pl/ko...3239529562.html

 

"

Kolektory ST mini są idealnym rozwiązaniem do stosowania tam, gdzie potrzebujemy niewielkich ilości cieplej wody użytkowej. Do stosowania na łodziach, jachtach, kampingach, ogródkach działkowych, w domkach letniskowych, itd.

Specjalistyczny solar o bardzo małych wymiarach wraz ze zbiornikiem 15l.

Rury vacum o 58 mm i długości 800 mm.

 

Parametry:

Wymiary: dł. 800 mm x szer. 820 mm x wys. 730 mm

Waga: 18 kg"

 

:hmm:

 

alternatywa dla bojlera :]


;(


#2 Rafal_K

Rafal_K

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 826 postów
  • Telefon:502074603
  • SkądTarnów
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:ELDDIS SHAMAL XL
  • Holownik:Jeep Grand Cherokee 2,7CRD'05

Napisano 21 maj 2013 - 20:33

Fajna sprawa Kondziu ale kolejny klamot do wożenia i dodatkowo dość delikatny ja polecam tradycyjnie na gaz.


HE ! HE ! HE!
sig-4ff5c5cc-db01-49e4-b21b-64f6ad0d038b


#3 konrad_b

konrad_b

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4143 postów
  • SkądKrk
  • Sprzęt:Przyczepa

Napisano 21 maj 2013 - 20:46

Fajna sprawa Kondziu ale kolejny klamot do wożenia i dodatkowo dość delikatny ja polecam tradycyjnie na gaz.

 

ło matko i córko kogo tu przywiało :look:

 

Rafałku, pokazałem jako ciekawostkę bardziej ;)

 

ps spotykamy się za 2tyg w "oazie", wujek moher już tam ....  :skromny: 


;(


#4 Rafal_K

Rafal_K

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 826 postów
  • Telefon:502074603
  • SkądTarnów
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:ELDDIS SHAMAL XL
  • Holownik:Jeep Grand Cherokee 2,7CRD'05

Napisano 21 maj 2013 - 22:46

daj cynk na pw co to za oaza


HE ! HE ! HE!
sig-4ff5c5cc-db01-49e4-b21b-64f6ad0d038b


#5 Nicram

Nicram

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 14 postów
  • SkądOtwock
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Caravelair Bahia 445
  • Holownik:Renault Scenic 1.9dci

Napisano 23 maj 2013 - 08:25

Zamiast kolektora i zbiornika to może by parę metrów czarnego węża na dach wykładać?


Pozdrawiam,
Marcin

Caravelair Bahia 445 holowana przez Scenic'a 1.9dci

#6 adicom

adicom

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 42 postów
  • SkądGdańsk
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:T.E.C. 3.9
  • Holownik:Kia Carnival 2.9 CRDi

Napisano 06 grudzień 2017 - 16:46

A mi przyszedł do głowy taki pomysł by wykorzystać klamot, który i tak jest na dachu - czyli panel fotowoltaiczny, ale nie do tego by korzystać z prądu, który z niego pochodzi, ale wykorzystując powierzchnię panelu.

 

Panel to duża powierzchnia i do tego ciemna, która się grzeje - a gdyby tak pod niego podkleić wężownicę z węża? Woda w wężu powinna się ładnie podgrzać.

Dodałbym do tego jeszcze pompkę by zapewnić obieg i kumulację ciepłej wody.

Dodatkową zaletą rozwiązania byłoby chłodzenie samego panela, który chłodzony jest bardziej efektywny.

 

Poniżej grafika jak to sobie wyobrażam. Część tego systemu już działa, tzn. Mam w przyczepie 2 zbiorniki wody i dwie pompy. Pompa drugiego zbiornika ma osobny włącznik na czas kąpieli, a do zbiornika wlewam mieszaną wodę zimną z ciepłą z czajnika.

 

 

ogrzewanie_wody.png


Użytkownik adicom edytował ten post 06 grudzień 2017 - 16:50


#7 lbuster

lbuster

    Miłośnik karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 242 postów
  • SkądLegionowo
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Hobby 500 KMFE
  • Holownik:Mazda 6, Volvo V40

Napisano 06 grudzień 2017 - 19:48

Adicom,

pierwszy i podstawowy problem jaki widzę to powierzchnia styku węża z panelem. Jako, że jest on okrągły, to stykał by się on z płaskim panelem w kilku procentach powierzchni:

 

Waz.jpg

 

Tak więc to co by zyskał tymi kilkoma procentami oddałby pozostałymi 90 %. Dlatego też trzeba by zastosować jakiś element zwiększający powierzchnię styku węża z panelem:

 

Waz2.jpg

 

Druga sprawa, to długość przewodów. W moim przypadku byłaby to długość przynajmniej 5 metrów w jedną stronę, co przy powrocie ciepłej wody powodowało by utratę jej ciepła. Można by pomyśleć oczywiście o odpowiedniej izolacji. Drugi powiązany temat to objętość wodna 10 metrów węża plus to, co siedzi pod panelem. W zależności oczywiście od grubości, będzie to jakiś tam ciężar i dla niektórym może to mieć znaczenie.

 

Trzecia sprawa to jak sam wspomniałeś konieczność cyrkulacji wody. Pytanie, czy energia zużyta na ciągłą cyrkulację nie zniweluje zysku z cieplejszej wody?

 

 

Abstrachując od powyższego, temat ciekawy i będę dopingował Ciebie, jeżeli będziesz miał to wdrożyć w życie. Bo bez empirycznego sprawdzenia rozwiązania chyba nikt do końca nie wie, jak to się zachowa. Ja myślałem jeszcze o dedykowanym panelu tylko do podgrzewania wody lub o podgrzewaniu wody przez obydwa panele na raz.

 

Pzdr.



#8 adicom

adicom

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 42 postów
  • SkądGdańsk
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:T.E.C. 3.9
  • Holownik:Kia Carnival 2.9 CRDi

Napisano 07 grudzień 2017 - 00:31

lbuster, dzięki za konstruktywne uwagi. Kwestia montażu wężownicy też mnie zastanawia. Mam klej termoprzewodzący i najchętniej bym zrobił tak jak proponujesz, ale to i tak jak Słońce wroci. Tymczasem zbuduję tożsamy układ wykorzystujący inne źródło ciepła dostępne w przyczepie. Tak jak piszesz: dopiero wykonanie układu daje odpowiedzi na wiele pytań - ostatnio wybudowałem wężownice zrobioną z miedzianych rurek od przewodów hamulcowych - do piecyka Truma. Woda przepuszczana przez taka wężownice nagrzewała się na chwile pozostając w układzie do temperatury wrzenia. W przepływie tylko poczatkowo była ciepła, ale przy cyrkulacji i wymieniając cieplo do zasobnika myślę, że spokojnie się ciepła woda uzbiera :) Cyrkulację chce robić inteligentnie - czyli gdy porcja wody osiągnie właściwą temperaturę. Układ jest otwarty, więc zagrzanie wody bez cyrkulacji też niczego złego nie spowoduje. Sama wężownica w trumie to pozostałość po próbach z bateria ogniw Peltiera do wytwarzania prądu - tutaj fizyka wygrała - efektywnie dało się z tego może tylko telefon ma USB ładować, ale tp inna historia. Sam sterownik z czujnikami temperatury działa już non-stop w przyczepie - mogę po Wi-Fi a nawet przez Internet sprawdzać cały czas temperatury wewnątrz i na zewnątrz przyczepy oraz napięcie na akumulatorze. Układ za 30 zl z własnym oprogramowaniem :)

#9 lbuster

lbuster

    Miłośnik karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 242 postów
  • SkądLegionowo
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Hobby 500 KMFE
  • Holownik:Mazda 6, Volvo V40

Napisano 07 grudzień 2017 - 11:59

Ciekawe masz pomysły.

Łącząc te dwa rozwiązania, czyli ogrzewanie wody z piecyka i ogrzewanie wody z panela można by zaspokoić większość przypadków, gdy potrzebujemy ciepłą wodę. Czyli w lato z ładną pogodą z solarów a wiosną i jesienią piecykiem, gdy i tak z reguły dogrzewamy się nim w nocy. Pomiędzy pozostaną jeszcze krótkie okresy czasu, gdzie ani się jeszcze nie dogrzewasz trumą ani nie ma już warunków pogodowych do ogrzania wody przez słońce. Wtedy by pozostawała przetwornica i elektryczny boiler. Ale tu jest wymagany duży aku i mocny solar.

 

U mnie instalacja jest raczej zamknięta (pompki wody) i cyrkulacja musiałaby być non stop. Tak więc musiałbym znaleźć taką z małym przepływem i małym zapotrzebowaniem na prąd. Pozostaje jeszcze problem, gdy nie potrzebuje ciepłej wody a piecyk działa. Więc albo nadal musiałaby cały czas działać cyrkulacja albo trzeba by spuścić wodę z tego obiegu.

 

Dodatkowo boję się robić jakiekolwiek przeróbki w instalacji gazowej i jej urządzeniach. Nie zmienia to faktu, że zainteresowany jestem, jak Ty umieściłeś tą wężownicę w piecyku.

 

Pzdr.



#10 janm

janm

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 466 postów
  • SkądPolska Północna
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:była N126EA/94 jest N126N/2003
  • Holownik:Opel Astra II i Citroen Xsara Picasso 1,8 Pb/LPG

Napisano 07 grudzień 2017 - 13:42

Witam

Mam do kolegów pytanie : czy robiliście eksperyment zasilania małego bojlera powiedzmy 20L z grzałką 1,5 KW / 230V z akumulatora poprzez najprostszą przetwornicę 12V= / 230V ; lub inne moce grzałek  i jakie były efekty w praktyce ( czas nagrzania , jaka pojemność aku itp ) Temat mnie interesuje bo potrzebuję ciepłą wodę na łodzi motorowej napędzanej silnikiem 9,9 lub większym z alternatorem.

Pozdowionka :hej:



#11 adicom

adicom

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 42 postów
  • SkądGdańsk
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:T.E.C. 3.9
  • Holownik:Kia Carnival 2.9 CRDi

Napisano 07 grudzień 2017 - 13:45

Gdy nie potrzeba wody a piecyk działa to jest tylko taki efekt, że parujaca woda trochę hałasuje zanim cała wydostanie sie z powrotem do zbiornika. Układ jest otwarty więc nie ma strachu. Zdjęcie wężowniczki doślę jak będę przy komputerze - jej instalacja nie ingeruje w żaden sposób w układ gazowy. To rurka od przewodów hamulcowych wbita miedzy kilka żeberek Trumy.

#12 Magneto61

Magneto61

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 14 postów
  • Telefon:508-836-596
  • SkądGdynia
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Coachman Pastiche 390/2
  • Holownik:Dacia Duster 1,6 105 kucyków

Napisano 07 grudzień 2017 - 13:48

Witam

Mam do kolegów pytanie : czy robiliście eksperyment zasilania małego bojlera powiedzmy 20L z grzałką 1,5 KW / 230V z akumulatora poprzez najprostszą przetwornicę 12V= / 230V ; lub inne moce grzałek  i jakie były efekty w praktyce ( czas nagrzania , jaka pojemność aku itp ) Temat mnie interesuje bo potrzebuję ciepłą wodę na łodzi motorowej napędzanej silnikiem 9,9 lub większym z alternatorem.

Pozdowionka :hej:

Osobiście słabiutko to widzę: z aku przez przetwornicę 12/230 przy 1,5 kW grzałce. Wychodzi coś około 120 A poboru prądu z aku no i przetwornica tyż musiałaby być odpowiednia.



#13 janm

janm

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 466 postów
  • SkądPolska Północna
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:była N126EA/94 jest N126N/2003
  • Holownik:Opel Astra II i Citroen Xsara Picasso 1,8 Pb/LPG

Napisano 07 grudzień 2017 - 14:04

Osobiście słabiutko to widzę: z aku przez przetwornicę 12/230 przy 1,5 kW grzałce. Wychodzi coś około 120 A poboru prądu z aku no i przetwornica tyż musiałaby być odpowiednia.

Chyba coś nie tak bo 1500W przy 230 bierze około 6,5 A  to by aż tak ciągnęła przetwornica z aku - przy 120A to można spawać :skromny:

Są grzałki na 12V po 100 + 200 + 200 W co pociągnie 42 A ale w jakim czasie nagrzeje powiedzmy do 45 stopni 20 L w praktyce ?

z drugiej strony to faktycznie może i tyle pociągnąć bo watów grzałki nie oszukasz + straty na przetwornicy :look:


Użytkownik janm edytował ten post 07 grudzień 2017 - 14:15


#14 lbuster

lbuster

    Miłośnik karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 242 postów
  • SkądLegionowo
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Hobby 500 KMFE
  • Holownik:Mazda 6, Volvo V40

Napisano 07 grudzień 2017 - 14:41

1500W / 230V = 6,5A

1500W / 12V = 125A

 

Czy Twój alternator tyle udźwignie?

Nie wspomnę o grubości kabla od alternatora do AKU/przetwornicy. No i cena przetwornicy :look:



#15 janm

janm

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 466 postów
  • SkądPolska Północna
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:była N126EA/94 jest N126N/2003
  • Holownik:Opel Astra II i Citroen Xsara Picasso 1,8 Pb/LPG

Napisano 07 grudzień 2017 - 17:20

Czyli jak by nie kombinował to d....a z tyłu :( rozważamy jeszcze zamontowanie w którejś z bakist agregatu 2KW i to by rozwiązało problem ale ten hałas  :sciana: 






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych