Skocz do zawartości

Instalacja 12V - oświetlenie i lodówka podłączone razem i do tego odwrotna biegunowość


pabloo

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 44
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ja jeszcze musiałem ostatnio rozbebeszyć swoją wtyczkę i... okazało się, że mam tylko 11 przewodów. Ciekawostka - nie 13 i nie 10. Okazuje się, że nie mam osobnej masy z akumulatora i osobnej po stacyjce. Za to plusy są odrębne :) Za to grubość standardowa mas jest taka, że nie mogę zmostkować pinu 12 z masą (3) :) W sumie chyba dobrze, ale miałem nadzieję, że po zmostkowaniu wyłączy mi się czujnik cofania, bo trochę mnie wkurza, jak się drze przy każdym cofaniu z przyczepą. Do tego, jak pies siedzi w samochodzie, to próbuje mu wtórować i robi się mały Sajgon w aucie ;)

 

A tak poza konkursem - przy okazji zarabiania wtyczki wyszło mi, że uszczelka, która jest z tyłu wtyczki - ta wokół kabelka, jest bardzo gruba. Ona nie zmieści mi się razem z kabelkiem w przewidzianym na nią gnieździe. Czy koledzy montujący wtyczki rozwiercają tę nieszczęsną uszczelkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Do tego, jak pies siedzi w samochodzie, to próbuje mu wtórować i robi się mały Sajgon w aucie ;)

 

A tak poza konkursem - przy okazji zarabiania wtyczki wyszło mi, że uszczelka, która jest z tyłu wtyczki - ta wokół kabelka, jest bardzo gruba. Ona nie zmieści mi się razem z kabelkiem w przewidzianym na nią gnieździe. Czy koledzy montujący wtyczki rozwiercają tę nieszczęsną uszczelkę?

może prościej psa wyłączyć...... :yay: .....przepraszam już nie będę :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pamiętam co robiłem żeby uszczelka spasowała. Posmarowałem chyba kabel ludwikiem + ogrzałem opalarką uszczelkę ?! U mnie też oba plusy podawane są na stałe czym byłem rozczarowany. Zaintalowałem przekaźnik samochodowy wewnątrz przyczepy. Sprawdza on, jak pojawia się napięcie w obwodach zasilania, "puszcza" zasilanie do lodówki.

 

Wydawało mi się, że 13 pinowa instalacja to standard, a jednak różnie to realizują i firmy samochodowe i przyczepowe. Pewnie jeden z powodow to to, że cieżko upchnąć wszystkie 13 żył w takim kablu, i zmieścić w wtyczce.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie wszystkie przewody wlazły bez problemu, nawet się bałem bo lekki luz jest.

Michalc3 - moduł Ci nie odłącza czujników cofania??? U mnie na przykład nie ma 12 w gniazdku samochodu, tym samym nie mogę zrobić zworki o info przyczepy a moduł i tak mi odłącza czujniki cofania oraz przeciwmgielne... 

Pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.

W końcu znalazłem czas na wklejenie zdjęcia wtyczki. Bardzo was proszę o stosowny opis kabelków co jest a czego ew. nie ma. 

 

Witam !

Rozpisałem Ci zgodnie z kolejnością oznaczeń pinów gniazda i najczęściej spotykaną kolorystyką.

Czy jest to u Ciebie podłączone zgodnie z tym opisem i normą - musisz sprawdzić :hmm:

 

1) żółty  -  kierunkowskaz lewy

2) niebieski  -  tylne światło przeciwmgielne

3) biały  -  masa dla pin 1 do 8

4) zielony  -  kierunkowskaz prawy

5) brązowy  -  światło pozycyjne prawe

6) czerwony  -  światła hamowania

7) czarny  -  światło pozycyjne lewe i ew. ośw. tablicy rej.

 

Z pozostałymi kolorami bywa różnie, możliwe jest np. takie połączenie:

 

8) różowy  -  światła cofania

9) pomarańczowy (lub niebiesko brązowy) -  stały plus (np. do zasilania oswietlenia wew. przyczepy)

10) szary  -  plus dopiero po włączeniu zapłonu

11) biało czarny  -  masa dla pin 10 (czyli dla plusa dopiero po włączeniu zapłonu)

12) biało niebieski  -  tzw. test przyłączenia przyczepy

13) biało czerwony  -  masa dla pin 9 (stały plus)

 

post-8228-0-14731400-1369188550_thumb.jpg

 

Teraz już powinieneś widzieć, że masz podłączone tylko 7 podstawowych pinów. Dodatkowo, Twój przewód posiada dwa kolory, które stosuje się zamiennie do tej samej funkcji (stały plus). Bez zmiany przewodu, możesz wykorzystać te trzy wolne kabelki dla wtyku 13 pin, według własnych potrzeb i mając jednocześnie na uwadze ich przekrój.

Kwestia jeszcze jakie gniazdo masz w samochodzie i co w nim (oraz jak) jest podłączone do instalacji samochodu.

Ta sama sprawa w istniejącym przewodzie przyczepy: czy "te trzy wolne" wiszą w powietrzu tylko od strony wtyku, czy również od strony instalacji przyczepy. Skoro jest ich jednak dziesięć, to pewnie są wpięte w instalację przyczepy, więc musisz to potwierdzić i sprawdzić do czego są podłączone.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Podejrzewam, że w przyczepie są podłaczone - u mnie jak pisałem poszło po podłączeniu we wtyczce, ale sprawdź, bo może ktoś namotał w instalacji - w zasadzie wszystko opisał Kristofer  :yes:  - najpierw sprawdzić gdzie wychodzą te przewody, i do czego są podłączone (po kabelku jedziem Panie :] ), ważne - czy zachowana jest prawidłowa biegunowość czyli + do + - jak pisałem w 1 poście u mnie ktoś pozamieniał i paliło bezpiecznik, następnie czy w haku są podłączone prawidłowo (ja musiałem 3 razy jeździć żeby mi podłączyli + po kluczyku(10), jeśli tak to podłączasz wtyczkę i działa  :]

Tu masz jeszcze jeden schemacik z kolorkami - dubelek  :] ,  

Pozdrawiam

Paweł

post-119-0-21285000-1369243799_thumb.gif

Edytowane przez pabloo (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

temat już dość stary, ale dopiszę tutaj moje pytanie i nie będę tworzył nowego. Tak się jakoś stało, że pomyliłem bieguny i podłączyłem akumulator w przyczepie odwrotnie, na dosłownie sekundę. Usłyszałem tyknięcie gdzieś od strony lodówki, która w tym czasie pracowała na 230. Niedaleko od niej jest też radio, w którym przepalił się bezpiecznik i możliwe że to był właśnie ten tyk. Pytania mam dwa: 1 czy może ktoś potwierdzić lub zaprzeczyć, że w lodówce coś się zadziało i 2. pompka wody nie pracuje, robi się gorąca - czy to też efekt w/w? Dziękuję za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lodówka to stary typowy electrolux.  Nie dotykałem nic przy przewodach od strony wtyku. po prostu w szafie podłączałem przewody do nowego aku, źle dotknąłem i fik. Ale ok: chcę tylko wiedzieć (zakładając, że instalacja  po wielu latach i czyichś przeróbkach) dochodzi do lodówki. To co wtedy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaaa...no to jest dobra informacja koober, dziękuję. Ja wprawdzie nie używam lodówki na 12V, ale szkoda by mi było gdybym popsuł coś, co działało tyle lat. A pompka pewnie poległa, idzie już nowa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.