Skocz do zawartości

Instalacja 12V - oświetlenie i lodówka podłączone razem i do tego odwrotna biegunowość


pabloo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Zachciało mi się oświetlenia na 12V w przyczepie - i takie oto napotkałem problemy.

Wtyczka była 7 pinowa - przełożyłem na 13 - dobrze, że poprzedni właściciel nie poucinał dodatkowych przewodów :] - kolory się zgadzały - wszystko ładnie poszło.

I teraz najciekawsze - ktoś rozpiął zasilanie z samochodu przy prostowniku. Myślę sobie - podłączę - i jakież było moje zdziwienie gdy pojawiło się zwarcie :hmm: . Co się okazało - pod spodem przyczepy idą od puszki 2 pary kabli - jedne do lodówki (nazwijmy je 1), a drugie na "resztę"(nazwijmy je 2) do prostownika 230V który powinien to zasilanie odłączać jak jest prąd z sieci. I uwaga - kabel z "lodówki"(1) był podłączony do tej pozostałej instalacji (2) ale z odwrotną biegunowością!. :oslabiony: . Co ciekawe cała instalacja wygląda na "firmową" - czy ktoś z Was spotkał się z czymś takim?????? Bo z tego co się orientuję to zasilanie lodówki (1) powinno być całkowicie odseparowane od pozostałego (2)(pompki, oświetlenie).

W zasilaczu (tranformatorze) mam wejście z samochodu, i dwa wyjścia - na oświetlenie i na pompki - i właśnie to "oświetleniowe" było połączone z "lodówkowym"  i do tego z odwrotną biegunowością.

Proszę o rady i porady - przyczepa to knaus eifelland 97r.

Pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 44
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Polaryzacja w zasadzie w lodówkowej grzałce jest obojętna. Niemniej jednak przez lodówkowy włącznik ON/OFF a także termostat powinien do grzałki wędrować plus z energobloku , minus bezpośrednio.

Podaj symbol energobloku albo zrób jemu fotki.

W standardowych energoblokach lodówka powinna być  podłączona przez przekaźnik zintegrowany na płytce energobloku.a następnie przez bezpiecznik 15A i wpięta pod wyjście na płytce jako jedyny odbiornik. Reszta odbiorników powinna być  osobno zasilana.  Oczywiście "mówię"  o zasilaniu lodówki 12v.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy nie powinno być tak, że lodówka na 12V powinna być tylko zasilana z gniazda samochodu, po rozłączeniu wtyczki pozostawałoby tylko zasilanie jej z 230V lub gazowe? Energobloku jako takiego nie posiadam - to zwykły zasilacz Calira VS 100 , poniżej zdjęcie, z tym, że mój ma 2 wyjścia 12V i jedno wejście 12 V. Wydaje mi się, że do tego zasilacza nie powinna być podłączona lodówka??? (zdjęcie trumy ale mój jest identyczny tylko z napisem Calira)

Pozdrawiam

Paweł

post-119-0-11763300-1367532324_thumb.jpg

Edytowane przez pabloo (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak. Lodówka zasilana 12v z auta . Przez zasilacz lodówka nie powinna być  podłączona - mierne osiągi, ryzyko spalenia zasilacza  no i bezsens skoro jest 230v do zasilacza to jest 230 v do drugiej grzałki lodówki.

W twoim przypadku jednak mając taki zasilacz i wykorzystując jego wejście 12v do akumulatora jest to wykonalne. Wówczas lodówka zasilana jest z aku auta albo przyczepowego a w przypadku dostępu do siei 230v zasilacz ładuje aku przyczepy. Co najmniej w takim układzie powinien owy zasilacz być  wykorzystany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Szkopuł w tym, że nie mam aku w przyczepie, a instalacja jest właśnie tak podłączona - żywcem połączona lodówa z pinu10 z oświetleniem z pinu 9 i do tego odwrotnie tzn. plus z minusem.... Staram się to doprowadzić do jakiegoś ładu, stąd moje pytanie, czy kiedyś spotkaliście się z czymś takim??? Generalnie mam gruby przewód z pinu 10 do lodówki - kończy się kostką w którą wpięta jest lodówka i.....przewód idący dalej do zasilacza (odwrotnie + z - ) - na WYJŚCIE - chyba, że ktoś przy tym grzebał i chciał koniecznie wszystko zasilić z jednego pinu...

Pozdrawiam

Paweł

Edycja: Już się domyślam o co chodziło...dzięki pasjonat, bo mnie naprowadziłeś na odpowiedź - zapewne ktoś chciał mieć zasilanie lodówki i oświetlenia z jednego pinu - we wtyczce 7 pinowej (przeciwmgielne) więc spiął wszystko jednym kablem, do tego odwrotnie (przy żarówkach nie miało to znaczenia) i cieszył się że mu wszystko działa podczas jazdy jak i na postoju.... :look::hmm: , inne piny w tym stały 9 po prostu sobie dyndały więc i zwarcia nie było...

Pozdrawiam

Paweł

Edytowane przez pabloo (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widzę  znasz zasady więc nie zastanawiaj się  co ktoś  chciał wykonać  bo wcześniej mogło tam grzebać dziesiątki osób z różnym skutkiem. Połącz wszystko tak jak uważasz by działało trzymając się prawidłowej polaryzacji bo tu błąd jest ewidentny . Tak więc lodówkę  wpinaj pod pin 10 , resztę rozłącz i pod pin 9 (także wyjście zasilacza).  Choć na dobrą  sprawę  dobrze było by za pinem 9 we wtyczce  dodać  diodę w kierunku zaporowym do auta , na okoliczność  podłączenia się  do sieci 230 i zasilania z zasilacza oświetlenia cepy i pompki a odseparowanie diodą  instalacji auta jeśli było by podłączone na haku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Zachciało mi się oświetlenia na 12V w przyczepie - i takie oto napotkałem problemy.

Pozdrawiam

Paweł

@Paweł napisał:

Zachciało mi się oświetlenia na 12V w przyczepie < mnie też

We wszystkich punktach oświetloniowych w przyczepie mam oryginalne oświetlenie 12V i 220V

wraz z oddzielnymi włącznikami do każdego z nich.

Kilka ładnych lat temu przez zapomnienie (podczas całodziennej jazdy) zostawiłem właczone światła 12V

w przyczepie, rezultat rozładowałem akumulator w aucie.

Powiedziałem sobie nigdy więcej: STOP, basta.

 

@Paweł napisał:

Szkopuł w tym, że nie mam aku w przyczepie... < zafundowałem oddzielny akumulator w przyczepie

Pod skrzynką rozdzielczą podłączyłem akumulator: + do + , - do -

Do biegunów akumulatora podłączam się zaciskami=krokodylki za 6,50zł za 2szt.

Wymieniłem wszystkie żarówki na 15wat/12V (kierunkowskazy)

Na postojach na trasie korzystam z niezależnego oświetlenia 12V w przyczepie, jest OK.

Rano przed wyjazdem w dalszą trasę zdejmuję oba zaciski z biegunów akumulatora

i "zapinam" je na okrągłym przewodzie od wody w pewnej odległości od siebie.

Pozdrawiam,

Edytowane przez ired (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.

 

Nie chcąc mnożyć wątków postanowiłem opisać swój problem.

 

Rozebrałem ostatnio swoją 7 Pinową wtyczkę chcąc przymierzyć sie do montazu wtyczki 13 Pinowej. Jednak znalazłem tam 10 kabelków i się poddałem.

Co jest grane drodzy koledzy? tak ma być czy jest jakiś feler.

Prosze Was bardzo o poradę.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i tak masz dobrze w mojej było 7 kabli. Poszedłem do sklepu kupiłem kabel 13 żyłowy i położyłem od wtyczki do pierwszej rozdzielki w przyczepie.

 

Chyba że odpuścisz światło cofania i te 3 dodatkowe wykorzystasz do lodówki i oświetlenia wnętrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłopaki to skoro jest 10 żył to do czego mogą służyć. Nie działa oczywiście oświetlenie wnętrza, lodówka i nie mam obrysówek.

Od czego zacząc i jak tego szukać... z mechaniką u mnie ok. luzik, jednak do zaawansowanej elektryki mam szacun.  Kurcze bawić się samemu czy dać do majstra....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wituś wiem to ogarniam, trolem nie jestem ale pod łóżkiem jest centralka (taka szyna) na 20 pinów spokojnie. Niektóre są zmostkowane, istna masakra. Gdzieś znalazłem na forum schemat wtyczki 13 pin do 13 kabli ale ja mam tylko ich 10. Gdyby nie brak obrysówek odpuściłbym póki co to oświetlenie i zasilanie lodówki ale zbliża mi sie przegląd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz może jakiś akumulator? Ja ostatnio na tym najprostszym rozwiązaniu się "rozłożyłem" :) Wiesz, który PIN jest masą. Pozostałe podłączając odpowiednio do akumulatora sukcesywnie dojdziesz co do czego. Jeśli okaże się, że któryś z nich nic nie daje (nic się w przyczepie nie włącza), to pewno odrębny obwód z odrębną masą. Takie kabelki sobie "odkładasz" i w następnej kolejności zajmujesz się tylko tymi "odłożonymi". Tam już łatwiej znajdziesz co zasilają. Warto mieć pomocnika, żebyś nie włączył do akumulatora lodówki, a potem szukał co się świeci ;) Jak ktoś robił to podłączenie z głową, to lodówka powinna mieć raczej odrębny obwód :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba koledzy mam na to jednak  za mało cierpliwości...

Przez niemal rok podniosłem przyczepe z totalnej ruiny do niezłego stanu uzywalnosci wkałdając w to mnóstwo pracy... i cierpliwości w poszukiwaniu nowych lub uzywanych czesci. Wakacje się zbliżają a mi brakuje już sił i czasu a sprzęt jeszcze niedomaga...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieee.... tyle roboty włożyłeś w tą przyczepę i na samym końcu - w drobiazgach się rozłożysz? Przecież nie dasz sę byle przyczepie. Przetrzepałeś ją od początku do końca, to teraz na "kosmetyce" się nie wyłożysz. Na spokojnie, kabelek po kabelku do wszystkiego dojdziesz :) Elektryka wcale nie jest taka trudna. Do każdego odbiornika raczej powinny iść tylko 2 kabelki. Trzeba tylko znaleźć te właściwe ;)

 

Bardziej poważnie - masz do wtyczki 10 kabelków. 7 z nich masz już rozpoznane. Wiesz, czego Ci brakuje. Wiesz gdzie (wśród tych 7-miu kabelków) masz masę. Pozostaje tylko sprawdzenie co zasilają pozostałe 3 kabelki, przecież poradzisz sobie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.