Skocz do zawartości
Speedy

Używanie urz. gazowych podczas jazdy- fakty bez mitów

Rekomendowane odpowiedzi

Speedy

Jest sporo tematów na forum związanych z używaniem lodówki na gaz podczas jazdy, ale nie ma tak na prawdę jednoznacznie powiedzianego jakie warunki i gdzie ( w sensie róznych krajów) ,żeby można było jechać z właczonymi urządzeniami gazowymi.....i jakimi urządzeniami. 

Oto co nie się udało ustalić:

 

Urządzenia mogącę pracować (wg producenta) podczas jazdy:

1) Piecyki Truma serii S ( wymagany kominek T3, w zimie zalecane użycie wraz z z TEB/TN, podwyższeniem kominka oraz Airmix'em)

2).....?

 

Wymagania co do instalacji (prawne i producenta):

1) reduktor z zabezpieczeniem na okazję wypadku:np Truma MonoControl CS - wymóg prawny

2) Wąż łączący butlę(e) z zabezpieczeniem na wypadek przerwania - wymóg prawny (?)

3) wąż nie starszy niż 10lat ( we Francji 6 lat) -  wymóg prawny

4) W temp 0st i poniżej zalecane (przez producenta) użycie EisEx

 

 

Prosiłbym o uzupełnienie informacji, włącznie z wiedzą praktyczną (np: lodówka RMXXXXX- da się- nie gaśnie).

Dywagacje czy warto dane urządzenie mieć odpalone w czasie jazdy zostawmy na inną okazje

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Speedy

Do urządzeń:

2) Truma Combi 4/6

3) Truma Combi D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
marmur

W Hobby 380 z r 1987 lodówka nigdy nie zgasła w trakcie jazdy. Ogrzewania nie sprawdzałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cezarr

Aby ogrzewanie działało w czasie jazdy podobno trzeba założyć jakiś specjalny komin :niewiem:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Speedy

noooo...T3 właśnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
RobiBona

Witam

Zawsze jeżdżę z lodówką na gazie i jeszcze nie miałem przypadku żeby zgasła, choć zamierzam założyć dodatkowe zasilanie 12V do pracy lodówki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cezarr

Witam

Zawsze jeżdżę z lodówką na gazie i jeszcze nie miałem przypadku żeby zgasła, choć zamierzam założyć dodatkowe zasilanie 12V do pracy lodówki.

Też tak robiłem jak miałem poprzednią cepkę i również nie miałem problemu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Speedy

Może ktoś ma doświadczenie z jakimś bojlerem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Jest sporo tematów na forum związanych z używaniem lodówki na gaz podczas jazdy, ale nie ma tak na prawdę jednoznacznie powiedzianego jakie warunki i gdzie ( w sensie róznych krajów) ,żeby można było jechać z właczonymi urządzeniami gazowymi.....i jakimi urządzeniami. 

Oto co nie się udało ustalić:

 

Urządzenia mogącę pracować (wg producenta) podczas jazdy:

1) Piecyki Truma serii S ( wymagany kominek T3, w zimie zalecane użycie wraz z z TEB/TN, podwyższeniem kominka oraz Airmix'em)

2).....?

 

Wymagania co do instalacji (prawne i producenta):

1) reduktor z zabezpieczeniem na okazję wypadku:np Truma MonoControl CS - wymóg prawny

2) Wąż łączący butlę(e) z zabezpieczeniem na wypadek przerwania - wymóg prawny (?)

3) wąż nie starszy niż 10lat ( we Francji 6 lat) -  wymóg prawny

4) W temp 0st i poniżej zalecane (przez producenta) użycie EisEx

Część 1

Ad.1

Dla pieca Trumy serii S odpalonego w czasie jazdy są tylko dwa wymagania (pisałem już o tym):

nasadka kominowa "Flow top T3" o nr katalogowym 30700-03 oraz wystawanie wylotu komina 10 cm poza dachowe elementy przyczepy mogące zakłócić swobodny przepływ powietrza.

Nie spotkałem się nigdy z zaleceniem używania nadmuchu (TEB lub TN), a zwłaszcza mieszacza Airmix i ogrzewacza EisEx dla urządzeń podczas jazdy. 

Airmix, to wyłącznie komfort / wygoda, natomiast EisEx wyłącznie zapobiega szronieniu reduktorów gazowych przy niskich temperaturach - to wszystko.

 

Kolejne sprawa, cz. 2.

Ad.1, 2, 3, 4.

Patrz Ad.1 oraz tematy: ten i ten

 

Cały temat

 

Może ktoś ma doświadczenie z jakimś bojlerem?

 

Samodzielnych bojlerów gazowych nie wolno używać podczas jazdy.

Pewien jestem co do Trumy i Cascade.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Speedy

TEB i EisEx to podałem jsko zalecenie stosowania w zimie (również podczas jazdy).

 

dzięki za linki-jakoś mi umknęły.

 

 

W Niemczech i Austrii całkowity zakaz używania gazu podczas jazdy...to jedyne kraje z takim przepisem? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

W Niemczech i Austrii całkowity zakaz używania gazu podczas jazdy...to jedyne kraje z takim przepisem? 

 

To nie tak :nono:

Poczytaj np. zalinkowane tematy + wiele innych, podobnych i wszystko będzie jasne.

Jeśli instalacja jest przystosowana (posiada np. coś w rodzaju Monocontrol CS  z tzw. wężem wysokiego ciśnienia), to można.

Niemcy kierują się dyrektywą Unijną.

Nie zgłębiałem tematu pod tym kątem, ale jest 27 krajów Unii i myślę, że dyrektywa powinna obejmować je wszystkie.

Czy tak obecnie jest, ... :niewiem:

 

 

TEB i EisEx to podałem jsko zalecenie stosowania w zimie (również podczas jazdy).

 

 

Owszem, zalecane są przy karawaningu zimowym, ale to nie jest jednoznaczne, że muszą być, gdy np. korzystasz z pieca w czasie jazdy. Oczywiste, że jeśli będą, to komfort używania będzie większy, ale tylko komfort i nie są niezbędne podczas jazdy.

Edytowane przez Kristofer

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Speedy

znalazłem info tylko o wężach z zabezpieczeniem na wypadek pęknięcia-o ten chodzi czy jeszcze dodatkowo musi być pod wys ciśnienia (tylko po co skoro mamy zaledwie 30/50 mbar??)

 

 

 

Eisex i Airmix I czywiscie nie są niezbędne ( dlatego napisałem że zalecane).Airmix to chyba nie tylko komfort ale i walka z kumukacją pary wodnej wewnątrz (Tak zrozumiałemzapis z katalogu Trumy)

Edytowane przez Speedy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

znalazłem info tylko o wężach z zabezpieczeniem na wypadek pęknięcia-o ten chodzi czy jeszcze dodatkowo musi być pod wys ciśnienia (tylko po co skoro mamy zaledwie 30/50 mbar??)

 

 

 

Eisex i Airmix I czywiscie nie są niezbędne ( dlatego napisałem że zalecane).Airmix to chyba nie tylko komfort ale i walka z kumukacją pary wodnej wewnątrz (Tak zrozumiałemzapis z katalogu Trumy)

 

Np. tu i tu i tu.

Airmix, mam w swojej budce. To mieszacz ciepłego powietrza z pieca i powietrza czerpanego spod podłogi.

Przydaje się bardzo latem, gdy nie chcę lub nie mogę (brak przyłącza 230V) włączyć klimy.

Przy zwykłym nawiewie (TEB lub TN) powietrze jest czerpane cały czas z wnętrza przyczepy.

Przy Airmixie można regulować płynnie ilość powietrza z zewnątrz (chłodne) i tego z wnętrza.

To, co ustawimy, dopiero jest wykorzystywane przez nadmuch.

Sam regulator wygląda tak:

 

post-8228-0-08330500-1364847373_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Aktualne zalecenia/przepisy (w skrócie) dla kilku spraw omawianych w tym temacie.

Dla kamperów/przyczep wyprodukowanych po styczniu 2007, zgodnie z dyrektywą w sprawie urządzeń grzewczych 2001/56/WE wraz z uzupełnianiami 2004/78/WE oraz 2006/119/WE, do pracy ogrzewania na gaz płyny podczas jazdy wymagany jest układ zabezpieczająco-odcinający, który w razie przerwania przewodu na skutek wypadku zapobiegnie ulatnianiu się gazu.
Takimi urządzeniami zabezpieczającymi są np. reduktory f-my Truma: Duocontrol CS, MonoControl CS oraz SecuMotion, ale wyłącznie w wersji ze zintegrowanym sensorem przepływu gazu. Instalacje gazowe zawierające wspomniane reduktory, w połączeniu z gazowymi wężami wysokociśnieniowymi ze zintegrowanym zabezpieczeniem (SBS) - na wypadek pęknięcia przewodu, spełniają wszystkie wymagane normy, przepisy i dyrektywy, co  tym samym pozwala na użytkowanie ich na terenie Europy również podczas jazdy.
Wyjątkiem jest Francja, gdzie użytkowanie instalacji gazowej podczas jazdy jest dozwolone jedynie w pojazdach posiadających homologację zarejestrowanych po 01.01.2007.
We Francji wolno grzać w pojazdach podczas jazdy wyłącznie pod warunkiem, że są one wyposażone w nowy system regulatora (MonoControl CS, DuoControl CS, Secumotion ze zintegrowanym sensorem przepływu gazu) i zostały zarejestrowane po 1 stycznia 2007.
W przypadku starszych pojazdów, użytkowanie instalacji gazowej podczas jazdy, nawet gdy posiada ona układy zabezpieczająco-odcinające jest zabronione!

Jeżeli reduktor, przewód gazowy, czy urządzenie odcinająco-zabezpieczające mają ponad 10 lat od wytłoczonej na obudowie daty produkcji, to muszą zostać zastąpione nowymi!

Starsze pojazdy (wyprodukowane przed 01/2007) są objęte ochroną zasobów (czyli spełniają normy dla których je badano) i w momencie wejścia w życie nowej dyrektywy w sprawie urządzeń grzewczych nie jest koniecznie wymagana wymiana regulatora z uwagi na same przepisy, chyba że jest on starszy niż 10 lat.

W Niemczech, zgodnie z instrukcją G 607 (”Badanie urządzeń gazowych”), ale także w innych krajach europejskich (zalecane zgodnie z normą EN 12864), reduktory ciśnienia oraz przewody gazowe muszą być co 10 lat wymieniane! Wyjątkiem jest ponownie Francja, w której przewody gazowe muszą być wymieniane już po 6 latach.

Podłączone do instalacji w czasie jazdy butle gazowe uważa się za środek roboczy a nie ładunek niebezpieczny (wyłączenie ADR zgodnie z punktami 1.1.3.1 oraz 1.1.3.2. e).
Butle gazowe niepodłączone do instalacji gazowej muszą pozostawać zamknięte i należy je zabezpieczyć kapturkiem ochronnym!

Źródło: https://www.truma.com/pl/pl/home/index.php

Tematy powiązane:

http://forum.karawaning.pl/topic/12228-truma-duocontrol-cs/?p=293531
http://forum.karawaning.pl/topic/11571-używanie-lodówki-w-czasie-jazdy-na-gazie/?p=276040

Edytowane przez Kristofer

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
maarec

Odgrzewam temat.

 

Posiadam Truma Mono Control CS + Wąż z zabezpieczeniem czyli zestaw, który moim zdaniem dopuszcza jazdę z odpalonym gazem. Z lodówką nie ma problemu, działa, mrozi, oszczędza alternator.

 

Podczas ostatniego przejazdu było tak zimno, że odpaliłem kontrolnie ogrzewanie (modelu pieca na teraz nie znam), tylko fotka. Nie nabyłem jeszcze kominka T3, na dachu mam jedynie okna. Niestety płomień z pieca był zdmuchiwany i ogrzewanie nie działało. Musiał być tam bardzo duży przeciąg, gdyż nawet po kilku minutach postoju przy tankowaniu iskrownik dalej próbował a piec nie odpalał. Dałem temu spokój i odpaliłem po dojechaniu na miejsce.

 

I teraz pytanie - czy jest sens wymieniać od razu kominek na wyższy (110zł) czy tylko do aktualnego dodać nakładkę T3 (50zł)

 

Jakie macie w tym temacie obserwacje ? Dodam, że mój piec jest na samym końcu przyczepy, i został od dołu zabezpieczony ścinkiem blachy aluminiowej aby nie brudził się błotem z drogi oraz właśnie aby bezpośredni pęd powietrza nie robił tam przeciągu. Dostęp świeżego powietrza jest oczywiście nie zakłócony.

 

Ostatnie pytanie - czy ten widoczny kominek, jest tylko nakładką i wymiana nawet na wyższy będzie banalnie prosta, czy czeka mnie kombinacja z uszczelnianiem na nowo ?

 

 

post-8007-0-27959900-1494329760_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


×