Skocz do zawartości

Przeróbka Trumaventa z 220 na 12V


Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktoś dokonał takiego zabiegu? Spotkałem kilka tematów gdzie sugerowano,że "łatwo: można wymienić silnik na taki 12voltowy,ale nigdzie nie znalazłem informacji ,żeby ktoś faktycznie dokonał takiej przeróbki. Zależy mi na zasilaniu na 12V + zwykły potencjometr. Widziałem na ebay'u ,że można kupić silniczki do Trumaventów12V,ale przekładka 1:1...to by było zbyt piękne.

Więc jak ktoś dokonał takiej zamiany , niech się proszę ujawni i podzieli sposobem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

A poco wymieniać  silniki skoro całe trumaventy można wymienić  bo niczym się  nie różnią (w całości)  poza zasilaniem i silnikiem no i niestety ceną  gdyż te na 12 są  2x droższe.

 

Ja miałem najczęściej te na 230 ale tym razem wywaliłem i mam na 12 a zarazem jak trzeba to i na 230 (przez trafo).

 

Niestety to kolejny bezsens "inżynierów" wstawiać  nawiew na 230v do przyczepy z zasilaniem na 12v. 



hm, u mnie w beyerlandzie  trumawent działa zarówno na napięciu sieciowym i na akymulatorze, a raczej instalacja jest oryginalna...

Bo w  przypadku Twojej przyczepy ktoś  ruszył głową  sam trumavent masz na 12 a przy 230 idzie przez trafo 230/12. Właśnie w tym szkopuł że tylko tak jest ono uniwersalne , odwrotnie już nie , a więcej bezmyślnie upchali tych na 230.

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przed chwilą kupiłem TEB2.

:ok:

 

Czy można wykorzystać przetwornicę z 12v na 220 ? .Niewiem ile watt potrzebuje trumawent

Można , ale na ogół te wentylatory załącza się  na dłużej a wówczas może zabraknąć prądu w aku więc czy jest sens ? zważywszy że przetwornice to koszt porównywalny do TEB2 (12v) .

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mojego rozeznania nie jest to łatwe ( w sensie doboru podzespołów) i w zasadzie niepłacalne. Ostatecznie porzuciłem swój plan i kupiłem na alledrogo TEB2 (zależało mi na nim , bo podział nawiewuL/P strpona) ze sterownikiem do panela piecowego za 300zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

temat utknął widzę w martwym punkcie,więc proszę o odpowiedz czy ktoś przerabiał venta na 12v,

Co prawda nie przerabiałem ale owego czasu zagadałem w warsztacie silnikowym jak wygląda sprawa przewinięcia . Powiedziano mi że same przewinięcie w przypadku zmiany napięcia to nie wszystko , szczegółów nie pamiętam ale robota była nieopłacalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 sprawa przewinięcia . Powiedziano mi że same przewinięcie w przypadku zmiany napięcia to nie wszystko , szczegółów nie pamiętam ale robota była nieopłacalna.

chodziło mi głównie o wymiane silnika na taki 12v,wiem że przewinięcie jest nieopłacalne,bo już się dowiadywałem,ja spróbuje wmontować coś podobnego do tego co mamy w aucie,od ogżewania znaczy sam silnik+potencjometr do tego wmontuje w obudowę od sterownia 220v,żeby to jakoś elegancko wyglądało,i działało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemów może być więcej.

Aby dmuchawa działała wydajnie (pomijam chwile, kiedy może pracować na najniższych obrotach), to obroty łopatek wentylatora muszą być znaczne. Nie pamiętam już, czy jest on umieszczony bezpośrednio na osi silnika, czy może ma własne łożyskowanie, ale bardzo istotną sprawą w tym wypadku jest wyważenie całości.

W przeciwnym wypadku nie uda się zasnąć w nocy, a w dzień hałas też może być uciążliwy :hmm:

Dodatkowo, silnik Trumy jest dobrany optymalnie pod względem ilości obrotów, hałasu, drgań, długotrwałej pracy i wreszcie poboru prądu. Nie można zapominać o jeszcze jednej ważnej sprawie - bardzo wysokiej temperaturze, w której musi pracować, a która występuje bezpośrednio za tylną osłoną pieca. 

Przezwajanie silnika może być możliwe w przypadku zmiany wartości napięcia, ale nie w przypadku zmiany zasilania ze zmiennego na stałe (inna budowa silnika).

Moim zdaniem, najsensowniejszy jest zakup oryginału, mimo nie małej ceny :hmm:

Do regulacji obrotów sam potencjometr nie wystarczy, potrzebny jest przynajmniej prosty układ regulacji obrotów.

W oryginale możliwe jest ustawienie regulacji obrotów w poz. "Auto" - bardzo przydatna opcja.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, może drogi nie jest, ale gdy sumuje się koszty wszystkich rzeczy, które chcielibyśmy dokupić sobie do przyczepy, to wynik może zaskoczyć.

Czasami trafiają się oferty sprzedaży używanych Trumawentów na 12 V, gdzie w komplecie jest już regulacja.

 

Trumawent zasilany z 12 V, to "TEB", natomiast z 230 V - "TN".

 

Gdyby nie fakt, że TN pobiera sporo prądu, to można by zamiast przeróbki, zasilić go w razie potrzeby przetwornicą podłączoną do Akku :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.