Skocz do zawartości

Problem z dodatkowym zasilaniem


dex

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Od miesiąca jestem posiadaczem przyczepy Elddis i mam mały problem z dodatkowym gniazd do zasilania lodówki w czasie jazdy i ładowania aku w przyczepie. Problem polega na tym, że zrobiłem instalację w samochodzie zgodnie z opisem zamieszczonym na forum tj. kabel od aku 4mm, przekaźnik sterowany przełącznikiem, gniazdo pasujące do drugiej wtyczki w przyczepie - 7 bolców z tym, że środkowy "odwrotnie" od standardu, czyli bolec, masa do gniazda pociągnięta z miejsca gdzie fabrycznie podłączono masę do świateł tylnych (kabel 5mm linka), Minus podłączony do pinu 3, plus jest na pionach 2, 4, 6, światła cofania pominąłem.

Po uruchomieniu silnika przełączam włącznik i pojawia sie prąd w gnieździe (na pinach 2, 4, 6). Teoretycznie jak do tej pory wszystko jest OK. Jako że jestem LAIKIEM w 500 % byłem dumny, że mi się udało. LECZ

Sprawdziłem przyczepę i lodówka działała (tzn. świecił się przełącznik 12v w lodówce). Jednak po ponownym wyłączeniu przełącznika w samochodzie (brak zasilania w gnieździe) przycisk na lodówce dalej świeci. Jak już wcześniej pisałem moje pojęcie na temat elektryki jest właściwie zerowe i boję się, że takie objawy oznaczają kłopoty. Słyszałem, że odpowiada za to brak masy i że w angielkach powinny być podłączone dwie masy - tylko gdzie?

Dodam, że poprzedni właściciel twierdzi, że wszystko działało. Lecz robił mu tą instalację elektryk. Myślę, że nie miał powodu żeby ściemniać, ponieważ w czasie kupna ja o to nie pytałem, bo nie miałem pojęcia, że taka instalacja istnieje.

PROSZĘ O POMOC - nadmienię, że przeszukałem forum i nic na ten temat nie znalazłem. Może jednak źle szukałem.

 

Ewentualne odpowiedzi bardzo proszę pisać w sposób zrozumiały dla laika - DZIĘKI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, najbardziej konstruktywna odpowiedź na twoje pytanie brzmi tak : masz na pokładzie przyczepy akumulator który jest połączony razem z lodówką, lub napięcie przedostaje się po przez piny gniazda w samochodzie. Nie wiem jak jest w angielkach ale jeśli podałeś do gniazda biegun (-) i dwa (+) to zapewne zrobiłeś mostek na gnieździe auta :nono: , piny (+) powinny być galwanicznie odseparowane od siebie gdyż grozi to rozładowaniem akumulatora w przyczepie w czasie postoju gdy silnik nie pracuje w holowniku. I teraz tak jak tylko podepniesz przyczepę do samochodu to się tak dzieje czy jak przyczepa jest odpięta elektrycznie od auta też tak się dzieje że lampka 12V na lodówce się świeci?????.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie podpinam samochodu to wszystko jest OK i lampka się nie świeci. Jak zrozumiałem to problem może być w tym, że zwarły się jakieś piny w gnieździe, do których podłączony jest (+). Odnośnie sposobu podłączenie to po prostu zrobiłem z głównego kabla zasilającego rozgałęzienie na trzy piny. Oczywiście wszystko polutowałem i zaizolowałem. Sprawdzę to jeszcze raz w sobotę i ewentualnie napiszę czy jest OK czy nie. Na razie WIELKIE DZIĘKI za sugestie. Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie jednego z pinów tj. pin 6 jest to zasilanie lodówki, pin 2 jest to ładowanie natomiast, co to jest „stałe zasilanie z samochodu”, czyli pin 4. Czy podłączenie do tego pinu plusa jest konieczne i co ono daje?

Edytowane przez dex (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, dziś jestem potężnie zmęczony i jakoś trudno mi się myśli technicznie o tej godzinie , lecz jeśli dobrze zrozumiałem twój post to po stronie holownika zmostkowałeś 3 piny z biegunem dodatnim(+) i tu jest błąd, musisz je odseparować galwanicznie po przez trój drożny przekaźnik aby piny w gnieździe po zgaszeniu silnika nie przekazywały (+) z akumulatora przyczepowego . A myślę że by było najprościej zastosować gniazdo i wtyczkę 13 pinową z zestawem przekaźników i byś miał bardzo uniwersalną instalację. A i jeszcze jedna sprawa jeśli byś uzupełnił profil było by miło.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Edytowane przez California (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

zrobiłem z głównego kabla zasilającego rozgałęzienie na trzy piny.

(...)

pytanie odnośnie jednego z pinów tj. pin 6 jest to zasilanie lodówki, pin 2 jest to ładowanie natomiast, co to jest „stałe zasilanie z samochodu”, czyli pin 4.

(...)

 

.To jest błąd, bowiem w gniazdku prąd z aku przyczepy, kablem, przez wtyczkę przez gniazdo w aucie, mostkiem 6-4-2 przedostaje się na pin zasilający lodówkę

.

6, zasilanie lodówki z auta

2, ładowanie aku z auta

4,jest to zasilanie z auta, niezależne od pracy silnika i włączonej stacyjki, przeznaczone do doraźnych niewielkich potrzeb w przyczepie, np lampka nocna, pompka wody. Można wykorzystać do ładowania aku auta, podczas zasilania przyczepy z sieci 230V poprzez prostownik pokładowy i odpowiedni wyłącznik lub przełącznik, który zazwyczaj jest na pulpicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zrozumiałem do mojej istniejącej instalacji muszę dodać ten przekaźnik trójdrożny? Niestety nie mam pojęcia, co to jest i jak działa, lecz jest to kwestia drugorzędna. Zrobiłem schemat, (jeśli tak to można nazwać) jak mam zrobioną instalację z zaznaczeniem miejsca, w którym mam wstawić ten przekaźnik. Proszę tylko o sprawdzenie czy ja dobrze interpretuje Wasze podpowiedzi. I jeszcze pytanie czy taki przekaźnik ma jakieś sterowanie czy tylko podłączam kabel plusowy i z drugiej strony będzie wyjście na trzy piny w gnieździe.

PS: wolałbym nie zmieniać gniazda na 13 bolców, ponieważ jak pisałem wcześniej jestem laikiem w dziedzinie elektryki, a poza tym często ciągnę przyczepy towarowe z wypożyczalni i w nich są gniazda z 7 pinami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zrozumiałem do mojej istniejącej instalacji muszę dodać ten przekaźnik trójdrożny?

(...)

 

 

Nie. Niekoniecznie, raczej jako ostateczność. Po prostu, prawidłowo powinno być tak, że do pin 6 , 4 , 2 doprowadzasz kabelki z różnych źródeł rozłączalnych, np po stacyjce, po przekaźniku a także bezpośrednio . Każdy z nich oczywiście na samym początku ma mieć bezpiecznik lub być podpięty pod obwód z bezpiecznikiem.

Ty poszedłeś na łatwiznę, stosując jeden gruby kabel i podzieliłeś jego potencjał na 3 piny, tym samym zrobiłeś mostek i masz cyrk.

Odepnij 2 kable te które są Ci najmniej potrzebne. To doraźne antidotum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszeczkę mi się rozjaśniło. W takim razie jeszcze jedno pytanie. Czy będzie OK jeśli zrobię jeszcze dwa takie same układy z przekaźnikami czyli będzie po jednym do każdego pinu( tak jak na schemacie).

post-10637-0-02355300-1349547333_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszeczkę mi się rozjaśniło. W takim razie jeszcze jedno pytanie. Czy będzie OK jeśli zrobię jeszcze dwa takie same układy z przekaźnikami czyli będzie po jednym do każdego pinu( tak jak na schemacie).

Witam, :bravo::ok: i już nie będziesz miał problemów z cofającym się napięciem po przez gniazdo . Włącznik możesz mieć jeden do wszystkich przekaźników.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj nie Jacek.

Nie może być na wspólnym włączniku, bo niczym ten układ nie będzie się różnił od istniejącego.

Właśnie cały pic polega na tym, by napięć nie synchronizować bo np na postoju nocnym, chcąc mieć światełko lub pompkę , napędzane prądem czerpanym z auta, załączając na raz wspólne obwody 6,4,2 - załączy się znowu wszystko , więc z deszczu pod rynnę

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj nie Jacek.

Nie może być na wspólnym włączniku, bo niczym ten układ nie będzie się różnił od istniejącego.

Właśnie cały pic polega na tym, by napięć nie synchronizować bo np na postoju nocnym, chcąc mieć światełko lub pompkę , napędzane prądem czerpanym z auta, załączając na raz wspólne obwody 6,4,2 - załączy się znowu wszystko , więc z deszczu pod rynnę

 

Witam, oczywiście też się z tym zgodzę lecz nie do końca w omawianej przyczepie jest zainstalowany akumulator więc podczas postoju i zgaszonym silniku cała energia czerpana do oświetlenia czy pompek będzie czerpana z akumulatora przyczepowego, lodówkę przełącza się wtedy na zasilanie 230V lub gaz , podczas gdy przemieszczamy się zestawem to wtedy dopiero uruchamia się ładowanie accu . Na pokładzie przyczepy powinien być przełącznik aby działały wszystkie urządzenia, po między pinami 4 i 6. Pin 2 tylko z gniazda samochodu.

Tak to widzę podpięty holownik i uruchomiony silnik działa wszystko z holownika łącznie z lodówką , jeśli parkujemy zestaw i gasimy holownik to obowiązki zasilania przejmuje accu z przyczepy a lodówkę przełączamy na alternatywne źródło zasilania 230V/gaz.jeśli chodzi o te przekaźniki i ich ilość 3 sztuki to dobry pomysł bo piny są połączone przed przekaźnikiem zanik napięcia na sterowaniu powoduje ich odseparowanie galwaniczne przez co napięcie z przyczepy nie cofa się do lodówki .

 

Pozdrawiam serdecznie.

Edytowane przez California (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tu muszę Ci rację przyznać :bravo: bo nie pomyślałem o przełączniku na pulpicie. Są jednak przyczepy, które fabrycznie nie mają aku na pokładzie i pod tym kątem inżynierowie skonstruowali zasilanie z auta tak, by nie kolidowało w poprawności i logice.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli podsumowując muszę wykonać instalację przedstawioną na schemacie (z trzema przekaźnikami) i wszystko powinno być OK. Tylko w tym momencie nasuwa mi się pytanie - czy w czasie jazdy po przełączeniu wszystkich trzech przekaźników znowu nie dojdzie do jakiegoś konfliktu.

Może muszę na czas przejazdu włączać tylko lodówkę (6) i ładowanie aku przyczepy (2). Natomiast w czasie postoju po podłączeniu 230v przełączać na ładowanie aku samochodu (tyle tylko, że w czasie postoju wyłączony jest zapłon i nie ma sterowania do przekaźnika, więc i napięcia 12v). Chyba, że podłączę kabel wychodzący z przekaźnika do pinu 87a bo tam pojawia się napięcie przy braku napięcia sterującego przekaźnikiem.

Edytowane przez dex (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.