Skocz do zawartości

Oświetlenie w N-126 - robić na 12V czy na 230 V ?


Tomo

Rekomendowane odpowiedzi

Kończę remont przyczepki N-126 :] (tej ze zdjęcia - fota zrobiona 5 minut po kupieniu)

 

Położyłem kabelki do oświetlenia nad oknami - planuję zamocować jakieś oprawy oświetleniowe wkrętami do wewnętrznej wyklejki laminatu przy oknach (N-ka stara więc okna nieotwierane).

 

No i teraz pytanie...robić oświetlenie na 12V czy na 230V ? :hop1:

 

Nie chcę robić alternatywnie 2 rodzajów opraw (na 12 i 230V) i myślę że chyba dam 230V i ew. jedno nieduże światełko na 12V :]

 

Dodatkowo planuję też wprowadzenie 230V (pod gniazdko) do przyczepy z przedniego bagażnika a tam dać przedłużacz do podłączenia się pod 230V

 

Mam do N-ki lodówkę na 230V (szczerze mówiąc mało ją oglądałem więc nie wiem czy ma 12V - to standardowa POLAR-owska lodówka do N-ki) - chcę żeby chodziła na 230V

 

Aha - i jeszcze jedno pytanko - czy po spięciu samochodu z przyczepą gniazdem 7-bolcowym mam na którymś bolcu "normalne" 12V do zasilania prądem przyczepy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chodzi o instalacje w przyczepei to oryginalnie oświetlenie jest na 12 V

 

bezpieczniej jest robic instalację na 12V

 

a tylko wyprowadzić kilka punktów z gniazdkami na 220V - ja tak robię

 

w przyczepie była oryginalna przetwornica na 220V wyprowadzająca 12 V na aku i resztę urządzeń

 

dodatkowo bedę stosował przetwornicę 12 na 220V aby móc zasilać urządzenia 220V z akumulatorów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha - i jeszcze jedno pytanko - czy po spięciu samochodu z przyczepą gniazdem 7-bolcowym mam na którymś bolcu "normalne" 12V do zasilania prądem przyczepy ?

 

Ja miałem drugie gniazdo na haku do zasilania 12V. Używałem tylko do zasilania lodówki podczas jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha - i jeszcze jedno pytanko - czy po spięciu samochodu z przyczepą gniazdem 7-bolcowym mam na którymś bolcu "normalne" 12V do zasilania prądem przyczepy ?

 

Ja miałem drugie gniazdo na haku do zasilania 12V. Używałem tylko do zasilania lodówki podczas jazdy.

 

zgadza się, powinny byc dwa gniazda... :hop1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kończę remont przyczepki N-126 :] (tej ze zdjęcia - fota zrobiona 5 minut po kupieniu)

 

Położyłem kabelki do oświetlenia nad oknami - planuję zamocować jakieś oprawy oświetleniowe wkrętami do wewnętrznej wyklejki laminatu przy oknach (N-ka stara więc okna nieotwierane).

 

No i teraz pytanie...robić oświetlenie na 12V czy na 230V ? :hop1:

 

Nie chcę robić alternatywnie 2 rodzajów opraw (na 12 i 230V) i myślę że chyba dam 230V i ew. jedno nieduże światełko na 12V :]

 

Dodatkowo planuję też wprowadzenie 230V (pod gniazdko) do przyczepy z przedniego bagażnika a tam dać przedłużacz do podłączenia się pod 230V

 

Mam do N-ki lodówkę na 230V (szczerze mówiąc mało ją oglądałem więc nie wiem czy ma 12V - to standardowa POLAR-owska lodówka do N-ki) - chcę żeby chodziła na 230V

 

Aha - i jeszcze jedno pytanko - czy po spięciu samochodu z przyczepą gniazdem 7-bolcowym mam na którymś bolcu "normalne" 12V do zasilania prądem przyczepy ?

 

 

... a tak apropos, to chyba (jezeli ja sie nie myle) to Twoja cycepka ,nie wygląda mi na model e-nki, jesteś w posiadaniu najprawdopodbnie modelu A, lub B.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chris napisał/a:

Tomo napisał/a:

Aha - i jeszcze jedno pytanko - czy po spięciu samochodu z przyczepą gniazdem 7-bolcowym mam na którymś bolcu "normalne" 12V do zasilania prądem przyczepy ?

 

 

 

Ja miałem drugie gniazdo na haku do zasilania 12V. Używałem tylko do zasilania lodówki podczas jazdy.

 

 

 

 

zgadza się, powinny byc dwa gniazda...

Albo po prostu jedno 13 pinowe i bez kombinacji :hop1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku zacznijmy od gniazda bo to w sumie jest najważniejsze.

Standardowe 7 pinowe gniazdo nie ma bolca na zasilanie 12V przyczepy, ale est pewien myk :].

Z tego co pamiętam data pierwszej rejestracji Twojej niewiadóweczki oscyluje w okolicach 1984 roku, a co za tym idzie nie jest wymagane światło przeciwmgielne w tej przyczepce. Możesz więc śmiało do pinu odpowiadającego za światła przeciwmgielne podłączyć na stałe 12V (zrób tylko jakiś wyłącznik na wypadek podłączenia przyczepy z światłem przeciwmgielnym).

 

Co do oświetlenia zależy to głównie od tego w jaki sposób zamierzasz użytkować przyczepę. Jeśli tylko sporadycznie będziesz wypoczywał w miejscach bez dostępu 230V jedno światełko śmiało wystarczy.

 

Lodówka Polara z tego co wiem jest przystosowana zarówno do pracy na 12V jak i 230V.

 

Pozdrawiam :hop1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chodzi o instalacje w przyczepei to oryginalnie oświetlenie jest na 12 V

 

bezpieczniej jest robic instalację na 12V

 

a tylko wyprowadzić kilka punktów z gniazdkami na 220V - ja tak robię

 

w przyczepie była oryginalna przetwornica na 220V wyprowadzająca 12 V na aku i resztę urządzeń

 

dodatkowo bedę stosował przetwornicę 12 na 220V aby móc zasilać urządzenia 220V z akumulatorów

 

 

No tak - ale tak realnie...

 

Z 12V korzysta się tylko w czasie jazdy i postoju ze spiętym samochodem...

 

Czyli w sumie tylko lodówka w czasie jazdy i oświtlenie wnętrza na czas postoju (ew. nocka w trasie)...

 

A z 230V korzysta się w czasie postoju na kempingu więc uważam że najlepiej zrobię jak dam 2 oprawy (może świetlówkowe bo planuję do przytwierdzić nad oknami przednim i tylnym) na 230V i może jakieś jeden punkt na 12 V żeby nie wchodzić do ciemnej przyczepy jak nie ma 230V...

 

Przetwornicy nie planuję ponieważ nie zamierzam długo bawić się z tą przyczepką...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a tak apropos, to chyba (jezeli ja sie nie myle) to Twoja cycepka ,nie wygląda mi na model e-nki, jesteś w posiadaniu najprawdopodbnie modelu A, lub B.

 

Mówiąć N-ka mam na myśli N-126 :]

 

Sądzę że mam model A lub B ale za Boga nie mogę ich odróżnić....

 

Wg. tabelki w książce Klimka (strona 11) najbardziej pasuje mi N-126c (jest zatrzask do drzwi, jest kółko i rączki manewrowe) ale brak moskitiery (może kiedyś była) i 2 punktu oświetlenia (był tylko jeden na łóżkiem - brak nad kuchnią), no i nie ma instalacji na 220V

 

Przyczepa jest AD 1979

 

Jak sądzicie który to model ? A, B czy C (wg. klasyfikacji Klimka) ? :hop1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku zacznijmy od gniazda bo to w sumie jest najważniejsze.

Standardowe 7 pinowe gniazdo nie ma bolca na zasilanie 12V przyczepy, ale est pewien myk :].

Z tego co pamiętam data pierwszej rejestracji Twojej niewiadóweczki oscyluje w okolicach 1984 roku, a co za tym idzie nie jest wymagane światło przeciwmgielne w tej przyczepce. Możesz więc śmiało do pinu odpowiadającego za światła przeciwmgielne podłączyć na stałe 12V (zrób tylko jakiś wyłącznik na wypadek podłączenia przyczepy z światłem przeciwmgielnym).

 

Co do oświetlenia zależy to głównie od tego w jaki sposób zamierzasz użytkować przyczepę. Jeśli tylko sporadycznie będziesz wypoczywał w miejscach bez dostępu 230V jedno światełko śmiało wystarczy.

 

Lodówka Polara z tego co wiem jest przystosowana zarówno do pracy na 12V jak i 230V.

 

Pozdrawiam :hop1:

 

Tomii a możesz mi zapodać schemat gniazda 7-pinowego ?

 

Czy tam jest gdzieś stałe +12V ?

 

Moje cudo jest rocznik 1979 więc nie ma światła przeciwmgielnego :]

 

Jak wiesz przyczepa w ogóle miała iść na budowę, w związku z tym że budowa się odłożyła na jakieś 2 lata to przeczepka na razie zostanie jako zabawka np. na 2-dniowe weekendy (do czasu aż stwierdzę że wolę mieć coś "cywilizowanego" czyli z osobnym kibelkiem)

 

Także chyba zdecyduję się na główne 230V i jedno na 12V

 

A co do lodówki to będę musiał sprawdzić (na razie jest wypożyczona do kumpla na działkę i się sprawdza bo mrozi jak głupia) :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyśl dobrze z tą świetlówką bo ona może łatwo wypaść w czasie jazdy :hop1:.

 

Nie mam dużego wyboru bo przyczepa jest już całkiem wyklejona a kable wyprowadzone nad oknami...

 

Więc prawdopodobnie zamontuję jakieś lekkie lampeczki (żeby tak jak piszesz nie urwały się od bujania w czasie jazdy) na wkręty do wewnętrznej wyklejki laminatowej okien...

 

Ew. przykręcę tą lampkę do listwy maskującej (ta jest przymocowna w 5 miejscach)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model C miał już otwierane okna. Na 90% jest to model B :]

 

Pan Klimek (Jeżdzę z przyczepą :] ) w tabelce na stronie 11 twierdzi że N-126c miało okna nieotwierane - dopiero od D zaczęły się otwierane...

 

Ale np. w A i B nie było rączek i kółka manewrowego a ja mam (i to oryginalne) :hop1:

 

Być może trafiłem na model przejściowy w którym "wszystko się może zdarzyć..." :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.