Skocz do zawartości

napiecie na pinie 9 (staly +) dopiero po podlaczeniu przyczepy?


bialygro

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszytkich,

 

Przeszukalem forum ale nic podobnego nie znalazlem. Wiec pisze.

Pacjent - Mondeo 2011 z fabrycznym hakiem gniazdo 13 pin. Przyczepka Buerstner 4221 Avanit 1997.

Na podstawie standardowego schematu gniazda 13 pin wg.ISO/DIN, widac ze napiecie na pinach 9"+" i 13"-" powinno byc na stale/ciagle. W moim Mondeo nie ma (sprawdzalem voltomierzem) na calej reszcie pinow jest (tzn. wtedy kiedy trzeba). Wyslalem samochod do serwisu. W serwisie stwierdzono ze tak sie nie sprawdza bo napiecie na piny 9 i 13 pojawia sie dopiero po podlaczeniu przyczepy. Modul sterujacy wiazka haka wyczuwa w jakis sposob podlaczenie przyczepy i dopiero wtedy wlacza napiecie. Na podstawie swojego urzadzenia testowego stwierdzili tez ze moim ganizdem wszystko jest OK.

 

Po powrocie z serwisu podlaczylem przyczepe (co by wielikiej mocy modul cos tam wyczul - tak jak pouczono mnie w serwisie) i zbadalem obecnos pradu na pinach 9 i 13 - nie ma. Wszytkie piny podlaczone i dzialajace jak nalezy oprocz "martwych" 9 i 13. "Badania" prowadzilem wewnatrz przyczepy na pierwszej rozetce w przyczepie. Przewody w przyczepi nie maja zwarcia ani nie sa nigdzie przetarte.

 

Pytanie do Was. Czy ktosz Was o czyms takim kiedyklolwiek slyszal, zeby modul jakiegos samochodu (nie koniecznie mondeo) zalaczal napieciena 9 i 13 dopiero po "wyczuciu" (w blizej nie okreslony sposob - moze napieciowo/oporowo/nie wiem), ze przyczepa jest podlaczona?

Czy Panowie w serwisie nie umieja rozwiazac problemu i chca mnie splawic co by zaoszczedzic na kosztach - pojazd na gwarancji a modol wizki haka kosztuje 2,5kPLN

 

Co sadzicie o tym "fenomenie"?

 

Pozdrawiam

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj kolego.

Co do gniazda 13 w przyczepie, Twoje auto wyposażone jest w moduł przyczepy, który ma za zadanie wykryć jej obecność i zmienić charakterystykę pracy układu oświetleniowego (wiadomo, że dodatkowe żarówki to dodatkowe obciążenie). Co do "rozpoznawania przyczepy" w serwisie się nie mylili. sprawdź miernikiem swoją wtyczkę od przyczepy czy pomiędzy pinami 3 i 12 jest zrobiona zworka, podając masę na 12 pin w aucie dajesz sygnał do modułu haka, że przyczepa została właśnie zapięta. Sprawdź czy wtedy na podanych przez Ciebie pinach pojawia się napięcie. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj kolego.

Co do gniazda 13 w przyczepie, Twoje auto wyposażone jest w moduł przyczepy, który ma za zadanie wykryć jej obecność i zmienić charakterystykę pracy układu oświetleniowego (wiadomo, że dodatkowe żarówki to dodatkowe obciążenie). Co do "rozpoznawania przyczepy" w serwisie się nie mylili. sprawdź miernikiem swoją wtyczkę od przyczepy czy pomiędzy pinami 3 i 12 jest zrobiona zworka, podając masę na 12 pin w aucie dajesz sygnał do modułu haka, że przyczepa została właśnie zapięta. Sprawdź czy wtedy na podanych przez Ciebie pinach pojawia się napięcie. Pozdrawiam.

 

 

Dzieki za blyskawiczna odpowiedz!

 

Nie ma zadnego przewodu biegnacego z przyczepy do wtyczki pin 12 - czyli pin 12 we wtyczce przyczepy jest wolny. Czyli co? Sugerujesz zrobic zworke juz w samej wtyczce miedzy 3 a 12. To spowoduje ze modul poda prad na pin 9?

 

Swoja droga dziwne, ze "zasada" zalaczania pradu dopiero po wyczuciu podlaczenia przyczepy" dziala tylko na pin 9, reszta pinow dziala bez "wyczuwania"....

Pzdr!

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisał bigozz zwora między stykami 3 i 12 (podanie masy do modułu) we wtyczce przyczepy informuje moduł w samochodzie o podłączeniu przyczepy.

 

OK - sprawdze wieczorem co na to powie "Wladca Modul"

 

Pozdrawiam

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam sedrecznie!!!

Co do gniazda 13 pin nie potrafie pomoc ale jezeli chodzi modul to panowie z serwisu maja racje!!

Ja nie dawno montowalem hak w swoim autku z modulem dedykowanym do niego. Po podlaczeniu testera diodowego lacze bylo martwe pojechalem wiec na stacje diagnostyczna w celu uzyskania zaswiadczenia oraz kontroli elektryki. Tam rowniez posiadali taki elektroniczny tester diodowy i rowniez lacze okazalo sie martwe. Nie ukrywam ze troszke mnie to ze stresowalo wiec siegnelismy moze po mniej wyszukane sposoby ale jak sie okazalo bardziej skuteczne czyli zwykla kontrolka z zarowka. Wtedy to rozbudzilismy modul ale nie do konca funkcjonowal dobrze poniewaz zarowka chwile swiecila po czym robila sobie krotka przerwe i znow zapalala. Po podlaczeniu wiekszej zarowki wszystko zaczelo funkcjonowac prawidlowo. Dodam ze rowniez byl podlaczany miernik napiecia i rowniez wykazywal martwe lacze.

Nie dawalo mi to jednak spokoju wiec podjechalem pod cepke i podlaczylem sie. Dopiero odetchnalem z ulga wszystko ok. A wiec krotko mowiac glowa do gory z elektryka przy haku masz wszystko dobrze musisz tylko podac odpowiedni opor zeby wszystko dzialalo prawidlowo.

Pozdrawiam!!!

Edytowane przez Waldii (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc Panowie,

No i niezle jajo tzn,. tak jak sugerowaliscie zrobilem zworke we wtyczce - i co sie okazalo - nic sie nie zmienilo tzn. dalej brak pradu na pinie 9. A teraz najciekawasze dalczego nic sie nie zmienilo.... bo w gniezdzie samochodu nie ma pinu Nr 12! Otwor na styk oczywiscie jest.... ale.... pusty... wiec zworka nie miala czego zmnieniac...

 

Wyslalam pytanie do serwisu no i zobaczymy co ONI na to :boks: .

 

 

Pozdrawiam

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.