Skocz do zawartości

zasilacz / transformator


raven211

Rekomendowane odpowiedzi

Post #53:

Po podłączeniu auta jest kilka lampek które się zapalają po włączeniu przeciwmgielnego w aucie (tylnego). Chyba ktoś jak zmieniał instalacje to tak przerobił.

 

post #56:

... a mam takie 3 szt. "kinkietów" z żarówkami samochodowymi oraz światło w łazience. Tylko te lampki jak mam podpięte 230V nie działają. Działają dopiero po podpięci holownika i włączeniu tego przeciwmgłowego.

Chyba dobrze zrozumiałem, że niskonapięciowe oświetlenie wewnętrzne przyczepy, pracuje wyłącznie przy połączonym samochodzie z przyczepą i włączeniu w samochodzie świateł przeciwmgielnych.

W takim razie, aby mieć oświetlenie i działającą pompkę w przyczepie podczas np. wieczornego postoju na parkingu, trzeba zrobić tak, jak napisałem wcześniej: odłączyć kabel przeciwmgielnych, a w to miejsce dać +12 V z samochodu.

Kiedyś w gniazdach 7 pinowych, pin nr 2 z rysunku (obecne oznaczenie na gnieździe 52, a dawniej R) nie był wykorzystany.

 

post-8228-0-75599600-1352678197_thumb.jpg

 

Producenci przyczep kempingowych podłączali tam najczęściej przewód zasilający oświetlenie wewnętrzne przyczepy (np. nasze Niewiadówki).

Oczywiste jest, że w samochodzie, w którym ten pin został wykorzystany jako wyjście zasilania światła przeciwmgłowego (czyli w/g teraźniejszych zasad), oświetlenie wewn. przyczepy zadziała dopiero właśnie po uruchomieniu świateł przeciwmgłowych w samochodzie. Obecnie, do omawianej przyczepy należy zrobić, jak napisałem - nic prostszego nie ma.

 

podlaczenie_gniazda_7polowego.pdf

 

P.S.

Ponieważ omawiany zasilacz posiada wejście 12V z akumulatora samochodu, to oczywiste jest, że musi posiadać wewnętrzne zabezpieczenie przed jednoczesnym puszczeniem w instalację przyczepy: 12V z akumulatora i 12V z zasilacza (przyczepa spięta z samochodem i jednocześnie podłączona do sieci 230V). Rolę takiego zabezpieczenia pełni najczęściej właśnie przekaźnik, czyli tak, jak Kol. Pasjonat opisał.

 

strus251 - nic nie kombinuj z gniazdem w aucie, zostaw tak jak masz

 

Jeśli tak zostanie, to przyczepka będzie bez wewn. oświetlenia podczas jazdy i zawsze, gdy nie będzie podpięta pod 230V :sciana:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 72
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

:), pasjonat generalnie to chyba myślałem o tym samym ale Ty ładnie to opisałeś :). Dzięki. Nie zrozumiał tylko faktycznie z tymi przewodami (akurat to wejście 12V jest czarno - czerwony kabelek i to mnie zmyliło).

Teraz już mi się wszystko powaśniło (jak podłączona lodówka itd) i w związku z tym tak pozostawiam.

Hak wolę mieć uniwersalny (7 pin jak w każdej innej przyczepie) aby było można podpinać każdą (nawet 13 pin z przejściem) i nic się nikomu nie skopciło w instalacji.

 

Dzięki wszystkim za uświadomienie :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupełnię linkiem ten ciekawy temat

http://www.iveco-for...php?f=13&t=3249

 

Sytuacja omawiana w podanym przykładzie, dotyczy tylko gniazda 13-to pinowego, a i to nie w każdym przypadku.

Tylko wtedy, gdy wspomniane gniazdo ma wprowadzone dwa rodzaje wyjścia 12V (dwa przewody): 12 V cons oraz 12 V pojawiające się "po zapłonie".

Zwarcie tych dwóch przewodów może powodować w niektórych przypadkach opisany objaw. Jest to jednak sytuacja nieprawidłowa i występująca wyłącznie w przypadku zwarcia w w/w obwodzie (również nie we wszystkich samochodach, najczęściej w przypadku, gdy obwody dzieli wyłącznie "stacyjka"). Najczęściej winne jest nieprawidłowe prowadzenie wiązki haka podczas montażu.

W tym temacie, potraktowałbym to raczej jako ciekawostkę :hmm:

 

:banan:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sytuacja omawiana w podanym przykładzie, dotyczy tylko gniazda 13-to pinowego, a i to nie w każdym przypadku.

Tylko wtedy, gdy wspomniane gniazdo ma wprowadzone dwa rodzaje wyjścia 12V (dwa przewody): 12 V cons oraz 12 V pojawiające się "po zapłonie".

Zwarcie tych dwóch przewodów może powodować w niektórych przypadkach opisany objaw. Jest to jednak sytuacja nieprawidłowa i występująca wyłącznie w przypadku zwarcia w w/w obwodzie (również nie we wszystkich samochodach, najczęściej w przypadku, gdy obwody dzieli wyłącznie "stacyjka"). Najczęściej winne jest nieprawidłowe prowadzenie wiązki haka podczas montażu.

W tym temacie, potraktowałbym to raczej jako ciekawostkę :hmm::banan:

A to jest dla wybitnych znawców o jeszcze mniejszej percepcji tematu samochodowego

s6u4c6.jpg

Edytowane przez Yekater (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasjonat, w wielu przyczepach z Holandii za pomocą wtyczki 7 Pinowej jest podłączone napięcie 12V do przyczepy (zasilanie pompek i oświetlenia). Nie ma żadnego przekaźnika ani innych urządzeń. Po prostu w starszych przyczepach nie był wykorzystywany ten PIN we wtyczce bo nie było światła przeciwmgielnego w przyczepie.

Wobec tego na tym PINie podłączano zużywające mało prądu urządzenia czyli właśnie pompkę wody, pompkę w toalecie i parę żarówek oświetlenia wnętrza. Przy krótkim postoju (nocleg w trasie) w zupełności wystarcza. Lodówka na tym nigdy nie pójdzie, nie jest podłączana do tego obwodu.

W większości zachodnich gniazdek w holownikach jest zamontowany dodatkowy automatyczny wyłącznik światła przeciwmgielnego tylnego po wsadzeniu wtyczki do tego gniazda.

 

Rację masz, że 12V oświetlenie wewnętrzne poprowadzone jest z gniazda a nie z tego transformatora.

 

strus251 - nic nie kombinuj z gniazdem w aucie, zostaw tak jak masz, chyba że chcesz używać lodówki w czasie jazdy to przerób i gniazdo i wtyczkę w przyczepie na 13 PIN.

 

Ale ja nie piszę o przekaźniku w instalacji przyczepy tylko w samochodowej. :)

 

Jeśli kolega pisze że załączenie oświetlenia wewnętrznego przyczepy odbywa się poprzez załączenie św. p.mgielnych to znaczy że jego instalacja samochodowa ten wariant ma już przewidziany a hak ma profesjonalnie podłączony ,a nie jak to często bywa na krótko pod wiązkę tylnych świateł auta .

Czyli albo odrębny przekaźnik w instalacji (najczęściej okolice skrzynki bezpiecznikowej bądź na płycie z innymi przekaźnikami) albo w wersji bardziej rozbudowanej zintegrowany w module haka.

 

Od strony przyczepy w przypadku gniazd 13 pin do pełnej współpracy z instalacją auta i prawidłowego zachowania współpracy m.innymi ze światłami p.mgielnymi holownika jest jedynie zwora na masę pinu 12 . Tzw." Informacja o podłączonej przyczepie" lub "test przyczepy",

W przypadku gniazd 7-mio pinowych pin 2 (bodajże) jest u kolegi wykorzystany do zasilania oświetlenia wnętrza przyczepki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, mój błąd, już uzupełniam. Auto powinno mieć drugie gniazdo do zasilania odbiorników 12VDC zainstalowanych w przyczepie. Podnosi to komfort podróżowania. Przewód do zasilania lodówki (przewód masowy też) powinien mieć przekrój min 4mm2 aby uchronić się przed spadkiem napięcia. Przekaźniki chronią akumulator samochodowy przed rozładowaniem podczas przerw w podróży i załączają lodówkę lub doładowywanie akumulatora przyczepy po uruchomieniu silnika. Bezpieczniki chronią instalację samochodową przed przeciążeniem jakie może powstać w przyczepie. Układ elektryczny jest pewny i sprawdzony podczas długoletniej eksploatacji. Koszt ok. 80zł bez montażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dalszym ciągu uważam, że w tym temacie ("zasilacz / transformator"), kwestia gniazd, ich usterek, podłączania lodówki, to ciekawostka.

Niepotrzebnie powielamy to, co wielokrotnie zostało na forum omówione (wspomniałem już w poscie #57).

M.in. Kol. Ed zamieszczał w owych tematach odpowiednie rysunki.

Jest tego naprawdę sporo:

 

http://forum.karawaning.pl/topic/5423-gdzie-podlaczona-jest-lodowka-na-12v/'>http://forum.karawaning.pl/topic/5423-gdzie-podlaczona-jest-lodowka-na-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/12451-problem-z-dodatkowym-zasilaniem/

http://forum.karawaning.pl/topic/121-lodowka-w-przyczepie/

http://forum.karawaning.pl/topic/11234-wiazka-7-pin-13pin/

http://forum.karawaning.pl/topic/10888-brak-pinow-w-gniazdku-auta/

http://forum.karawaning.pl/topic/10892-lodowka-na-12-v-podczas-jazdy/

http://forum.karawaning.pl/topic/12108-chlodzenie-lodowki-podczas-jazdy-podpiecie/

http://forum.karawaning.pl/topic/3430-lodowka-zasilana-12v-z-akumulatora/

http://forum.karawaning.pl/topic/304-lodowka-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/4821-zasilanie-lodowki-skad/

http://forum.karawaning.pl/topic/5423-gdzie-podlaczona-jest-lodowka-na-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/1207-lodowka-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/11480-napiecie-na-pinie-9-staly-dopiero-po-podlaczeniu-przyczepy/

http://forum.karawaning.pl/topic/697-uzywanie-gazu-podczas-jazdy/

http://forum.karawaning.pl/topic/7476-haki-holownicze-wiazki-7-lub-13-pin/page__p__193146#entry193146

http://forum.karawaning.pl/topic/7401-angielskie-wtyczki-x-2/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Odgrzeje kotleta;)

 

Krótkie pytanie: Czytając ten temat znalazłem informację że trumavent na 220/230V(TN) ma moc 65/70W za to wersja na 12V (TEB) ma pobór prądu 0,3-1A.

Możemy założyć że ma około 12W. W jakim celu jest taka różnica mocy? Sam posiadam w Knausie 450 wersje TEB i uważam że wydajność jest zupełnie wystarczająca. Czy TN jest bardziej kierowana do dłuższych przyczep z bardziej rozbudowanym układem nawiewu?

Edytowane przez danielpoz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótkie pytanie: Czytając ten temat znalazłem informację że trumavent na 220/230V(TN) ma moc 65/70W za to wersja na 12V (TEB) ma pobór prądu 0,3-1A.

Możemy założyć że ma około 12W. W jakim celu jest taka różnica mocy?

 

Witam!

To byłoby zbyt proste (12V x 1A = 12 W). Moc pobierana przez silnik, to jest przecież praca w określonej jednostce czasu.

Takie uproszczone obliczenia można sobie zastosować w obwodach prądu stałego, gdzie mamy do czynienia wyłącznie z tzw. mocą czynną. W takim przypadku nie mamy do czynienia z przesunięciem fazowym pomiędzy napięciem i prądem.

Takie przesunięcie występuje jednak w obwodach prądu przemiennego, co już uwzględniamy podczas obliczeń

(oglądając przebiegi napięcia i prądu na ekranie oscyloskopu, będą one przesunięte względem siebie). W tym przypadku dochodzą nam jeszcze dodatkowe pojęcia: mocy chwilowej, biernej, pozornej. Przyjmując, że obwód prądu przemiennego jest jednofazowy, przebieg napięcia sinusoidalny oraz uwzględniając wspomniany kąt przesunięcia fazowego, moc czynną obrazuje wzór: P = UIcosφ. Istnieją jeszcze dodatkowe zależności - rodzaj odbiorników w danym obwodzie (rezystancyjne, indukcyjne, reaktancyjne), a które również należy uwzględniać.

Sam posiadam w Knausie 450 wersje TEB i uważam że wydajność jest zupełnie wystarczająca. Czy TN jest bardziej kierowana do dłuższych przyczep z bardziej rozbudowanym układem nawiewu?

 

W kontekście tego, co wyżej napisałem, zamiast wdawać się w konkretne i zaawansowane obliczenia, dla celów porównawczych najlepiej kierować się wydajnością takich dmuchaw, :hmm: czyli porównywać wydatek tłoczonego przez nie powietrza w ustalonej jednostce czasu, czyli w ciągu 1 godziny.

Wydajność wspomnianych dmuchaw jest zbliżona dla obydwu wersji. Wersja dla AC 230 V (Truma TN) jest tylko nieznacznie bardziej wydajna od tej dla DC 12 V (Truma TEB), co wyraźnie widać w cyferkach, ale w praktyce już niekoniecznie. Przy średnicy rur nawiewu 65 mm, w ciągu godziny, TN ma zdolność tłoczenia powietrza na poziomie ok. 170 m³, natomiast TEB ok. 140 m³.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdę mówiąc nie spodziewałem się tak szybkiej reakcji tym bardziej że godzina wczesna. Sama odpowiedź na 6 z plusem :):look:

Pytałem bo kolega chce przełożyć TBA w miejsce TN a ma elektrownie MK120 lub 140. Skoro max pobór to 1A więc powinno zagrać.

 

Dziękuję za wyjaśnienie :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.