Skocz do zawartości

Gas Light BP? Wybijcie to sobie z głowy!


wexford

Rekomendowane odpowiedzi

Przecież to właśnie reduktor o którym pisałem daje odpowiednie ciśnienie do odbiorników. Mono lub DuoControl daje odpowiednie ciśnienie na odbiorniki (30 lub 50 mbar). Na butli jest tylko przejściówka, całkiem legalna i przykręcona poprzez złącze metalowe do przewodu wysokiego ciśnienia. Sprawa jest prosta i łatwa w realizacji. Jeszcze raz napisze : do Mono lub DuoControl CS nie stosuje się żadnych redukcji, to poprzez dobór odpowiedniego węża wysokiego ciśnienia zyskujemy tę uniwersalność.

 

Witaj !

No nareszcie udało się nam porozumieć :D (chyba) ...przynajmniej w kwestii podłączenia.

Istnieje więc wąż wysokiego ciśnienia z końcówką dla butli kompozytowej - tak zrozumiałem i to jest dla mnie dobra wiadomość :ok:.

Teraz sprawa ciśnienia: w którymś miejscu wyczytałem, że jednak przy propanie potrzebne jest wyższe ciśnienie na wyjściu reduktora, dlatego typowe reduktory dla butli kompozytowych mają 37mBar. Jak wyjaśnić tą kwestię :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 406
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

To i ja mam pytanie do "gazowników" - czy można zastosować nowy, b. solidny, gumowy wąż od acetylenu zamiast takiego dedykowanego do P-B? Niby piszą, że nie jest zalecany do paliw na bazie węglowodorów, olejów oraz LPG, ale chyba parę lat 'wyczyma', nie popuszczając, nie mięknąc/twardniejąc/rzeszotniejąc/whatever? Jego ciśnienie robocze 20bar, rozrywania 60bar.

Edytowane przez mot (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja mam pytanie do "gazowników" - czy można zastosować nowy, b. solidny, gumowy wąż od acetylenu zamiast takiego dedykowanego do P-B? Niby piszą, że nie jest zalecany do paliw na bazie węglowodorów, olejów oraz LPG, ale chyba parę lat 'wyczyma', nie popuszczając, nie mięknąc/twardniejąc/rzeszotniejąc,etc? Jego ciśnienie robocze 20bar, rozrywania 60bar.

 

Gazownikiem nie jestem :D , ale na ten temat mam takie zdanie:

gaz jest niebezpieczny, jeśli nawet najmniejszy fragment instalacji nie spełnia zakładanych parametrów.

Niebezpieczny jest nie tylko dla nas, ale i innych w pobliżu. Oszczędność na odpowiednim wężu jest znikoma, a ewentualne konsekwencje niewyobrażalne. Uważam, że KAŻDY element instalacji gazowej, powinien być dokładnie taki, jaki jest wymagany według norm, przepisów i producenta ! :excl:

Nikt nie jest w stanie przewidzieć, co może mieć wpływ na usterkę źle dobranego lub nie takiego, jak trzeba elementu instalacji gazowej.

Aby być pewnym, należy stosować to, co jest przewidziane tylko dla danego typu instalacji. Inaczej nie byłoby potrzeby produkowania tylu różnych elementów dla P-B, Acetylen itd.

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Dla lepszego zobrazowania daje zdjęcia poglądowe.

 

Reduktor (ja mam jeszcze SecuMotion) teraz nazywa się to Mono lub DuoControl CS. Strzałką wskazuje nakręcony wąż wysokiego ciśnienia.

 

 

 

 

Przejściówka do butli BP Light. Na czerwono zaznaczyłem jego granice. Bez niego można dokręcić zwykłą butlę, np 11 kg.

 

 

Wąż wysokiego ciśnienia. To właśnie on jest zamienny w zależności od tego jakiego rodzaju (kraju) mamy butlę. Ja wkręciłem przejściówkę do BP Light.

 

 

 

Co do ciśnienia o którym piszesz, hmm ja używałem i stalówek 11 kg, mniejszych turystycznych, oraz BP Light i nie zauważyłem jakichkolwiek problemów i podczas jazdy i podczas biwakowania.

 

Pozdrawiam

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reduktor (ja mam jeszcze SecuMotion) teraz nazywa się to Mono lub DuoControl CS.

 

Tomek, na wstępie wielkie dzięki za to, że zadałeś sobie trud zrobienia nawet fotek :dzieki:

Z tymi nazwami, to jest trochę inaczej, ale to nie ten temat, więc ...

 

Strzałką wskazuje nakręcony wąż wysokiego ciśnienia.

Przejściówka do butli BP Light. Na czerwono zaznaczyłem jego granice. Bez niego można dokręcić zwykłą butlę, np 11 kg.

Wąż wysokiego ciśnienia. To właśnie on jest zamienny w zależności od tego jakiego rodzaju (kraju) mamy butlę. Ja wkręciłem przejściówkę do BP Light.

 

Po obejrzeniu Twoich fotek, teraz już konkretnie wiem, co chciałem wiedzieć :ok: :ok: :ok:

:dzieki:

 

Co do ciśnienia o którym piszesz, hmm ja używałem i stalówek 11 kg, mniejszych turystycznych, oraz BP Light i nie zauważyłem jakichkolwiek problemów i podczas jazdy i podczas biwakowania.

 

To jest teraz dla mnie najważniejsza wypowiedź :zarowka: Najważniejsza, bo wynika z własnych, praktycznych doświadczeń.

... a to oznacza, że może jednak jeszcze raz przemyślę temat kompozytu :hmm:

 

:yay:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Dorzucę jeszcze, że za "czasów" stalowej dużej butli, jak i teraz, kompozytowej, mam dwie 3 kg (pełne maja koło 6 kg) do grilla i zawsze stanowią zapasowe źródło energii (wożę je w tylnej szafie, dla lepszego wyważenia przyczepy hehe%281%29.gif).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ok. A jak się mają przepisy do przewożenia włączonych urządzeń zasilanych gazem?

 

:niewiem: W Polsce chyba nie ma i nikt tego nie sprawdza :hmm: , ale za granicą (np. Niemcy) to już zupełnie co innego ! Niemcy są bardzo uczuleni na ten temat (i nie tylko), zwłaszcza u turystów, ale to i tak nie ma znaczenia, bo ogólnie chodzi o bezpieczeństwo, więc myślę:

 

1) jeśli instalacja jest typowa, czyli składa się z butli i standardowego reduktora, to podczas jazdy zawór na butli zakręcony i odbiorniki gazu w przyczepie wyłączone (dodatkowo, za granicą: reduktor z butli odkręcony i jeśli butla jest bez szerokiego kołnierza, to na głowicę z zaworem, założona metalowa osłona lub z czerwonego tworzywa - tak samo na butli dodatkowej, jeśli jest) :excl:

 

2) jeśli instalacja jest przystosowana do używania podczas jazdy (zamontowany specjalny wąż wysokiego ciśnienia z zaworem + reduktor z czujnikiem zderzeniowym np. Truma "MonoControl CS" dla jednej butli lub "DuoControl CS" z automatycznym przełączaniem dla dwóch butli - istnieją też jeszcze inne i innej firmy), wtedy urządzenia w przyczepie mogą pracować podczas jazdy i będzie to w zgodzie z przepisami (również za granicą, z jednym lub dwoma wyjątkami, ale nie pamiętam już gdzie).

Oczywiście należy pamiętać, że mimo dostosowania przyczepy do używania gazu podczas jazdy, wyłączamy wszystko i zakręcamy gaz, przed wjazdem na jakakolwiek stacje benzynową i inne podobne miejsce :excl: :excl: :excl:

 

Ostatnia sprawa: założenie wspomnianych reduktorów "Trumy" z CS (Crash Control) lub podobnych, nie oznacza automatycznie, że już można korzystać w czasie jazdy z urządzeń w przyczepie. Każde z nich, musi być też do tego przystosowane.

Takich przeciwwskazań nie będzie prawdopodobnie dla większości lodówek spotykanych w przyczepach.

Gotować na kuchni też raczej nikt w czasie jazdy nie gotuje :jump:

Pozostaje jeszcze piec ogrzewania i bojler gazowy wody.

Bojler jest izolowany, więc zawarta w nim woda jest długi czas gorąca, a po za tym nagrzewa on wodę bardzo szybko, czyli nie widzę sensu włączania go podczas jazdy (nawet, jeśli można).

Piec jest już osobnym tematem i w najczęściej spotykanej wersji, nie może być uruchomiony w czasie jazdy ! :excl:

Wymaga dostosowania, ale to inny temat.

 

:banan:

 

P.S. W wielu przypadkach za granicą potrzebny może być jeszcze aktualny atest i naklejka na budce z przeprowadzonego przeglądu gazowego przyczepy w/g norm niemieckich !

Tak to wygląda (ten na foto pokazuje np. datę ważności do końca 2009 roku):

 

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie Kristofer. Czy jest sens używania czegoś co może zagrażać bezpieczeństwu?

Ja zawsze uważam, że nie warto ryzykować.

Jak potrzebuje przewieść rzeczy w lodówce to mam dodatkową na 12V samochodową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo rozumiem, ale to chyba mój problem, czy te 6kg mniej robi aż tak dużą różnicę. Czy te 6 kg jest warte tej kaucji za butlę?

Ale może jest tak, że nie rozumiem bo nie mam.

A czy tam jest propan-butan w tych kompozytach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...A czy tam jest propan-butan w tych kompozytach?

- czysty propan jest tam, w tych kompozytach :-) Wygodne jest zakładanie/zdejmowanie reduktora (nie trzeba walczyć kluczem z nakrętką) oraz odcinanie gazu dzwigienką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko cacy, tylko jak to się ma do dysz zamontowanych w kuchenkach w cepce?

No i jeszcze jedno. Chyba czysty propan jest mniej kaloryczny od propan-butanu, a co za tym idzie, zużycie jego jest większe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś spalanie nie wzrosło skandalicznie, a i dysze pozostały u mnie te same, radość z posiadania ogromna, bo te butle to jakieś takie - ładniejsze.Kiedyś wszystko wyliczył Kamperfan zrobił doświadczenia i opisał to precyzyjnie, ale już nie pamietam gdzie. Generalnie butle stalowe odpoczywaję w garażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.