Skocz do zawartości

Co z tym Viatol-em?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 1,7 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ale w tym kraju wszystko jest najmocniej skomplikowane, a jak mają się poruszać obcokrajowcy, którzy nawet nie potrafią słowa po polsku wydukać. Oj ta biedna ojczyzna broczy w bagnie głupawych przepisów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy obcokrajowców to obowiązuje,w Szwecji np. za wjazd do Sztokholmu płacą tylko samochody na rejestracji szwedzkiej .Kamery, które są na bramownicach nad drogami nie biorą obcej rejestracji pod uwagę. No tak , ale to jest Szwecja a w Polsce wszystko możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, ciekawe co z obcokrajowcami. Ale wydaje mnie się, że płacą. Bo jak wracałem z Czech w diniu w którym wchodziło e-myto, wszyscy kierowcy TIRów stali pod kioskami z ViaToll'em. Nawet Ci, którzy byli obcokrajowcami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiście, że płacą, i to na każdy kraj do którego wiejżdzaja osobno, były problemy na początku viatolla, bowiem kierowcy zagrniaczni przychodzili i pytali o winety, polski pracownik odpowiadał że juz nie ma, no to kierowca uradowany ruszał dalej a tu itd mu bonus w postaci mandatu płatnego na miejscu dawała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiście, że płacą, i to na każdy kraj do którego wiejżdzaja osobno, były problemy na początku viatolla, bowiem kierowcy zagrniaczni przychodzili i pytali o winety, polski pracownik odpowiadał że juz nie ma, no to kierowca uradowany ruszał dalej a tu itd mu bonus w postaci mandatu płatnego na miejscu dawała.

 

 

Nasz kraj i nasze rządy. Nic dodać , nic ująć. Żenada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kempingi , cepy z łodziami ..... a co z lawetami ??? Ktoś coś może słyszał bo to mnie bardzo interesuje ???

 

Powiadaja, ze jak holownik ponizej 3,5t to bez viatola, nawet jak DMC zestawu wieksza niz 3,5t. Zobaczymy, ja tam moje pudlko chetnie im zwroce ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatni długi majowy weekend z viaToll

PAP | 27.04.2012 | 03:05

 

Resort transportu zmieni absurdalne prawo. Turyści z przyczepami kempingowymi czy łodziami nie będą płacić e-myta - informuje "Puls Biznesu".

 

Turyści, którzy szykują wyjazd autem osobowym z przyczepą kempingową czy łodzią muszą pamiętać o konieczności rejestracji w systemie viaToll i zakupie urządzenia, które naliczy im opłatę za jazdę po polskich drogach. Ale to pierwsza i ostatnia majówka, podczas której tak podróżujący turyści muszą liczyć się z koniecznością zapłaty e-myta.

Do tej pory rząd traktował auta osobowe z przyczepami jak ciężarówki, ale resort transportu postanowił zmienić ten przepis. Urzędnicy obawiają się, że dalsze utrzymywanie opłat skłoni turystów do zaniechania wycieczek po Polsce i podróży do innego kraju, który absurdalnych opłat nie nakłada.

Przy okazji urzędnicy chcą wprowadzić nowy rodzaj kar dla przewoźników za przeładowanie ciężarówek. Do tej pory liczono je za przeładowanie na oś. Teraz resort postanowił wprowadzić kary (od 500 zł do 5 tys. zł) za przeładowanie pojazdu, obliczane w stosunku do masy wpisanej w dowodzie rejestracyjnym.

 

Mnie z kolei zastanawia często powtarzane w w/w tekście słowo "Turyści" :niewiem: . Ja rozumiem, ale ...

Jeśli miałoby to dotyczyć wszystkich, to nie prościej było napisać "kierowcy" :hmm:

Oby nie było rozumiane przez ustawodawców, a w następstwie "stróżów tego prawa" w podobny sposób, jak to było z np. karawana / karawan.

Jestem bardzo ciekawy konstrukcji i nazewnictwa (kogo, czego konkretnie i bez domysłów) nowych zmian w ustawie - jeśli taka będzie.

Oby się nie okazało, że interpretacja będzie taka, że zmiany dotyczyć będą tylko obcokrajowców.

Tego typu buble powstają dlatego, że tam, gdzie powinny być osoby kompetentne, to nigdy ich nie ma.

Zamiast napisać od początku do końca, poprawną i przemyślaną ustawę, to powstaje bubel, który jest udoskonalany przez kilka kolejnych lat. Czy i jak będzie w omawianym przypadku, okaże się niebawem (max. dwa miesiące) :niewiem:

 

:hej:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Jutro wyjeżdżam na majówkę i juz zgłupiałem bo sąsiad mówił mi, że też muszę mieć viatool`a a mam samochód DMC 2120KG a przyczepka 850KG czyli 2970KG

Czyli jak dobrze rozumiem nie muszę uiszczać żadnych opłat?

Z góry dzięki za odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Jutro wyjeżdżam na majówkę i juz zgłupiałem bo sąsiad mówił mi, że też muszę mieć viatool`a a mam samochód DMC 2120KG a przyczepka 850KG czyli 2970KG

Czyli jak dobrze rozumiem nie muszę uiszczać żadnych opłat?

Z góry dzięki za odpowiedź

 

Dla samochodu podałeś DMC 2120 kg. Jeśli dla przyczepki 850 kg. to też jest DMC, więc jest tak, jak napisałeś.

Łączna DMC zestawu = 2970 kg.

Viatool trzeba posiadać przy DMC zestawu powyżej 3500 kg.

Opłaty mogą Cię spotkać jedynie na płatnych autostradach (tak, jak wszystkich innych kierowców jadących takim odcinkiem).

Jedź śmiało, szerokiej drogi :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Jutro wyjeżdżam na majówkę i juz zgłupiałem bo sąsiad mówił mi, że też muszę mieć viatool`a a mam samochód DMC 2120KG a przyczepka 850KG czyli 2970KG

Czyli jak dobrze rozumiem nie muszę uiszczać żadnych opłat?

Z góry dzięki za odpowiedź

 

sąsiadowi postaw piwo i powiedz mu ale grzecznie żeby sie czymś innym zajoł

tak jak koledzy piszą, via box od 3,5t zestaw jak na razie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj macie projekt zmiany ustawy (z 24 kwietnia 2012):

http://bip.transport.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_ustaw/ustawy_autostrady_i_drogi_krajowe/proj_ust_zm_ust_dr_publ/px_drogi_publiczne___nowelizacja_uzgod._miedz._24.04.pdf

 

1) w art. 13 ust. 3a otrzymuje brzmienie:

„3a. Od opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są zwolnione:

..

..

4) zespoły pojazdów składające się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie

całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i przyczepy;

 

Pełny tekst:

Projekt 24.04.2012

USTAWA

z dnia ÔÇŽ

o zmianie ustawy o drogach publicznych

Art. 1. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19,

poz. 115, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 13 ust. 3a otrzymuje brzmienie:

„3a. Od opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są zwolnione:

1) pojazdy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych,

jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi;

2) pojazdy służb ratowniczych, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby

Więziennej, Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Celnej oraz Policji;

3) pojazdy zarządcy dróg krajowych wykorzystywane do utrzymania tych dróg;

4) zespoły pojazdów składające się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie

całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i przyczepy;

5) autobusy świadczące przewóz osób niepełnosprawnych na podstawie umowy o

świadczenie przewozu osób niepełnosprawnych;

6) pojazdy specjalne przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.”;

2) po art. 13l dodaje się art. 13m w brzmieniu:

„Art. 13m. 1. Za przejazd pojazdem samochodowym, którego rzeczywista masa całkowita

jest większa od dopuszczalnej masy całkowitej określonej w dowodzie rejestracyjnym

wymierza się karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej, nakładanej na

kierującego pojazdem.

2. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, wymierza się w wysokości:

1) 500 zł – gdy rzeczywista masa całkowita pojazdu przekracza nie więcej niż 10% jego

dopuszczalnej masy całkowitej;

2) 2000 zł – gdy rzeczywista masa całkowita pojazdu przekracza jego dopuszczalną masę

całkowitą o więcej niż 10% i nie więcej niż 50%;

3) 5000 zł – w pozostałych przypadkach.

┬╣) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 192,

poz. 1381, z 2008 r. Nr 54, poz. 326, Nr 218 poz. 1391 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19 poz. 100 i 101, Nr

86, poz. 720 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Nr 152, poz. 1018 i Nr 225, poz. 1466 oraz z 2011

r. Nr 5, poz. 13, Nr 159, poz. 945 i Nr 222, poz. 1321.

3. Decyzję administracyjną, o której mowa w ust. 1, wydaje właściwy ze względu na

miejsce przeprowadzanej kontroli organ Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Straży

Granicznej lub Służby Celnej.

4. Do uiszczania kar pieniężnych, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 13g ust. 5-7 oraz

9-12 stosuje się odpowiednio.”;

3) w art. 40a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„Art. 40a. 1. Opłaty określone w art. 13 ust. 1 i 2, z wyłączeniem opłaty elektronicznej,

art. 13f ust. 1 i art. 40 ust. 3 oraz kary pieniężne określone w art. 13g ust. 1, art. 13k ust. 1

i 2, art. 13m ust. 1, art. 29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12, a także opłaty z tytułu umów

zawieranych na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7, są przekazywane odpowiednio do

budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub na wyodrębniony rachunek bankowy

Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.”;

4) art. 40d otrzymuje brzmienie:

„Art. 40d. 1. W przypadku nieterminowego uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1

pkt 2 i w art. 40 ust. 3, opłat wynikających z umów zawieranych zgodnie z art. 22 ust. 2 i

art. 39 ust. 7 oraz kar pieniężnych określonych w art. 13k ust. 1 i 2, art. 13m ust. 1, art.

29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12 pobiera się odsetki ustawowe.

2. Opłaty określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3 wraz z odsetkami za zwłokę,

opłaty określone w art. 13f ust. 1 oraz kary pieniężne określone w art. 13k ust. 1 i 2, art.

13m ust. 1, art. 29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12 wraz z odsetkami za zwłokę podlegają

przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu

egzekucyjnym w administracji.

3. Obowiązek uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13f ust. 1 i art. 40

ust. 3 oraz kar pieniężnych określonych w art. 13g ust. 1, art. 13k ust. 1 i 2, art. 13m ust.

1, art. 29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12 przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca

roku kalendarzowego, w którym opłaty lub kary powinny zostać uiszczone.”.

Art. 2. Do postępowań wszczętych na podstawie art. 13k ust. 1 i 2 ustawy zmienianej wobec

kierujących pojazdami, o których mowa w art. 13 ust. 3a pkt 4-6 ustawy zmienianej w

brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, i niezakończonych decyzją ostateczną do dnia wejścia

w życie ustawy stosuje się przepisy niniejszej ustawy.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

Celem opracowania projektu ustawy w zakresie nowelizacji ustawy z dnia 21 marca

1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.), zwanej dalej

„ustawą o drogach publicznych”, jest rozszerzenie katalogu pojazdów zwolnionych z opłaty

za przejazd po drogach krajowych, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach

publicznych (tzw. opłata elektroniczna), oraz wprowadzenie kar pieniężnych dla kierujących

pojazdami za przejazd pojazdami samochodowymi, których rzeczywista masa całkowita jest

większa od dopuszczalnej masy całkowitej określonej w dowodzie rejestracyjnym.

Zgodnie z projektem ustawy z opłaty elektronicznej zwolnione zostaną:

1) zespoły pojazdów składające się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie

całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i przyczepy;

2) autobusy świadczące przewóz osób niepełnosprawnych na podstawie umowy o

świadczenie przewozu osób niepełnosprawnych;

3) pojazdy specjalne przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.

Elektroniczny system poboru opłat został w Polsce wprowadzony z dniem 1 lipca

2011 r. na mocy przepisów ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o drogach

publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 218, poz. 1391), która wdrożyła

dyrektywę 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. zmieniającą

dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów

infrastruktury przez pojazdów ciężarowych (Dz. Urz. UE L 157 z 09.06.2006, str. 8).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych „Korzystający z dróg

publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów

samochodowych, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o

ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.), za które uważa się także

zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o

dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich

dopuszczalnej masy całkowitej.”. Oznacza to, że wszystkie pojazdy samochodowe i zespoły

pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy niezależnie od

ich dopuszczalnej masy całkowitej, bez względu na prowadzoną działalność, podlegają

obowiązkowi uiszczania opłaty elektronicznej.

Katalog pojazdów zwolnionych z opłaty elektronicznej zawiera art. 13 ust. 3a ustawy

o drogach publicznych i są to obecnie pojazdy:

1) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych, jeżeli

umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi;

2) służb ratowniczych, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej,

Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Celnej oraz Policji;

3) zarządcy dróg krajowych wykorzystywane do utrzymania tych dróg.

Obecnie obowiązujący przepis art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych

obejmuje obowiązkiem uiszczania opłaty elektronicznej również zespoły pojazdów złożone z

pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i

przyczepy, jeśli zespół taki posiada łączną dopuszczalną masę całkowitą powyżej 3,5 tony.

Proponowana nowelizacja ma na celu zwolnienie ww. zespołów pojazdów z opłaty

elektronicznej. Należy wskazać, że w praktyce obowiązek uiszczania opłaty elektronicznej, o

którym mowa w niniejszym akapicie, dotyczy zespołów pojazdów złożonych z samochodu

osobowego i przyczepy. Pojazdy te często służą zaspokajaniu potrzeb obywateli w zakresie

turystyki i sportu. Przejawami takiej aktywności są turystyka campingowa, żeglarstwo,

wioślarstwo czy turystyka motorowa. Zgodnie z danymi przekazanymi przez Polską

Federację Campingu i Caravaningu, turystykę campingową uprawia w naszym kraju ponad 1

mln osób, a rocznie do naszego kraju przyjeżdża ponad 0,5 mln turystów campingowych

całego świata. Co więcej, z roku na rok ruch campingowy w Polsce wzrasta. Zwolnienie z

opłaty elektronicznej samochodów osobowych z przyczepami ma więc na celu podtrzymanie

tego trendu i służy promocji turystyki w naszym kraju. Należy bowiem podkreślić, że

pobieranie opłat od takich pojazdów może zniechęcać do uprawiania tego typu aktywności

nie tylko turystów polskich, ale również turystów zagranicznych, którzy mogą zdecydować

się na odwiedzenie innych państw, gdzie takie opłaty nie funkcjonują. Zwłaszcza, że

funkcjonujące w innych Państwach Członkowskich UE elektroniczne systemy poboru opłat

za przejazd (Niemcy, Austria, Czechy, Słowacja) nie obejmują pojazdów samochodowych o

dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony złączonych z przyczepami.

Oprócz ograniczenia kosztów przejazdu drogami płatnymi, należy również wskazać na

likwidację obowiązków nałożonych na obywateli korzystających z pojazdów

samochodowych z przyczepami w zakresie rejestracji w funkcjonującym w Polsce systemie

opłat i koniecznością wypożyczenia urządzenia wykorzystywanego do poboru opłaty

elektronicznej (art. 13i ust. 3 ustawy o drogach publicznych). Obowiązki te były szczególnie

uciążliwe dla kierowców pojazdów samochodowych z przyczepą, którzy sporadycznie

korzystają z dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat.

Przedmiotowy projekt ustawy zakłada także zwolnienie z opłaty elektronicznej

autobusów świadczących przewóz osób niepełnosprawnych na podstawie umowy o

świadczenie przewozu osób niepełnosprawnych oraz pojazdów specjalnych przystosowanych

do przewozu osób niepełnosprawnych. Zaproponowane rozwiązanie ma na celu wspieranie

podmiotów, które zajmują się prowadzeniem działalności związanej z rehabilitacją społeczną

i zawodową osób niepełnosprawnych, poprzez ograniczenie kosztów przewozów takich osób.

Przewozy osób niepełnosprawnych odbywają się w celu zapewnienia osobom

niepełnosprawnym możliwości korzystania z pełni przysługujących im praw (m. in. w celu

realizacji obowiązku szkolnego, udziału w zajęciach przedszkolnych i innych formach

wychowania przedszkolnego, czy też uczestnictwa w warsztatach zajęciowych i turnusach

rehabilitacyjnych).

Należy pokreślić, że zaproponowane rozwiązanie jest zgodne z założeniami

przyjętymi w Komunikacie Komisji Europejskiej pn. „Europejska strategia w sprawie

niepełnosprawności 2010-2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier”.

Jak wskazano w ww. dokumencie „Nadal wiele przeszkód uniemożliwia osobom

niepełnosprawnym pełne korzystanie z praw podstawowych – w tym praw obywateli Unii - i

ogranicza ich udział w życiu społecznym na równych z innymi prawach. Do praw tych należy

prawo do swobodnego przemieszczania się, wyboru miejsca i stylu życia oraz pełnego

dostępu do kultury, rekreacji i sportu”. Jednym z celów Komisji jest pokonanie problemów

związanych z mobilnością osób niepełnosprawnych w obrębie Unii. Tak więc projektowane

przepisy są zgodne z założeniami polityki unijnej w zakresie wspierania osób

niepełnosprawnych.

Zwolnienie z opłaty elektronicznej autobusów świadczących przewóz osób

niepełnosprawnych oraz pojazdów specjalnych przystosowanych do przewozu osób

niepełnosprawnych będzie następować na podstawie odpowiedniego dokumentu

przedstawianego pobierającemu opłatę elektroniczną (umowy o świadczenie przewozu osób

niepełnosprawnych w przypadku autobusów), na podstawie którego pojazd taki będzie

wpisywany na listę uprawniającą do przejazdu bez uiszczenia opłaty.

Przedmiotowy projekt przewiduje również nowelizację ustawy o drogach

publicznych w zakresie wprowadzenia nowej kary administracyjnej, która będzie nakładana

na kierowcę za przejazd pojazdu samochodowego, którego rzeczywista masa całkowita jest

większa od dopuszczalnej masy całkowitej określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Ustawa zawiera taryfikator kar (pomiędzy 500 a 5000 zł), który będzie zależny od wielkości

przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej. Decyzje administracyjne o nałożeniu kary

pieniężnej wydawać będą właściwe ze względu na miejsce przeprowadzanej kontroli organy

Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Straży Granicznej lub Służby Celnej.

Wprowadzenie nowej kary administracyjnej, o której mowa w projekcie ustawy, jest

podyktowane względami bezpieczeństwa ruchu drogowego. W praktyce kontrolnej Inspekcji

Transportu Drogowego coraz częściej zdarzają się przypadki pojazdów samochodowych,

które przewożą znacznie więcej ładunku, niż wynikało to z ich dopuszczalnej masy całkowitej

określonej w dowodzie rejestracyjnym. Przejazdy takich pojazdów samochodowych stanowią

zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dlatego też projekt przewiduje odrębną sankcję

dla tego typu przejazdów. Czynności kontrolne dotyczące nowego typu naruszenia powinny

być wykonywane w oparciu o funkcjonujący system wag preselekcyjnych (docelowo będzie

on liczył 300 urządzeń). Dotychczasowe doświadczenia Głównego Inspektoratu Transportu

Drogowego wskazują, iż na 10 tysięcy zarejestrowanych przejazdów na dobę odnotowuje się

od kilkudziesięciu do kilkuset przejazdów z przekroczeniem dopuszczalnej masy całkowitej.

Środki z kar nałożonych na podstawie nowych przepisów stanowić będą przychód

Krajowego Funduszu Drogowego. Wprowadzono również przepis regulujący kwestię

naliczania odsetek ustawowych w przypadku nieterminowego uiszczenia ww. kar. Kary za

przejazd pojazdu samochodowego, którego rzeczywista masa całkowita jest większa od

dopuszczalnej masy całkowitej określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu będą podlegać

przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym

w administracji wraz z odsetkami. Obowiązek powyższych kar pieniężnych przedawniać się

będzie z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym opłaty lub kary

powinny zostać uiszczone.

Art. 2 ustawy zawiera przepis przejściowy, który dotyczy postępowań wszczętych na

podstawie art. 13k ust. 1 i 2 ustawy o drogach publicznych w stosunku do kierujących

zespołami pojazdów złożonych z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej

nieprzekraczającej 3,5 tony i przyczepy, autobusami świadczącymi przewóz osób

niepełnosprawnych na podstawie umowy o świadczenie przewozu osób niepełnosprawnych

albo pojazdami specjalnymi przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych. Ustawa

przewiduje korzystne dla kierujących ww. pojazdami rozwiązanie przewidujące, że

postępowania administracyjne, przedmiotem których jest naruszenie obowiązku uiszczenia

opłaty elektronicznej, wszczęte i niezakończone decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie

ustawy stosuje się przepisy przedmiotowej ustawy w zakresie zwolnień pojazdów z opłaty

elektronicznej. Oznaczać to będzie w praktyce konieczność umorzenia postępowań

wszczętych w ww. sprawach na podstawie art. 105 ┬ž 1 Kodeksu postępowania

administracyjnego, zgodnie z którym „Gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się

bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o

umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.”.

Zgodnie z art. 3 ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Wskazane vacatio legis umożliwi organowi pobierającemu opłatę elektroniczną

uwzględnienie zmiany w zakresie katalogu pojazdów zwolnionych z obowiązku uiszczania

opłaty elektronicznej w funkcjonującym systemie opłat.

Projekt ustawy nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady

Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu

notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).

Ponadto, projekt ustawy, stosownie do ┬ž 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19

marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) został

udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.

Przedmiotowy projekt ustawy jest zgodny z obowiązującymi regulacjami Unii

Europejskiej w tym zakresie.

Decyzją Zespołu do Spraw Programowania Prac Rządu, podjętą w dniu 4 kwietnia

2012 r., przedmiotowy projekt ustawy został wpisany do Wykazu prac legislacyjnych Rady

Ministrów.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja

Projektowana ustawa w zakresie dotyczącym rozszerzenia katalogu pojazdów zwolnionych

z opłaty elektronicznej oddziaływać będzie na podmiot, który pobiera opłatę elektroniczną (w

obecnym stanie prawnym jest to Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad) wraz

z Wykonawcą elektronicznego systemu poboru opłat, jak również organy uprawnione do

kontroli prawidłowości uiszczania opłaty elektronicznej na mocy art. 13l ust. 1 ustawy o

drogach publicznych oraz kierowców zespołów pojazdów złożonych z pojazdu

samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i przyczepy o

łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, autobusów świadczących przewóz

osób niepełnosprawnych na podstawie umowy o świadczenie przewozu osób

niepełnosprawnych oraz pojazdów specjalnych przystosowanych do przewozu osób

niepełnosprawnych.

Przepisy dotyczące wprowadzenia kary pieniężnej za przejazd pojazdem samochodowym,

którego rzeczywista masa całkowita przekracza dopuszczalną masę całkowitą pojazdu,

oddziaływać będą na podmioty uprawnione do wydawania decyzji administracyjnych na

mocy ustawy zmieniającej (Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Służba Celna i Straż

Graniczna), Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad za pośrednictwem, której środki

z kar będą przekazywane do Krajowego Funduszu Drogowego, urzędy skarbowe, które będą

ściągać ww. należności w drodze prowadzonych postępowań egzekucyjnych oraz kierowców,

popełniających naruszenie, o którym mowa w projektowanej ustawie.

2. Konsultacje społeczne

Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym poprzez przesłanie do następujących

podmiotów:

1) Polski Związek Motorowy,

2) Polska Izba Turystyki,

3) Polska Federacja Campingu i Caravaningu,

4) Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego,

5) Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym,

6) Koalicja na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością,

7) Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych,

8) Integracja,

9) Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym,

10) Polski Związek Niewidomych,

11) Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,

12) Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,

13) Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych,

14) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,

15) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego,

16) Małopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Osobowych,

17) Izba Gospodarcza Ziemi Mazowieckiej,

18) Autostrada Wielkopolska S.A.,

19) Autostrada Wielkopolska II S.A.,

20) Stalexport Autostrada Małopolska S.A.,

21) Gdańsk Transport Company S.A.

oraz umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Transportu, Budownictwa i

Gospodarki Morskiej.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety

jednostek samorządu terytorialnego

Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na budżet państwa i budżety jednostek

samorządu terytorialnego. Będzie natomiast miało wpływ na Krajowy Fundusz Drogowy. Z

jednej strony rozszerzenie katalogu pojazdów zwolnionych z opłaty elektronicznej będzie

oznaczało spadek przychodów Funduszu z tytułu opłaty elektronicznej w wysokości ok. 10

mln PLN w skali roku. Z drugiej strony, wyłączenie z elektronicznego systemu poboru opłat

zespołów pojazdów złożonych z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej

nieprzekraczajacej 3,5 tony i przyczepy oznaczać będzie zmniejszenie wynagrodzenia dla

Wykonawcy systemu o kwotę ok. 1,5 mln PLN rocznie.

Wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu kar pieniężnych nakładanych na

kierowców w związku z przekroczeniem dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu mogą w

początkowym okresie wynieść do 90 mln PLN w skali roku. Wyliczenia powyższe przyjęte

zostały na podstawie obserwacji poczynionych przez Główny Inspektorat Transportu

Drogowego, który szacuje średnią liczbę zarejestrowanych naruszeń o wskazanym

charakterze na poziomie 100 na dobę (przyjmując założenie, że ogólnopolski system wag

preselekcyjnych, w docelowym kształcie, będzie składał się z 300 urządzeń). Przewidywać

przy tym należy sytuację, w której będzie następował systematyczny spadek liczby naruszeń,

co wynikać będzie z efektywnym ujawnianiem i penalizacją opisywanego zjawiska.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy

Nie przewiduje się wpływu ustawy na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na

funkcjonowanie przedsiębiorstw

Nie przewiduje się wpływu ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym

na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny

Nie przewiduje się wpływu ustawy na sytuację i rozwój regionalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grześ, jak zawsze jesteś niezastąpiony :bravo:

To wszystko brzmi rewelacyjnie i wygląda na to, że mimo naszych obaw, sprawa jest jednak mocno zaawansowana :ok:

Zastanawiam się tylko, czy aby nie cieszymy się zbyt wcześnie i czy zdążą przynajmniej do 1-go lipca.

Do chwili, kiedy jeszcze nie obowiązuje, to dalej jest to tylko kawałek papieru ...

Prawdziwie ucieszę się wtedy, kiedy zostanie zatwierdzona i zacznie obowiązywać.

 

Jest tam jeszcze jedna ciekawa wiadomość, która powinna ucieszyć tych, którzy ponieśli jakieś kary z tego powodu, a postępowania nie zostały zakończone - mogą liczyć na umorzenie spraw :yay:

 

" Ustawa przewiduje korzystne dla kierujących ww. pojazdami rozwiązanie przewidujące, że postępowania administracyjne, przedmiotem których jest naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, wszczęte i niezakończone decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy przedmiotowej ustawy w zakresie zwolnień pojazdów z opłaty elektronicznej. Oznaczać to będzie w praktyce konieczność umorzenia postępowań wszczętych w ww. sprawach na podstawie art. 105 ┬ž 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z którym „Gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.” "

 

Jeszcze raz dzięki Grześ za dobre wieści.

:hej:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest to :)

Fajnie i przyjemnie się czyta.

Ja też przekraczam 3,5t i bardzo mnie to cieszy, że nie będzie trzeba Viatola załatwiać.

 

A od kiedy nowe prawo wchodzi w życie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Voku przypiął/eła ten temat
  • Tomii odpiął/ęła ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.