Skocz do zawartości

Wymiana reduktora gazowego


Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ biorę się również za odświeżenie instalacji gazowej w kamperku to mam kilka pytań do specjalistów od gazu

 

-czy wymieniając reduktor 50mbar 1kg/h można zastosować 50mbar ale o przepustowości 1,5kg/h ?

-czy taka zamiana spowoduje większe zużycie gazu ?

- w nowych reduktorach widać w górnej części obudowy kolorowy przycisk- do czego to jest ?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ biorę się również za odświeżenie instalacji gazowej w kamperku to mam kilka pytań do specjalistów od gazu

 

-czy wymieniając reduktor 50mbar 1kg/h można zastosować 50mbar ale o przepustowości 1,5kg/h ?

-czy taka zamiana spowoduje większe zużycie gazu ?

 

Nie jestem specjalistą od gazu, ale IMHO możesz bez problemu zastosować reduktor 1,5 kg/h

To jest parametr, ile gazu max może przepuścić przez siebie reduktor. Jeśli w przyczepie / kamperze jest duża liczba urządzeń gazowych i istnieje opcja ich jednoczesnej pracy (np. piec ogrzewania, bojler gazowy, piekarnik kuchenki, lodówka, kuchenka, grill), to przy tym reduktorze, ich łączny pobór gazu nie może być większy niż podane na reduktorze 1,5kg/h. W przeciwnym wypadku, potrzebny jest reduktor o większej przepustowości. U Ciebie stary reduktor miał przepustowość 1 kg/h, więc przy wspomnianym nie będzie problemu, będziesz miał zapas na dołożenie jakiegoś nowego urządzenia

Zużycie gazu, nie będzie większe - to zależy od Twoich urządzeń, nie od reduktora.

 

- w nowych reduktorach widać w górnej części obudowy kolorowy przycisk- do czego to jest ?

 

Masz jakieś zdjęcie ?

Chodzi Ci chyba o tzw. wydmuchowy zawór bezpieczeństwa PRV / SAV :niewiem: , tak myślę.

Nie kupuj "wynalazków", kup standardowy reduktor dla butli o napełnieniu do 14 kg (jeśli używasz butli 11kg.) :ok:

 

http://www.igaz.pl/s...edzial=1&wysw=2

 

Trzeba pamiętać, że i tak wymienia się reduktor i węże giętkie co kilka lat. Są na nich daty "ważności", zwłaszcza jeśli planujesz wyjazdy zagraniczne :excl:

 

Jeśli masz możliwość zajrzenia na tabliczkę znamionową jakiegoś z Twoich urządzeń gazowych, to będzie tam podana wartość robocza ciśnienia gazu (50 lub 30 mbar). Upewnisz się wtedy przed zakupem, czy stary reduktor miał odpowiednią wartość ciśnienia, tym bardziej, że nie wiesz co poprzedni właściciel / sprzedawca mógł tam założyć :hmm:.

Z nadzieją, że pomogłem :skromny:

Krzysztof

post-8228-0-60471000-1324946662_thumb.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie ! Ten pomarańczowy niby guzik to zawór bezpieczeństwa

 

post-5494-0-37045300-1325005470_thumb.jpg

 

Też myślałem, że o to chodzi :hmm::ok:

Wcześniej napisałem, że zapewne Hubert ma na myśli zawór bezpieczeństwa "PRV".

:hej:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładnie o ten zaworek mi chodziło

do czego on służy ?

czy kupując nowy szukać z tym zaworem czy bez?

w moim dotychczasowym tego nie było

 

czy mogę go zastąpić tym z allegro

http://moto.allegro....2012885199.html

 

na foto jest mój stary reduktor.

post-3481-0-98226500-1325020455_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładnie o ten zaworek mi chodziło

do czego on służy ?

czy kupując nowy szukać z tym zaworem czy bez?

w moim dotychczasowym tego nie było

 

czy mogę go zastąpić tym z allegro

http://moto.allegro....2012885199.html

 

na foto jest mój stary reduktor.

 

Hubert, czy przeczytałeś moją odpowiedź (post nr 2) ? :bzik:

 

Tak, jak Ci napisałem - ten przycisk, to zawór wydmuchowy.

Jak masz w butli baaaardzo słabej jakości gaz, może się wyjątkowo zdarzyć, że jakiś malutki śmieć zatka przepływ, powodując wzrost ciśnienia, ten zawór spowoduje wydmuchanie go. W załączniku masz pliki z zasadą działania (jeśli chcesz zgłębiać temat) hehe%281%29.gif

zasada SAV.pdf

zasada PRV.pdf

Oczywiście spokojnie możesz kupić reduktor bez tego przycisku :ok:

Ja też kupiłem bez przycisku i jeszcze się nie zdarzyło, aby coś działało źle (gaz nie zawsze mam najlepszy :hmm: ).

Ten reduktor, który podałeś dla przykładu, to marna włoska konstrukcja - nie kupuj - IMHO :nono:

Jeśli chcesz coś, co identycznie zastąpi Ci poprzedni, to proszę (solidna niemiecka produkcja):

http://moto.allegro.pl/reduktor-gazu-50-mbar-1-kg-h-duni-okazja-i1999591500.html

 

lub

 

z większym przepływem (w praktyce działać będzie identycznie, tylko będziesz mógł w przyszłości podłączyć jakiś dodatkowy odbiornik gazu - już o tym pisałem):

http://moto.allegro.pl/reduktor-50-mbar-do-przyczep-atest-i1972845215.html

 

oraz

 

http://moto.allegro.pl/reduktor-gazu-50-mbar-1-5-kg-h-duni-okazja-i1999933161.html

 

Czy to rozwiało Twoje wątpliwości :bzik::niewiem:

:hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za informację.

 

Oczywiście kupuję reduktor GDK 50 mba, 1,5kg/h

 

Przy okazji dowiedziałem się że wymianie podlega również elastyczny przewód gazowy, i tu moje pytanie :

 

-czy są jakieś których należy unikać, na co zwracać uwagę?

 

- czy ważna jest firma produkująca ,jak tak to jaka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Przy okazji dowiedziałem się że wymianie podlega również elastyczny przewód gazowy ...

 

 

:skromny: Pisałem o tym (tłustym drukiem, post nr 2) :skromny:

 

... i tu moje pytanie :

 

-czy są jakieś których należy unikać, na co zwracać uwagę?

 

- czy ważna jest firma produkująca ,jak tak to jaka?

 

 

... aby się nie rozpisywać, zapytaj w firmie, w której kupujesz reduktor, jeśli to "Duni", to wiem, że kiedyś posiadali odpowiednie węże :ok: Miałbyś w jednej przesyłce. (może ma je i ta druga firma :niewiem: )

Wąż musi być z atestem, homologowany, a to wszystko + normy, musi być wyraźnie na nim nadrukowane. Musi mieć też nadrukowany termin przydatności, (nie tej do spożycia :D , tylko ten, po którym podlega wymianie) :excl: (dobre węże ok. 10 lat) .

Ma to być wąż ciśnieniowy, zakończenia (nakrętki / końcówki) musi mieć zagniecione prasą !!!

Są w różnych długościach (sprawdź długość starego), dłuższy może być o kilka - kilkanaście centymetrów, najlepiej tylko tyle, ile jest potrzebne, aby delikatnym łukiem się zaginał na drodze do butli. Sprawdź też rodzaje zakończeń: z jednej strony, to do reduktora, a z drugiej musisz sprawdzić czy nakrętka jest taka sama, czy jest inna, a może jest tylko zakończenie gwintowane.

Podaję przykłady, ale przed zakupem upewnij się u sprzedawców, czy węże mają to, o czym napisałem.

 

http://moto.allegro....1999878664.html

 

http://moto.allegro....1983019132.html

 

http://moto.allegro....2018646089.html

 

:banan:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hubert, czy przeczytałeś moją odpowiedź (post nr 2) ? :bzik:

 

Tak, jak Ci napisałem - ten przycisk, to zawór wydmuchowy.

Jak masz w butli baaaardzo słabej jakości gaz, może się wyjątkowo zdarzyć, że jakiś malutki śmieć zatka przepływ, powodując wzrost ciśnienia, ten zawór spowoduje wydmuchanie go. W załączniku masz pliki z zasadą działania (jeśli chcesz zgłębiać temat) hehe%281%29.gif

zasada SAV.pdf

zasada PRV.pdf

Oczywiście spokojnie możesz kupić reduktor bez tego przycisku :ok:

Ja też kupiłem bez przycisku i jeszcze się nie zdarzyło, aby coś działało źle (gaz nie zawsze mam najlepszy :hmm: ).

Ten reduktor, który podałeś dla przykładu, to marna włoska konstrukcja - nie kupuj - IMHO :nono:

Jeśli chcesz coś, co identycznie zastąpi Ci poprzedni, to proszę (solidna niemiecka produkcja):

http://moto.allegro....1999591500.html

 

lub

 

z większym przepływem (w praktyce działać będzie identycznie, tylko będziesz mógł w przyszłości podłączyć jakiś dodatkowy odbiornik gazu - już o tym pisałem):

http://moto.allegro....1972845215.html

 

oraz

 

http://moto.allegro....1999933161.html

 

Czy to rozwiało Twoje wątpliwości :bzik::niewiem:

:hej:

Reduktor już mam

 

Kupiłem ten wskazany, ale znowu załączył mi się problemator z takim pytaniem:

 

-W starym reduktorze GDK było oznaczenie qn=1kg/h Propan/Butan

w nowym GDK Typ EN 61 jest Mg=1,5kg/h Propan/EN 12864

– czy oznacza to że w nowym reduktorze można używać jedynie butli z samym propanem i nie wolno podłączać butli propan/butan ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reduktor już mam

 

Kupiłem ten wskazany, ale znowu załączył mi się problemator z takim pytaniem:

 

-W starym reduktorze GDK było oznaczenie qn=1kg/h Propan/Butan

w nowym GDK Typ EN 61 jest Mg=1,5kg/h Propan/EN 12864

– czy oznacza to że w nowym reduktorze można używać jedynie butli z samym propanem i nie wolno podłączać butli propan/butan ?

 

Bez obaw - możesz używać propan/butan i propan, w zależności od potrzeb.

 

Norma:

post-8228-0-79093500-1325690117_thumb.jpg

 

Tu masz ciekawy temat dot. gazu:

http://forum.karawaning.pl/topic/754-propan-versus-propan-butan/

 

:hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Reduktor "karawaningowy" - wciąż powracający temat, więc kolejny raz przypomnienie najważniejszej kwestii: jak poznać, że to właśnie taki?

 

Opiszę na przykładzie firmy GOK, jako moim zdaniem, najbardziej rzetelnej i godnej polecania.
Reduktor przeznaczony dla karawaningu, powinien być wyraźnie oznaczony odpowiednim piktogramem (lub słownie).
Fakt, nie zawsze jest oznaczony jednoznacznie, jednak w takich przypadkach, o przeznaczeniu wyraźnie informuje oryginalna instrukcja lub karta produktu, która musi być dołączona do danego reduktora i na niej należy się wtedy opierać (dotyczy to też sprzedawców). Jeśli takich oznaczeń lub dokumentów brak, to proponuję zrezygnować z zakupu takiego urządzenia.
Niestety, czasem spotykam się z ofertami wielu sklepów, które często mylnie opisują sprzedawane reduktory, jako "dla karawaningu". Dziwi mnie to tym bardziej, jeśli ma to miejsce w sklepach typowo karawaningowych (nawet znanych). Z moich obserwacji wynika, że reduktor z przeznaczeniem turystycznym, często jest automatycznie kwalifikowany, jako "karawaningowy", a różnica jest znaczna. "Karawaningowy" (Caravan und Reisemobil) można by nazwać (i używać), "turystycznym" (Camping), ale nie odwrotnie. GOK, to uznany i jeden z najlepszych producentów, a jego reduktory mają też najdłuższą trwałość (ważność) do 10 lat. Nie wszystkie reduktory mogą się tym pochwalić, najczęściej jest to połowa tego okresu, a czasem nawet i mniej.

 

Może nie wszyscy wiedzą, więc jeszcze raz napiszę (dotyczy GOK, ponieważ tą firmę osobiście uznaję za sprawdzoną):

*reduktory dla karawaningu i turystyki są w kolorze srebrnym

 

post-8228-0-44013800-1461557103_thumb.jpg

 

* reduktory dla łodzi (Marine) są w kolorze niebieskim

 

post-8228-0-20124400-1461557105_thumb.jpg

 

* reduktory turystyczne posiadają etykiety z parametrami w kolorze zielonym

 

post-8228-0-64219700-1461557104_thumb.jpg

 

* reduktory karawaningowe posiadają etykiety w kolorach żółtym i pomarańczowym (żółta dla ciśnienia wyjściowego 30 mbar oraz pomarańczowa dla 50 mbar)

 

post-8228-0-06724600-1461557104_thumb.jpg

 

Ponieważ GOK określił wspólne oznaczenie modelu dla wszystkich w/w reduktorów w/g normy - EN61, seria EN 12864, to w przypadku braku wyraźnych oznaczeń na etykiecie w postaci piktogramów (jak te widoczne na foto),

post-8228-0-83768800-1461557363_thumb.jpg

 

należy się kierować oznaczeniem w dołączonej do reduktora oryginalnej instrukcji.

Nakazuje to zresztą GOK i dowiemy się tego, gdy do instrukcji zajrzymy.

 

post-8228-0-32674800-1461557433_thumb.jpg

 

Pamiętajmy jeszcze o bardzo istotnej sprawie: kupujmy reduktory i węże ciśnieniowe z wyraźnie oznaczoną datą produkcji i możliwie "świeżą", gdyż właśnie od tej daty liczy się okres ważności tego osprzętu! Przed zakupem należy się upewnić / zapytać o datę sprzedawcę.

 

W różnych ofertach można często spotkać ten osprzęt już przeterminowany, czasem nawet nowy, ale tzw. "leżak magazynowy" - takich nie kupujemy!

 

Przykład z ostatniej chwili:

 

post-8228-0-05053000-1461558150_thumb.jpg

Reduktory "Nowe"  :] , jeden z datą "czerwiec 2007", drugi jeszcze nowszy z "marca 1997"

źródło:
http://allegro.pl/reduktor-gazowy-firmy-gok-30mbar-kemping-kamper-i6144313409.html

Przydatne linki:
http://forum.karawaning.pl/topic/10142-wymiana-reduktora-gazowego/
http://forum.karawaning.pl/topic/11453-reduktor-gazu-jaki-musi-by%C4%87/
http://forum.karawaning.pl/topic/11211-gas-light-bp-wybijcie-to-sobie-z-głowy/?p=272178
http://forum.karawaning.pl/topic/5697-wyposażenie-obowiązkowe-przyczepy/?p=307874
http://forum.karawaning.pl/topic/19859-zapytanie-o-rodzaje-butli-gazowych-i-ich-kompatybilność/?p=432656

 

PS

Mając podłączenie tego typu:

 

post-8228-0-78947300-1461557923_thumb.jpg

 

warto je zmienić na obecnie stosowane:

 

post-8228-0-26292800-1461557923_thumb.jpg

 

IMHO

 

Edytowane przez Miodzio (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Podłącze się pod temat.

W przyczepie mam dwa reduktoty pod dwie butle.

Jeden czerwony do którego mam w tej chwili podłączoną butle. Drugi zielony, leży wolny.

Zielony reduktor ma manometr.

Nie bardzo mogę znaleźć informację na ten temat, a nie bardzo wiem o co z tym chodzi.

 

Edytowane przez dzoker (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj zauważyłem że na moim reduktorze nie ma tego żółtego zabezpieczenia, a było na pewno. Czy to na coś wpływa czy muszę wymienić ?

Moim zdaniem, skoro zostało przewidziane przez producenta, to jego obecność ma jakieś znaczenie.

Jakie konkretnie, tego nie wiem, ale jego brak, to uszkodzenie. Kto wie, czy nie przyczyni się do tego, że do reduktora dostaną się jakieś zanieczyszczenia lub woda, zakłócając jego pracę. Zatkać szczelnie też nie można, bo normalnie w tym żółtym "koreczku" jest kanalik z otworem o bardzo małej średnicy.

Sam osądź, czy wymienić, czy zostawić. Ja bym wymienił na 100% sprawny i ze świeżą datą produkcji (może Twój miał już swoje lata :hmm: ).

Podłącze się pod temat. W przyczepie mam dwa reduktoty pod dwie butle. Jeden czerwony do którego mam w tej chwili podłączoną butle. Drugi zielony, leży wolny. Zielony reduktor ma manometr. Nie bardzo mogę znaleźć informację na ten temat, a nie bardzo wiem o co z tym chodzi.

Jakieś dobre foty z widocznymi oznaczeniami by się przydały, bo to, że reduktory są kolorowe, nic nie mówi :niewiem:

Np.

http://www.igaz.pl/index.php?p453,reduktor-igt-37-mbar-a310ie-z-manometrem

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, skoro zostało przewidziane przez producenta, to jego obecność ma jakieś znaczenie.

Jakie konkretnie, tego nie wiem, ale jego brak, to uszkodzenie. Kto wie, czy nie przyczyni się do tego, że do reduktora dostaną się jakieś zanieczyszczenia lub woda, zakłócając jego pracę. Zatkać szczelnie też nie można, bo normalnie w tym żółtym "koreczku" jest kanalik z otworem o bardzo małej średnicy.

Sam osądź, czy wymienić, czy zostawić. Ja bym wymienił na 100% sprawny i ze świeżą datą produkcji (może Twój miał już swoje lata :hmm: ).

 

Właśnie o to chodzi że nowy montowałem po przyciągnięciu budki z Białogardu bo był inny reduktor coś jak kamperfit. Ostatnio wymieniałem butle i zauważyłem że nie ma tego zaworka a przy montażu był Edytowane przez elvis52 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.